Hej byggahus,

Som rubriken lyder så har jag fått återkommande "pressostat låg" larm på kalla sidan på min Bosch EHP 11-6 lw/m, från 2012. Flyttade in i huset för 4 månader sedan från lägenhet, så är novis när det gäller värmepumpar. Vänder mig hit för råd och vägledning från era kloka hjärnor.

Bakgrund:
I december så började pumpen klaga på låg pressostat. Kunde till en början köra pumpen i några timmar innan jag behövde kvittera igen, rensade vid detta laget filtret på kallar i
och varma sidan men gav inte något märkbar effekt. Efter ca en vecka av kvitterande gav den larm redan vid första pumpningen - ringde då ut en auktoriserad kyltekniker, lät den då stå 2 dagar innan mina nyfikna fingrar råkade klicka på kvittera igen. Läs och häpna då fungerade pumpen utan larm fram tills igår.

Serviceteknikern kom ut i mellandagarna och kontrollerade temperaturer, synglas, expansionskärl etc. och konstaterade att han inte hittade något uppenbart fel. Han föreslog (som alla kyltekniker verkar rekommendera, baserat på diverse forum) att byta cp, expansionsventil, torkfilter och ev. kompressor om inte det förstnämnda funkar - om felet inträffar igen. Jag tycker det är en alltför drastiskt åtgärd när vi inte kunde konstatera var felet fanns.

Siktglaset är torrt, finns mycket vätska i expansionskärlet för kalla sidan (4/5 uppfyllt), filtren är rensade, såhär såg min loggning ut av temperaturer när jag hade felet för ca 1 månad sedan vid uppvärmning:

(15 min in i pumpningen)
RAD GT1: från: 39 Nuv: 38,8
Ute GT2: 5,2
VV GT3: Börv: 51 Nuv: 50,4
Kompressor GT6: 97,5
Värmebärare ut GT8: 39,8
Värmebärare in GT9: 50,1
Köldbärare in GT10: 7
Köldbärare ut GT11: 5,1
(Delta GT10/GT11 brukar ligga runt 2,5 - även under tiden jag fick larmen)

Jag är inne på låg volym köldmedia in till kompressorn, vilket gör att temperaturen är hög.

Vad tror ni? :)

Hur kan värmebärare ut (fram) vara mycket lägre än värmebärare in (retur)? Förväxling eller givarfel? När det gäller LP-larm är ofta rådet att rensa smutsfiltret på kalla sidan, dvs köldbäraren. Sedan finns problemet med igensatta stålomspunna gummislangar där det bildas magnetit. Drabbar vissa och tydligen fler med IVT/Bosch.

Problemet med knäckebrödslangarna brukar väl vara på varma sidan?

Jo det stämmer säkert med varma sidan nu när jag tänker efter. Det är ju där det finns mest material till att bilda magnetit.

J Josth skrev:
Hur kan värmebärare ut (fram) vara mycket lägre än värmebärare in (retur)? Förväxling eller givarfel? När det gäller LP-larm är ofta rådet att rensa smutsfiltret på kalla sidan, dvs köldbäraren. Sedan finns problemet med igensatta stålomspunna gummislangar där det bildas magnetit. Drabbar vissa och tydligen fler med IVT/Bosch.
Hej, woops du har rätt - ett typo.
RAD GT1: från: 39 Nuv: 38,8
Ute GT2: 5,2
VV GT3: Börv: 51 Nuv: 50,4
Kompressor GT6: 97,5
Värmebärare ut GT8: 39,8
Värmebärare in GT9: 34,6
Köldbärare in GT10: 7
Köldbärare ut GT11: 5,1
(Delta GT10/GT11 brukar ligga runt 2,5 - även under tiden jag fick larmen)

Angående filtret så är det rensat och har även läst om gummislangar som har bloggat igen, men det verkar som sagt drabba varma sidan. Någon som har någon annan idé för hur jag kan felsöka min maskin? Tycker själv att kompressorns temperatur är lite hög och har läst att man kan testa justera expansionsventilen för att få in mer väska till kompressorn?

Såhär ser mitt system ut: volymen av köldmedia i expansionskärlet brukar vara lite lägre - men den här gått på eldrift sedan igår så har nog ökat lite p.g.a. detta.

Två expansionskärl i ett värmesystem med röranslutningar och display som visar status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl för köldmedia med synbara avlagringar och tecken på slitage, monterat på ett svart rör.
Skapa konto

En annan ledtråd att det är lågt flöde av kylmedia är att jag fick larm på temperaturen i kompressorn ca 4 dagar innan pressostat låg larmet började komma tillbaka, är nu inne på dag 2 med eldrift.

Vad ska jag be en tekniker felsöka/vad kan jag felsöka själv? Skulle vilja hitta felkällan innan man börjar byta ut delar i blindo!

Tack på förhand!

Kolla först att pumpen fungerar , vid larm lågtryck så är det normalt dåligt flöde på KB,, skit i filtret ger samma resultat

Pressostat låg felorsaker:
Trasig pressostat (inte så troligt)
luft i kb slinga
trasig kb pump (bränd säkring)
trasig/felaktig expansionsventil
Lite köldmedia
Tät torkare (inte heller helt vanligt)

A
Alltså
Det skall inte
Vara torrt i glaset (synglaset)
Det skall vara fullt av vätska vilket kan vara svårt att se.
Det som direkt kan påverka när kompressorn duger ned sig är
För lite kölmedia
Förångaren fryser dvs i ditt fall dåligt flöde på den kalla sidan eller att borrhålet inte ger nått. Om givarna är riktiga så har du 7 plusgrader in och ett delta på2 så kanske inte det i heller.
Täppt i köldmelelskretsen. Kärvande expansionsventil etc.
Kompressorfel tror jag inte på få den defacto suger ner dig men ev kass transponder/givare
Expansionsventilen bör vara en elektronisk så inte lätt att justera.
Köldmedelsbrist i den omfattningen att det inte syns i glaset, då skulle du troligen få LP larm varje start.
Man måste nog se över tiden vad som händer.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Bass3n Bass3n skrev:
Han föreslog (som alla kyltekniker verkar rekommendera, baserat på diverse forum) att byta cp, expansionsventil, torkfilter och ev. kompressor om inte det förstnämnda funkar
Det är väl ungefär lika konstruktivt som att byta motor, batteri och växellåda i bilen för att bromsarna tar dåligt...
En riktig kyltekniker kopplar upp mätinstrument mot kylkretsen och kollar om felet är där.

Hej,

Tack för bra svar. Jag tror man kan dra några slutsatser och räkna bort vissa av felorsskerna på symptomen som min pump uppvisar. Har garanterat ingen luft i systemet baserat på siktglaset, har aldrig sett ens en bubbla - är klart grönt.

Kompressorn tror jag som ni att det inte är något fel på utan det borde vara någonstans från expansionsventil och bakåt. Utlöst säkring på cirk. pumpen tycker jag inte är så troligt eftersom kylmediat cirkulerat (temperaturen förändras när pumpen startas).

Fram tills igår gick pumpen utan larm på låg pressostat (2 dagar) så alla felkällor som är kontinuerliga känns ju inte heller troligt. Har listat vad jag förmodar att det är men kan behöva revideras.

1. Mekaniska fel på cirk. pumpen känns ju en troligt, en slutet system som detta borde inte mekaniskt kunna paja impellrar osv. Då är det något elektriskt. Detta kan jag be en tekniker mäta upp under, dock är ju felen sporadiska så känns ju svårt att pricka rätt tidpunkt.

2. Torkfilter som är täppt kan man mäta via temperatur? Vet någon hur?

3. Expansionsventil som kärvar, hur mäter man det?

Trevlig helg!

Bass3n Bass3n skrev:
Har garanterat ingen luft i systemet baserat på siktglaset, har aldrig sett ens en bubbla - är klart grönt.
Det är inte luft man ska se där utan kylmedia i gasfas. När kompressorn startar ska man se en strid ström av bubblor där som sen avtar och försvinner på några tiotal sekunder.

Bass3n Bass3n skrev:
2. Torkfilter som är täppt kan man mäta via temperatur? Vet någon hur?
Man mäter temperaturen på kylmediaröret in och ut ur filtret. För stor differens betyder att flödet är strypt av något.

differensen över torkfilter ska ej skilja mer än max 1 grad, jag tror fortfarande på luft i kb krets!

useless useless skrev:
Det är inte luft man ska se där utan kylmedia i gasfas. När kompressorn startar ska man se en strid ström av bubblor där som sen avtar och försvinner på några tiotal sekunder.

Man mäter temperaturen på kylmediaröret in och ut ur filtret. För stor differens betyder att flödet är strypt av något.
Tjabba, alright då är jag med. Pumpen stannade igår kväll så när jag drog igång den idag så kom det en ström av bubblor men de dog ut på ca 5 sekunder.

Okej, det räcker att man skjuter av på utsida rör med laser/värmekamera? Bara diffen man är intresserad av?

Tycker att det är konstigt att mitt larm inträffar så oregelbundet, eller är det så VP brukar bete sig vid fel?

DonPablo R134a skrev:
differensen över torkfilter ska ej skilja mer än max 1 grad, jag tror fortfarande på luft i kb krets!
Okey, tog ditt råd angående luft i systemet under lupp och kikade vad som händer i expansionskärlet vid första pumpningen när pumpen har stått med larm och med eldrift 10h+. Markerade med lite silvertejp:

Expansionskärl med markerade nivåer med silvertejp för att undersöka luft i systemet.
Skapa konto
Expansionskärl med silvertejp markerar vätskenivå före och vid pumpning, indikerar potentiell luft i systemet.
Skapa konto

Före pumpning/vid pumpning. Innebär detta att någonstans i kretsen så finns det luft spm komprimeras när cirk pumpen börjar spinna?

Dock så tycker jag mig inte höra något kluckande (men vet inte riktigt hur det ska låta/inte ska låta).

Expansionskärl med siktglas och markerad nivå med silvertejp före och under pumpning, för att illustrera luft i systemet.
Skapa konto

Efter pumpningen så märkte jag att vätskan i siktglaset skimrande till (försökte fånga det på bilden) och sedan kom det lite enstaka bubblor. Är det normalt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.