Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Potentialutjämning

1. S
    Medlem · Skåne · 141 inlägg

snuttensnatten

Medlem
    Hej,

Avsikten med bygget förutom att göra så mycket som möjligt själv som stolt husbyggare är att bygga med hälsa som fokus.

"Systemet för potentialutjämning i ett stall har till uppgift att jämna ut elektriska spänningar mellan olika inredningsdetaljer, att minska risken för vagabonderande strömmar och därmed begränsa magnetiska och elektriska fält... "
    http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1283943/liza-marklund-ar-vi-mindre-kansliga-an-kor

Precis som Liza Marklund är/ jag en riktig kossa som känt av detta. (kan annars också rekommendera boken "100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson").

Är det någon här som byggt sitt hus här avseende potentialutjämning? Stämmer det att det inte är krav i Sverige medan i stora delar av Europa och omvärlden? Är det annat ur elkänslighet som bör beaktas för att uppnå det optimala hälsohuset?

2. I
    Medlem · Uppsala · 4 834 inlägg

injonil

Medlem
    Använd sökfunktionen! Det finns en hel del skrivet om potentialutjämning på forumet. Jag har potentialutjämnat när jag byggt både min verkstad och min utbyggnad på huset.

3. S

snuttensnatten

Medlem
    Artikeln från 2008-08-31hänvisade att det inte fanns regelverk för människor medan forumet hänvisade till det flera år tidigare när jag sökte om det här på forumet så därav att jag blev lite osäker om läget..och ja jag vet- många artiklar har felkällor.

Tyckte mycket här på forumet också var om åsikter att man inte såg någon nytta med det och det är möjligt att det är så - vet bara att jag vid ett flertal tillfällen i år haft kortslutning i mina händer när jag vaknat på natten (järnsäng) och pappa inte tålde att sova på nedre våningen vägg i vägg med elskåpet. När han flyttade upp till ovanvåningen gick det bättre och kanske var orsaken i stället att han inte tålde att sova bredvid min mamma? Men om orsaken är att de personer som har mer tungmetaller i kroppen känner av dessa spänningar mer så bör ju äldre människor med mer gifter normalt i kroppen och människor med sämre immunförsvar p g a t ex avsaknad av en njure vara mer utsatt för detta.

Fick i alla fall besked att både jag (3 års intensivt arbete vid 3 datorer hemifrån ett gammalt 1800-talshus) och maken med elarbete genom hela sitt yrkesliv och även fritid (bilar, hojar, it och säkehetsystem samt fader med elfirma (död)) har problem med elströmmar medialt liksom att vi borde byta ut våra vattenrör till plast. Tro nu inte maken tror ett dyft på något av detta - men fakta är att hans hälsa inte är bra med svår astma och andnöd flertalet gånger sedan en elbrand på jobbet.

"Tidigare utgåvor av starkströmsföreskrifterna har gett kraven på potentialutjämning inne i byggnaden karaktären av enbart råd, medan kravet på potentialutjämning av inkommande ledningar varit tvingande Enligt SEK handbok 413 bör föreskrifterna fortsätta att tolkas på detta vis, då det ibland finns alternativa metoder att förebygga risker till följd av höga beröringsspänningar vid fel som uppstår inne i anläggningen."
    http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=186&Typ=AmaNytt

Potentialutjämning av tappvattenledning
    Potentialutjämning av inkommande tappvattenservis ska utföra på båda sidor av vattenmätaren. En potentialskillnad kan annars uppstå över vattenmätaren, vilket utgör en personsäkerhetsrisk. Inkommande tappkallvattenservis utförs dock vanligen av plaströr med dålig elektrisk ledningsförmåga. På dessa rörledningar behöver inga speciella åtgärder för potentialutjämning vidtas.

Ja rådet om plaströr för vatten är ju då logiskt i alla fall liksom att reducera risken att få kopparutfällningar i vattnet - nu har vi ju egen brunn i hemmet där vattnet tydligen även blivit aggressivt via vår vattenrenings-anläggning och jag tror det har hjälpt att skippa salttabletterna i stället för att göra sig av med kopparrören som inte är bra att ha med aggressivt vatten. Men det kanske kan bra att potentialutjämna våra vattenledningar också om det inte finns idag vilket är troligt då det inte verkar finnas något krav för detta när anläggningen togs i bruk.

4. S

snuttensnatten

Medlem
  5. S

snuttensnatten

Medlem

Strålning från naturen

Jag har troligen bott åtminstone 10 av mitt liv inom intensivt strålningsområde i Sverige och nu när man ska bygga vill man ju göra allt även med att förhindra så mycket av sådan strålning som möjligt ska nå in i huset liksom helst undvika att bo i ett sådant område såklart.

Inte lätt vinterhalvåret i Sverige att ha låga radonvärlden inomhus då vi har behov av uppvärmning och dessutom ett mer radontätt område än i övriga världen (vad jag läst men kan vara fel är att vi har 3:e största uranfyndigheterna i världen som är en källa till radon..tydligen har därför Sverige 2 ggr så mycket strålning än övriga världen och vi kan stolt uppvisa att vi har lyckats åstadkomma att få tillåtelse att bygga ett hus som har högsta möjliga radonhalt i Norden...80 000 Bq/m3.

Det som mest bekymrar mig själv just nu är risken för radon från brunnsvattnet och jag hoppas verkligen kommunerna i landet gör allt för att bruket av egen brunn minimeras om det så är möjligt allt använder sig av ytvatten som sker hos kommunalt vatten då risken för radonhalt i vattnet undviks (kräver nog en form av reningsanläggning trots allt). Att bli av med radonet i vattnet är ju inte särdeles svårt i och för sig men du får ju då gaser till den invändiga atmosfären som bekymrar åtminstone mig själv idag.

Tydligen kan ett på pappret radonsäkert uförande spolieras med en så liten sak som ursparning eller rörgenomgång inte görs tät. Så viktigt att tänka på vad jag läst är att förse några varv av tätningslist av alkalibeständigt material på den ingjutna delen eller använda sig av radonstosar av polyten, typ Stosett, för detta ändamål. Risken för läckage vid golvbrunnar, avloppsledningar och genomföringar kan minskas genom att göra betongplattan något tjockare lokalt vid dessa punkter. Vid högradonmark bör igengjutningen vid ursparningar utföras med betong som inte krymper.

Jag har i helgen snabbläst boken Radonboken avseende förebyggande åtgärder i nya byggnader där dessa råd i byggkonstuktionen är hämtat i från av Bertil Calvensjö och Gustav Åkerblom - i samma bok nämns att vi i Sverige har mest radonhus i världen (way to go byggbranschen!, ja,ja vet att det finns en del skäl till det också).

Så att elkänslighet skulle vara psykotiskt betingat i vårt land känns inte särskilt logiskt.

6. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Om du inte hittar något om potentialutjämning som ger dig tillfredställese när du söker bland tidigare trådar på detta forum eller googlar så lägg in frågan om krav på potentialutjämning i delforumet EL. Där får du garanterat svar från yrkesfolk som har stenkoll på kraven. Jag tycker nog att det tillhör mer el än miljö och hälsa om man vill ha tillfredställande svar.

7. S

snuttensnatten

Medlem
    Det var nog följande kommentar som fick mig att välja hälsa som avdelning: "Är det annat ur elkänslighet som bör beaktas för att uppnå det optimala hälsohuset?"

Alltid bra med synpunkter även från folk som har hälsoproblem som kan ge råd utifrån sina egna erfarenheter och även om det är under en hälsoavdelning hoppas jag innerligt jag får hjälp och besked även av proffs som inom var sitt fack kan delge sina tips och råd för att undvika fel som annars kan uppstå i bygget och under brukandetiden.

8. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Det var just det jag menade, att fråga under miljö och hälsa så får du nog mest svar på hur andra upplever problemet och kanske lite om hur man möjligen kan lösa det. Frågar du under EL så kan det tänkas att du får svar av yrkesmän om hur man gör för att minska magnetfält, vad man ska tänka på i val av kabel o tråd, tvinnat eller inte osv samt hur potentialutjämning fungerar samt hur man ska nyttja det på bästa sätt. Du får även klarhet i regler och krav.

9. S

snuttensnatten

Medlem
    Kan du inte tipsa i stället om bästa möjliga mätarskåp för elkänsliga som jag verkligen hade haft mer behov av just nu att veta...läste någonstans om att tyskarna hade någon avstängningsfunktion så att all eldrift inte skulle vara i gång under natten som standard (så att kroppen lättare klarar av att läka och stärka immunförsvaret jämfört med störningar dygnet runt som vi normalt annars har vad jag vet)...du ska veta att jag verkligen tycker tyskarna är riktigt bra på förebyggande hälsa för övrigt

10. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Man behöver ju inte direkt någon speciell central för just det ändamålet, allt handlar om vad man har för grejer och funktioner i centralen. Jag har inga tips på några speciella grejer men om du vill snacka el så ta det i delforumet för el så kanske fler i din situation hittar rätt coh du har många yrkespersoner där som kan svar på frågor.

11. S

snuttensnatten

Medlem
    Hej Glufsen,

hade lite bråttom när jag postade det igår och det blev nog inte särdeles tydligt då det rörde sig om två olika saker..enligt EON så har de ett sorts filtertillsats till kabelskåpen för dessa elkänsliga personer som tydligen ska hjälpa..men letar man på elkänsliga hemsidors tips så är det den tradionella mätarskåpet från förr som helst ska med ngn form av magnettillsats utan trådlöst..ja jag antar elkillar förstår vad jag menar

avseende det andra är det väl mer själva centralen sedan som kan som standard eller specialtillverkas att stänga av vissa elnätsdelar i huset nattetid

helst vill jag slippa allt vad trådlöst heter i mitt hem som fritidshus om det gör det möjligt att det underlättar gubbens läkeprocess..(näsan var igenbommad i flera år och först i maj har den i intervaller fungerarat och att andas genom munnen finns bl a risker för radondöttrar som ständigt skadar lungorna) men för en annan så är ju problemet mer hudrelaterat genom att jag blev skadad i badvattnet av troligen både bakterier som utfällningar av metallrören så att undvika att i synnerhet bada och näringstillskott för huden som gör underverk gjorde att jag egentligen endast kan förstå en elallergikers problem i byggnader med mycket ljusrör och dylikt som Ikea där jag absolut inte kunde vistas i någon månads tid..annars har jag endast verkligen upplevt rejäl trötthet i samband med längre tågresor samt när vi hade riktig nära kontakt med yttre rymden (rymdstrålning?) men det är säkert kopplat till allt för mycket datoranvändande för min del och i dessa fall var jag verkligen nockad i flera dagar..

men jag lovar att jag kommer lägga in inlägg även på el men det är bäst de läser på allt udda innan dess med hänvisning till dig, glufsglufs

12. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Att elsanera ett hus är inte så udda som du tror och info om att hålla ner magnetfälten i elsystemet får elektriker lite då och då av fabrikanter av kablar och andra apparater. Har själv för några år sen elsanerat ett sammlingsrum i ett hus som användes av en förening där en person påstog att han var elallergiker, om han var det eller inte är det ingen som vet egentligen men efter elarbetena i detta rum så kunde han visst vara där utan problem.

13. S

snuttensnatten

Medlem
    Möjligt att det inte är udda - men när jag ville ha klarhet i val av mätarskåp nu i veckan så får jag inget besked från elbolag som elektriker som tillverkare av dessa skåp. Därav min tes om ngt udda..

Avseende el så vet jag ju att vi har ett elektriskt system i kroppen..jag har trots tanken om elkänslighet av allt för mycket elanvändning (en hel datorpark med 500 användares nätverk har han ju suttit och inuti denna elrum vareviga dag i åratal) låtit honom uifrån konceptet "lika botar lika" enligt homeopatin tagit honom till biopat (små elströmmar). Det visade sig att de flesta manliga kunder som kom dit jobbade inom el - huruvida är att det är för att de tror på elbehandlingar, är mer sjuka eller mer kunniga inom alternativa behandlingar än andra män låter jag vara osagt.

14. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Just när det gäller centralen vet jag inte om det spelar så stor roll, man ska ju se till att ha ett femledarsysten in till centralen, dvs att nollan är frånskiljd från jord och för att undkomma centralen så mycket som möjligt så placera den i källare eller annat utrymme men inte rör sig runt.
    Att "kapsla" in ett magnetfält på det vis jag tror du menar har jag aldrig hört om någonsin om jag ska vara ärlig så ett köp av en speciell central är nog hugget som stucket det.

Det finns ju vissa med elöverkänslighet som påstår att dom känner av det mera när det är potentialutjämnat än annars också men sen om installationen är fel vågar jag inte svara på.

15. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem
    Den här frågan hade vi uppe på Forumet 2008, när jag började bygga, och enligt "min" elektriker är det krav på potentialutjämnare. Jo det fanns flera elkunniga som yttrade sig i detta, men visste inte riktigt vad dom talade om. Det var mot åsknedslag, var det någon som hävdade! Någon ville, för att få ned priset, använda wire från Biltema, men i så fall får man använda ca 10 wire för att komma upp i samma area som det 8mm galvade stång som användes. Det var inte särskilt dyrt heller, ca 3000:- till min platta på 220 kvm. Man kan undra vem som utövar kontroll av potentialutjämnaren i plattan, det övergripand ansvaret har elektrikern för att den finns där. Jordfelsbrytaren bryter överslag mellan fas och jord, Potentialutjämnaren tar hand om bl a överslag mellan fas och nolla. Mitt mätarskåp är ett standard fasadmätarskåp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.