Byggahus.se

Presskopplingar eller klämringskopplingar

1. R
    Medlem · 364 inlägg
    Jag ska fixa en bypasskoppling till mitt vattenfilter på tappvattnet. Tre kulventiler och 22mm kopparrör. Går det bra att använda klämringskopplingar eller är det bättre med presskopplingar av någon anledning?

2. R
    Medlem · 364 inlägg
    ...och om man kör klämringskopplingar ska man då använda stödhylsa på 22mm kopparrör?

3. L
    Medlem · 786 inlägg
    Hej,
    Det går bra med klämmringskopplingar. Man användar pressdelar i rörbranschen för att det är smidigt och delarna billigiare. Kör helst Vatette eller VSH men inget från Biltema.
    Stödhylsa behövs om det är mjukt kopparrör (prisol) som du troligen inte har.

4. LeffeA
    Medlem · 37 inlägg
    Klämringskopplingar föredrar jag för de kan man plocka isär och sätta ihop igen. Det går inte med presskopplingar.

5. R
    Medlem · 364 inlägg
    Redigerat 10 okt 2019 19:36
  6. L
    Medlem · 786 inlägg
    Du har hårdkopparrör så ingen hylsa behövs. Rörmokaren föredrar Vatette men Admiral funkar och är godkänt.

7. R
    Medlem · 364 inlägg
    Jag har sett att rörmokare använder någon slags tätningsmassa på tub som de smetar in predskopplingarna med. Är det något man måste/bör använda och hur i så fall?

8. janwide
    Medlem · 1 099 inlägg
    Ja, det underlättar. Det är inte för tätning utan för att det ska gå lättare att dra och att gängen inte ska skära. Smörj lite i gängan. Ingen gängtejp eller annat. Se till att änden på röret är utan längsgående repor eller grader efter kapningen. Enligt Bauhaus kundtjänst drar du först muttern för hand tills det tar stopp sedan ytterligare ett varv med skiftnyckel. Inte mer. Vatettes 22 mm kopplingar ska dras 1 1/4 varv.

Redigerat 12 okt 2019 10:22
    • Laddar…
  9. R
    Medlem · 364 inlägg
    Aha, okej! Så det ska inte vara på klämringen (mellan klämring och kopplingen med andra ord!?

10. GK100
    Medlem · 9 972 inlägg
    Du kan med fördel lägga lite där också och med betoning på lite inga mängder eller att man tvunget ska täcka yta eller runt om osv.

11. R
    Medlem · 364 inlägg