2 301 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Preskriptionstid - nät börjar den löpa?
När börjar preskriptionstiden löpa för en faktura? Är det från sista arbetsdagen, eller första arbetsdagen?
Vi har problem med att en hantverkare inte gjort klart jobbet. Arbetet påbörjades i september 2005 och en delfaktura betalades i december 2005. Under 2006 pågick arbetet vid enstaka tillfällen (en dag då och då) under drygt ett års tid utan att bli klart. Efter varje tillfälle har jag mailat och undrat när jobbet blir klart. Sista gången var i januari 2007 varefter hantverkaren kom i mars 2007 och jobbade två dagar (utan att bli klar).
Efter det senaste tillfället i mars 2007 har jag inte orkat bry mig om att kontakta hantverkaren för att påminna om att färdigställa jobbet.
I offerten står angivet att "garanti för färdigställandetiden kan ej lämnas". Vad betyder detta i juridiska termer?
Börjar preskriptionstiden löpa från första arbetstillfället efter delfakturan, dvs mars 2006?
eller
Börjar preskriptionstiden löpa från sista arbetstillfället i mars 2007?
Vi har problem med att en hantverkare inte gjort klart jobbet. Arbetet påbörjades i september 2005 och en delfaktura betalades i december 2005. Under 2006 pågick arbetet vid enstaka tillfällen (en dag då och då) under drygt ett års tid utan att bli klart. Efter varje tillfälle har jag mailat och undrat när jobbet blir klart. Sista gången var i januari 2007 varefter hantverkaren kom i mars 2007 och jobbade två dagar (utan att bli klar).
Efter det senaste tillfället i mars 2007 har jag inte orkat bry mig om att kontakta hantverkaren för att påminna om att färdigställa jobbet.
I offerten står angivet att "garanti för färdigställandetiden kan ej lämnas". Vad betyder detta i juridiska termer?
Börjar preskriptionstiden löpa från första arbetstillfället efter delfakturan, dvs mars 2006?
eller
Börjar preskriptionstiden löpa från sista arbetstillfället i mars 2007?
Redigerat:
Preskriptionstiden börjar löpa från den tid då fodran uppkom.
Preskriptionsavbrott sker vid tre tillfällen:
I det aktuella fallet är det svårt att göra någon riktigt bedömning då den stora frågan blir om när man anser att fordran uppstått samt om du på något sätt erkänt fordran vid dina kontakter.
Enligt din redogörelse så börjar preskriptionstiden att löpa som senast i mars 2007.
Preskriptionsavbrott sker vid tre tillfällen:
- Gäldenärern utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären.
- Gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen
- Borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären (t.ex. vid domstol eller hos KFM).
I det aktuella fallet är det svårt att göra någon riktigt bedömning då den stora frågan blir om när man anser att fordran uppstått samt om du på något sätt erkänt fordran vid dina kontakter.
Enligt din redogörelse så börjar preskriptionstiden att löpa som senast i mars 2007.
Om man med fodran menar skuld, så torde preskriptionstiden löpa från första arbetsdagen efter delfaktura 1. Fodran är således fortfarande idag under upparbetning till dess arbetet anses avklarat och slutfaktura skickas.
Vad krävs för att bedöma när fodran uppstått?
Vad krävs för att bedöma när fodran uppstått?
Utgångspunkten för när fordran uppkom är avtalet. Sen finns det olika situationer som gör att man kan ha ett annat sätt att se det.
Oaktat detta så är ett erkännande från din sida en sådan preskriptionsavbrytande åtgärd som gör att ny preskriptionstid börjar löpa. Troligen kan det tolkas som ett erkännande att han kommer och jobbar hos dig, varför troligtvis preskriptionstiden börjar löpa från mars 2007.
Oaktat detta så är ett erkännande från din sida en sådan preskriptionsavbrytande åtgärd som gör att ny preskriptionstid börjar löpa. Troligen kan det tolkas som ett erkännande att han kommer och jobbar hos dig, varför troligtvis preskriptionstiden börjar löpa från mars 2007.
Liknande trådar
-
alternativ till Plejd win-01
Teknik -
Kapa i laminat diskbänk- akut hjälp
Byggmaterial & Byggteknik -
Nät-sektioner (ca 150 X 70cm) till temporärt staket till hund
Trädgårdsmaskiner -
Solstudie inför grannens bygglov - softwaretips / alternativ kostnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
textilkabel 3x1,50 - naturligt linne TN01 till stickuttag
El