Presskopplingar eller klämringskopplingar?

8k läst  28 svar

1. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Hallå

Sitter och specar ned rör & kopplingar för rör under huset, från vvb i panna till inomhusberedare
    och från inomhusberedare till tapp i kök, övre bad samt nytt badrum.

Allt sitter i en torpargrund.

Men jag kan inte bestämma mig för om det ska bli Press eller Kläm....

Klämringskopplingar kan jag montera själv, men det sägs att de är den största orsaken till vattenskador i badrum.
    Å andra sidan har varmvattenröret under huset från pannans VVB suttit i säkert 40 år med klämringskopplingar....
    Och om man tänker på konstruktionen så är det ju nästan omöjligt att en sådan egentligen ska släppa.

Presskopplingar har jag inget verktyg till, men det kan säkerligen hyras.
    Arbetet går fortare men troligen får en rörmokare göra det.
    Ser snyggare ut men vem ser det?
    Är livslängden på kopplingarna begränsade iom. o-ring i kopplingen?
    De kanske rent utav är ett sämte val än kläm-kopplingar?

Hur tänker ni?

Prismässigt är det inte miljoner som skiljer.....

2. oavvs
    Medlem Nivå 5
    jag skulle dra med klämringskopling om jag inte hadde tillgång till presverktyg men jag litar inte 100% på presskoplingen pga oringen och att det är väldigt lätt att glöma att presa en kopling och det gå¨r ungefär lika fort med båda koplingarna

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Presskopplingar kommer att ställa till ett helvete, rent ut sagt, om 15-20 år när o-ringarna har torkat (och alla garantier gått ut...).
    De enda fördelarna är att det inte behövs värme och att monteringen går snabbt. Som vanligt har byggindustrin kastat sig över något outprovat och slutkunden får betala till slut, två gånger...använd kläm- eller lödkopplingar!!

4. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Ja, det är ju det där med o-ringarna......
    Att ligga med brännare under huset är uteslutet, så då får det bli klämkopplingar.

Tack :)

5. T
    Medlem Nivå 2
    Finns en fiffig tång som med elektricitet värmer upp rör o böjar på ett par sekunder så att man kan löda utan att använda brännare. Mycket smidig, men tyvärr vet jag inte fabrikat då jag bara lånade den ett tag.

Har själv använt den med stor framgång till hela pannrumsbyggandet (Ingen enda har läckt på två år i mitt 'ormbo'), men framförallt är löd-böjar otroligt mycket billigare än klämrings dito.

Litar inte heller en sekund på presskopplingarna. Det vet väl alla som har grävt fram något 20 år gammalt plast/gummi hur det smulas sönder...

6. M
    Medlem Nivå 1
    Kommer med ytterliage en sak. Måste du tvunget skarvanere i grunden? kan du inte dra det skarvfritt så riskerar du inga dolda kopplingar..

Sen ang uttorkade o-ringar så är det inget att oroa sig för. Dessa system har använts länge i tyskland som ligger långt före oss i de delar med att använda nytt material.

Valet om du är tvungen att välja mellan kläm- och presskopplingar så välj en presskoppling. Se bara till att du kommer över rätt maskin med rätt pressbackar till det valda fabrikatet.

7. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Skarvfritt vore optimalt men knappast möjligt.

Satt precis och kollade alla detaljer och sprang då på PEX förstås på Rinkabys sida.
    Det blir färre skarvar, billigare per meter jämfört med Cu.
    Och lättare att böja.

Och med PEX så elimineras många skarvar.

Det kanske blir PEX?
    Nån som är för eller emot?

Jag är lite traditionell av mig och gillar koppar, men slang är ju lite smidigare.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Pex är ett självklart val tycker jag. Har använt pex överallt där det går.

Enda nackdelen kan väl vara en viss känslighet mot gnagare om sådana finns under huset?

9. v-g
    Medlem Nivå 13
    Har själv hårdlött alla mina kopplingar i huset på vartenda ställe samma med pannan. Tänker man sig för och löder de jäkligaste med rören lösa och sätter muffar på lämpliga ställen är all möjligt (nästan ;) ) Sätter en plåtbit om något är direkt i lågans väg.

Presskopplingar ger jag inte mycket för hellre då klämrings.

10. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    MathiasS - Menar du att ex.vis möss gillar plasten? Vi har tyvärr en del sådana under huset.
    Vi avverkar dem på löpande band med ost och fälla men det kommer nya till och från.
    Då kanske det är koppar som gäller i alla fall?

Tostarp - Ja den där lödtången har diskuterats flitigt. Jag har själv kört med gasolbrännare och mjuklod när jag
    dragit nya rör till tvättmaskin, handfat och duschkabin i tvättstugan. Det funkar kanon men men måste ha "fri lejd"
    runt sig när man flåsar på med brännaren.
    Får fundera lite på den där tången.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Kör på PEX. Trodde att du redan valt mellan materialen i sig. Kör på PEX och rör-i-rör. Vid köp så ta ett sk välkänt märke som Wirsbo, LK etc.

Lycka till!

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag vet inte om möss gillar plasten men till skillnad från koppar GÅR det ju faktiskt att äta plaströr. Har du avloppsrör där som klarar sig går det säkert bra med lite pex också.

13. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Ja allting går :)

Det är gjutjärnsavlopp idag....

14. oavvs
    Medlem Nivå 5
    det behöver inte als vara biligare en CU/meter färdig koplat system för delarna till pex är dyrare en vad en kapilär kopling till cu är så cu rör akn bli billigare det beror på hur amn ska bygga mm

15. v-g
    Medlem Nivå 13
    EN lödstång räcker till c:a 4-5 lödningar beroende på grovlek på röret och hur mycket man lödar på. En sån kostar 7 spänn och billigare än så kommer man inte undan oavsett.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: