K Kirre2021 skrev:
Tolkade det som att din blandare hade större och inte mindre? Oavsett så har du troligen olika storlekar och då köper man en nippel som har X storlek i ena ändan och X storlek i den andra. Kan då bli förminskning eller förstoring, beroende på vad man är ute efter.
Sorry om jag är oklar.. :)

Min nya blandare har storlek G 3/8" (R10) på gängan, rören som sitter på väggen har betydligt mindre som jag misstänker är 10mm, så jag behöver då 15mm i ena ändan och 10mm i ena ändan av vad jag förstått?

K
H Heazear skrev:
Sorry om jag är oklar.. :)

Min nya blandare har storlek G 3/8" (R10) på gängan, rören som sitter på väggen har betydligt mindre som jag misstänker är 10mm, så jag behöver då 15mm i ena ändan och 10mm i ena ändan av vad jag förstått?
Det är alltid lite rörigt med VVS och mått 😊
Skruva loss den nippel som sitter där nu, den måste ändå bort, kolla då hur stor den är i ändan mot röret, kanske den är 10 (testa och se om blandare. Skulle passa på det måttet), om ja, då vet du att du ex behöver 10/10 nippel.

Sen finns det två olika, se bild, plan resp klämring

• Två typer av VVS-nipplar, en med plan ände och en med klämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kirre2021 skrev:
Skruva loss den nippel som sitter där nu, den måste ändå bort, kolla då hur stor den är i ändan mot röret, kanske den är 10 (testa och se om blandare. Skulle passa på det måttet), om ja, då vet du att du ex behöver 10/10 nippel.

Sen finns det två olika, se bild, plan resp klämring
Aha, så jag behöver skruva ut den nippeln som sitter och inte någonting på den? :D Då vet jag

K
H Heazear skrev:
Aha, så jag behöver skruva ut den nippeln som sitter och inte någonting på den? :D Då vet jag
Ja precis, hade det varit rätt storlek hade det räckt med planadapter men nu behöver du byta hela.

K Kirre2021 skrev:
Ska iväg till hornbach idag, måste bara lossa nippeln :) Av vad jag förstått så behöver jag samma måt på nippeln som det är nu på botten som går in i röret, och större dimenson på den andra sidan som ska in på den nya blandaren? Är det någonting emellan nippeln och den nya blandaren jag behöver köpa?

Är det någon som kan hjälpa mig med ovan? :)

Ta med dig blandaren och nippeln till Hornbach så får du säkert hjälp
/B

Bono_R Bono_R skrev:
Ta med dig blandaren och nippeln till Hornbach så får du säkert hjälp
/B
Alright tack, är det någonting emellan nippeln och blandaren som jag behöver köpa?

H Heazear skrev:
Alright tack, är det någonting emellan nippeln och blandaren som jag behöver köpa?
Nja det skulle ju vara om du istället för nippeln sätter ballofixer istället, men be ngn kunnig på hb om hjälp

Vad står det på kragen på den undre muttern?

Krilleman
För att få ordning på detta så måste du kolla vilken dimension du har på muttern undertill, precis som ådal skriver.

Men den muttern ser ruskigt misshandlad ut med pollygrip...

8mm på övre muttern...

Närbild av en misshandlad mutter på ett VVS-rör med spår av verktygsmärken, markerad med grön pil och rektangel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.