Hej gänget!
Skulle behöva er hjälp, tog mig an och köpte en IKEA blandare för att byta ut vår gamla befintliga. Det verkar som att gängorna inte riktigt passar ihop och är helt lost, vad behöver jag?

Laddar upp bilder finns det någon som kan hjälpa mig och säga vad jag behöver köpa? Tack för hjälpen..

Detta är blandaren jag köpt
Närbild på gängan av en IKEA blandare med oskarp bakgrund och en handhållen tång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en flexibel anslutningsslang till en IKEA blandare med otydlig gänga.
Skapa konto

Detta är rören på väggen
Beskadigad och korroderad rörgänga som sticker ut från en vägg, problem vid installation av blandare.
Skapa konto
Närbild på väggmonterade rör med gängor för anslutning av en blandare.
Skapa konto

Detta är gamla blandaren
Närbild på en hand som håller en metallisk vattenblandarkoppling vid en vägg.
Skapa konto

@Kirre2021 Tack för ditt snabba svar och hjälp, gör denna så att jag kommer åt med den nya blandarens gänga? Eftersom den är stor nu..

K
H Heazear skrev:
@Kirre2021 Tack för ditt snabba svar och hjälp, gör denna så att jag kommer åt med den nya blandarens gänga? Eftersom den är stor nu..
Ok det är alltså olika storlekar också, svårt att se på bilden.. om det är olika måste du byta nippel..

Exempel på vad nippel är,

https://www.hornbach.se/p/overgangs...WLGX00v7SgO1fi3KtKoFI_Os7VNMCHHwaAuxZEALw_wcB

Men du måste köpa rätt, så skruva loss en av de du har, då ser du hur den ser ut i ändan ner mot röret, sen behöver du plan 10, 12 el 15 (uppåt) beroende på vad det är på blandaren.

K Kirre2021 skrev:
Ok det är alltså olika storlekar också, svårt att se på bilden.. om det är olika måste du byta nippel..

Exempel på vad nippel är,

[länk]

Men du måste köpa rätt
Ja det är två olika storlekar, blandaren från IKEA är mycket större än den gamla blandaren. Den gamla blandarens ände gick liksom in på själva gängan, denna ikea gänga är alldeles för stor för att skruva ihop. Är det endast en nippel jag behöver?

K
H Heazear skrev:
Ja det är två olika storlekar, blandaren från IKEA är mycket större än den gamla blandaren. Den gamla blandarens ände gick liksom in på själva gängan, denna ikea gänga är alldeles för stor för att skruva ihop. Är det endast en nippel jag behöver?
Jag är ingen expert men utifrån de kunskaper jag har så är det nippel, men bästa är nog ballofixer/kulventiler,

Exempel

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...EcPDOcIfIvVwk0Sq4B3V9LS0LtzGjbTsaAt2rEALw_wcB

Men förhoppningsvis svarar någon med exakt det du behöver ☺️

K Kirre2021 skrev:
Jag är ingen expert men utifrån de kunskaper jag har så är det nippel, men bästa är nog ballofixer/kulventiler,

Exempel

[länk]

Men förhoppningsvis svarar någon med exakt det du behöver ☺️
Så här såg den gamla ut
Närbild av en gammal vattenledningskoppling med synliga korrosionsskador och kalkavlagringar.
Skapa konto
Sliten rörgänga med synlig korrosion och avlagringar som pekar på behov av byte.
Skapa konto

K
H Heazear skrev:
Så här såg den gamla ut
[bild][bild]
Ja men det är två olika lösningar. Antingen får du byta nippel alt sätta balofix eller byta slangarna från blandaren.

K Kirre2021 skrev:
Ja men det är två olika lösningar. Antingen får du byta nippel alt sätta balofix eller byta slangarna från blandaren.
Ballofixen är kulventilen ellerhur som du skickade länken på?

K
H Heazear skrev:
Ballofixen är kulventilen ellerhur som du skickade länken på?
Ja det var ett exempel men inte exakt rätt.
Balofix/ventil är bra för då kan man stänga av vattnet till kranen direkt där, men annars är det en nippel. Men kan inte se vilken storlek du har vid röret, kanske 10mm, kanske 12mm. Sen är nog blandaren 15mm.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...Ou6ZHPPWCVIm531uA-EaAt97EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Plan ska du ha mot blandarens slangar (lekande mutter) men neråt mot röret är det troligen klämringskoppling..

K Kirre2021 skrev:
Balofix/ventil är bra för då kan man stänga av vattnet till kranen direkt där, men annars är det en nippel. Men kan inte se vilken storlek du har vid röret, kanske 10mm, kanske 12mm. Sen är nog blandaren 15mm.

[länk]

Plan ska du ha mot blandarens slangar (lekande mutter) men neråt mot röret är det troligen klämringskoppling..
Nu var det många grejer på en gång :) Är det alla dom här sakerna jag behöver köpa? Eller räcker det med typ en nippel, balofix eller nippelförminskaren? Balofixen verkar ju vara riktigt smidigt att köpa men räcker det bara med den?

K Kirre2021 skrev:

[länk]

Strorlek på koppling-anslutningsslangG 3/8" (R10)

Detta är storleken på den blandaren jag har nu.

K
H Heazear skrev:
Nu var det många grejer på en gång :) Är det alla dom här sakerna jag behöver köpa? Eller räcker det med typ en nippel, balofix eller nippelförminskaren? Balofixen verkar ju vara riktigt smidigt att köpa men räcker det bara med den?
Typ en sån här ->

https://www.hornbach.se/p/klamrings...WRXmmnRZ12lAfaPdVF61QmDro60KtTKcaAopMEALw_wcB

1. Du måste ha rätt storlek ner mot röret
2. Du måste ha rätt storlek mot blandaren, dvs större än neråt
3. Den ska vara plan på ovansidan, dvs för du ansluter blandaren

K Kirre2021 skrev:
Typ en sån här ->

[länk]

1. Du måste ha rätt storlek ner mot röret
2. Du måste ha rätt storlek mot blandaren, dvs större än neråt
3. Den ska vara plan på ovansidan, dvs för du ansluter blandaren
Så om jag har denna storlek på min nya blandares gänga G 3/8" (R10) så behöver jag något som minskar till 10mm?

K
H Heazear skrev:
Så om jag har denna storlek på min nya blandares gänga G 3/8" (R10) så behöver jag något som minskar till 10mm?
Tolkade det som att din blandare hade större och inte mindre? Oavsett så har du troligen olika storlekar och då köper man en nippel som har X storlek i ena ändan och X storlek i den andra. Kan då bli förminskning eller förstoring, beroende på vad man är ute efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.