Byggahus.se

Presenning för att täcka tak vid takbyte

1. W
    Medlem · Lomma · 81 inlägg

Wennbergp

Medlem
    Hej ska nu dra igång vårt takbyte. Det första som sker är att eterniten ska plockas ner vilket medför att det blir helt öppet in på vinden. Jag ska införskaffa presenningen för täckning men vet inte riktigt vilken klass jag ska gå på. Har tittat på att hyra 650g presenning men de blir väldigt tunga då vi har ett tak på 18x6m som ska täckas. Kan det räcka med att köpa Biltemas 180g pressening skulle bli enklare att hantera samt billigare i längden. Är rädd för att de ska blåsa sönder men denna rädsla kanske är överdriven??

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 837 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Om ni jobbar du effektivt och har koll på presseningarna funkar det nog

3. W

Wennbergp

Medlem
    Tror nog att det kan räcka med 180g men vill vara på den säkra sidan, kan blåsa på rätt så bra här nere i Skåne

4. Microkatten
    Medlem · Skåne · 1 519 inlägg

Microkatten

Medlem
    Jag tyckte de tjocka hyrpresenningarna var fruktansvärt tunga att hantera när vi (delvis själva) bytte vårt tak för några år sedan. Men vi är ganska klena också! :)

Slutade med att vi mest använde 180g presenningar. Men vi slapp höststormar, så man skall nog ha tur också. Eller kunna förankra presenningarna riktigt ordentligt längs takstolarna om det skulle börja blåsa upp? Jag är ingen expert på presenningar...

5. W

Wennbergp

Medlem
    Det blev till att hyra tunga presenningar men det verkar som att vi klarar oss från regn kommande vecka

6. R
    Medlem · 39 inlägg

Raymoon

Medlem
    Bytte precis tak och hade 180g pressenning. Funkar bra om man är försiktig och förankrar den noga.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Sö · 3 339 inlägg

TheGame

Medlem
    När jag bytte tak använde jag lätt pressning från Biltema.
    Men jag tog bort eterniten och lät masoniten under ligga kvar jag sen monterade ny undertak duk direkt efter masoniten åkte ner, så blev aldrig nått halvt permanent med pressning.
    Man får planera och jobba effektivt så är taket av och täkt med undertak hyffsat snabbt.

8. W

Wennbergp

Medlem
    Det blev tunga hyr presseningar för oss, de fick kämpa lite för att täcka då det inte fanns något att stå på när all eternit var bortplockad!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.