Byggahus.se

Primer före väggspackel?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Jag köpte vägg spackel till badrums väggarna igår och fick då rekommendationen att prima före jag spacklade. Säljaren rekommenderade Maxit betong golv primer (som enligt förpackningen ska användas före man spacklar golv). Spacklet är Maxit tegel spackel och jag ska spackla på leka. Säljaren verkade osäker och jag hittar ingen info från Maxit som stöder säljarens rekommendationer.

-Brukar man prima före man spacklar väggarna i våt utrymmen eller kan jag skippa det?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Man primar så gott som alltid innan spackling (eller, man bör i alla fall göra det). Nu kan jag inte just den här produkten, men det kan aldrig skada. Annars kan du ju läsa monteringsanvisningen/produktbladet.

3. J
    Medlem Nivå 9
    Ok, tack. Jag ringde tillbaks till butiken och pratade med butiksägaren och han sa att jag INTE skulle prima...

Det gäller alltså leka väggar och inte golv. Men man kanske ska prima även väggar?

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 15
    Varför inte bara ringa till Maxit om du nu ska använda deras spackel? Det är de som kan mest om sina produkter. Folk på byggvaruhusen är oftast väldigt okunniga.

5. J
    Medlem Nivå 9
    Ok, jag tänkte mest om du har erfarenhet av att spackla leka väggar med cementbaserat spackel.

Bekymret med produktbladet och eller monterings anvisningen är att dom är på finska (eftersom jag bor i finland...) och i sverige heter produkterna nått annat :(

Jag har gått igenom dom svenska Maxit spackel produkternas produktblad som jag tror kan vara den svenska motsvarigheten och där står inget om priming.

En lustig detalj (not) är att det på säckarna står det (på svenska) att om man inte följer instruktionerna som finns på hemsidan www.maxit.fi så gäller inte ev garantier. Det finns inte ett ord på svenska på deras finska hemsida.

6. v-g
    Medlem Nivå 13
    Primern ska iaf vara Maxits "universalprimer" enligt dem. Sen om det är rätt denna gången säger jag inget om. Enklast är som sagt att ringa och prata med dem, de har vart bra när jag har ringt dem.