Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

potentialfritt relä 230v 24 V

1. J
    Medlem · Norrbotten · 1 128 inlägg

JanneSjo

Medlem
    Finns det billiga relän som går att mata med 230V - dvs om 230V går igång sluter reläet och potenitalfria - min 24V krets blir sluten, och ingen 230V = reläet stängt.

vill i ett annat fall även kunna mata med t ex 9V och styra 24V - men då kanske olika relän krävs.

den andra delen ska jag kunna lägga t ex 24V på.

ska kunna placeras på vind resp inomhus

Redigerat 2 jan 2009 15:25
    • Laddar…
  2. M
    Medlem · 1 251 inlägg

mulpac

Medlem
  3. J
    Medlem · Norrbotten · 1 128 inlägg

JanneSjo

Medlem
    tack - hur vet man att reläet är "potentialfritt" - dvs jag kan lägga likspännningskrets som styrs av reläets som matas med 230V växelström - utan att det finns risk att det blir överslag eller något annat som kan inträffa om avståndet mellan 230V och 24 V kontakter är för litet?

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 163 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Potentialfritt betyder att kontakterna är isolerade från resten.

Frågan om säkerheten kan du få svar i databladet och det ska vara 4000 V överslagsspänning och 8 mm avstånd om jag ska vilja pilla i det som är anslutet till kontakterna om spolen är ansluten till 230 V.

Leta på elfa.se , FEME gör fina relän även med 230 V spole. Titta i databladet efter spänning mellan spole och kontakter. Kontakt - kontakt är inte så intressant då du kör med 24 V. Kom ihåg att relät inte tål så hög belastning med likström (läs databladet).

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.