Byggahus.se

Postnord ska kunna kräva flytt av brevlåda

1. C
    Medlem · Närke · 362 inlägg

Cider

Medlem
    Lådsamling har vi här också. Problem 1 är underhållet. Problem 2 är risken för brott, när vem som helst kan kapa en försändelse med ett viktigt plastkort. Där rekommenderar polisen - gång på gång - låsbara brevlådor. En sådan har vi redan.

Postnord har blivit en alltmer härsklysten och osympatisk organisation, som basar och bestämmer diktatoriskt, efter att ha schackrat bort det mesta av verksamheten till andra. Ljuger och blånekar till allt när jag mejlar och undrar över något. Numera undviker jag Postnord när det finns ett annat alternativ.

2. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 037 inlägg

Appendix

Husägare
    Nå. Lite kan nog folk få gå. För oss som redan har mer än 200 meter att gå så är det roligt att man snabbt och elegant la till "ingen ska få längre än de redan har, om de har mer än 200 meter.".

Jag som såg fram emot att bara få 200 meter när jag såg nyheten.

Såg lite mindre gnäll och mer sympati för oss det redan är synd om :rofl:

3. A
    Medlem · Skåne · 533 inlägg

ajn82

Medlem
    Har funderat lite på vad som hade hänt om man bara skippade brevlåda, finns det lagkrav på att ta emot post? Om jag inte har brevlåda och någon skickar en pappersfaktura, räknas det ändå som att man tagit emot den?

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 3 105 inlägg
    Tanken var hela Sverige. Men det låg inom en lång tidsperiod =)

Problemet är ju som jag skrivit tidigare om posten vill ha allt på ett ställe, gamlingarna.

5. emmschen
    Självbyggare · Skåne · 256 inlägg

emmschen

Självbyggare
    Nej det är inget krav. Men då får du själv åka och hämta din post på postkontoret. Hade en bekant som hade en dispyt med PostNord om ett ”trögt” brevinkast på lägenhetsdörren. Resultatet blev att PostNord vägrade dela ut post tills det var åtgärdat. De lämnade då ut posten på företagspostkontoret utan att be om legitimation. Så vem som helst kan gå dit och hämta dina brev. Så det är kanske ingen bra idé :)

6. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 343 inlägg

pacman42

Medlem
    Håller med om de äldre. Det kanske går att fixa det på annat sätt? De flesta 80-åringar har inga bekymmer med detta.

• Laddar…
  7. F
    Husägare · Malmö · 45 inlägg

flaxie

Husägare
  8. N
    Medlem · Östergötland · 492 inlägg

Nalleman64

Medlem
    Har haft 225 meter till min postlåda i 35 år (bor på landsbygden). Inga problem med det. Får så lite post (har styrt över precis allt som går till elektroniskt) så jag kollar lådan max två gånger i veckan (har låsbar låda). Paket kör lantbrevbäraren till min dörr (om de inte får plats i lådan) de gånger det är beställt så och annars hämtar jag hos ombud.
    Inga problem alltså!

Redigerat 14 jun 22:10
  9. F
    Medlem · 83 inlägg

FruNilsson

Medlem
    Det handlar inte om att gå. Sedan ca 2 år saknar vi massor av post. Vi har låst brevlåda utmed villagatan i villaområde i byn som består endast av villor. Brevbärningen kör bil. Varje gång vi ringer o klagar så kommer en hel drös gamla brev. Sedan ett år har vi varannandagsutdelning och det har blivit ändå sämre.

Kallelser till sjukhus, tandläkare osv når oss inte. Lasarettets logistik håller på att rasa ihop. Sverige - ett u-land.

Tänk för några år sedan när Pliktverket skickade post och även inkallelser. Vilken jäkla oordning det hade varit i Försvaret.

Vi funderar på om många monterar ner sina brevlådor och ingen utdelning kan ske; allt går i retur… Kan Postnord lägga ner och all personal bli arbetslösa istället

10. C
    Medlem · Skåne · 19 inlägg

CTL

Medlem
    Här är det omkring 400 m mellan brevlådorna och omkring 500 personer får samsas om varje. Av någon anledning är alla gula förutom vid jultid då det dyker upp en röd också. ;)

11. Steen P
    Medlem · 16 inlägg

Steen P

Medlem
    Kun for nogle...

• Laddar…
  12. R
    Medlem · 3 105 inlägg
    På tal om remisser från sjukhus.
    Jag blev positivt överraskad när min läkare ringde ut och meddelade bokad tid. Anledningen var att de hade erfarat att postgången varit sådär, speciellt när det är mindre än en månad till mötet.
    Nästa gång jag skall dit så får jag ringa in och boka själv, de försöker tydligen undvika att man missar tider pga posten.
    Och mycket riktigt, jag fick ena remissen dagen innan jag skulle vara på plats. Det hade inte varit så lätt att lösa på arbetet med en dags varsel.
    Sotarens brev fick jag dagen efter sotaren skulle vara här. Och då skickar de ut breven 3 veckor innan.

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 701 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Frågan är som sagt hur man som individ kan slippa Posten, snarare än hur Posten ska slippa att serva en.

Myndighetspost är ju redan ordnad, medan lite mer halvoffentliga saker som sotare fortfarande kan ha sämre möjligheter att nå en utan en fysisk kontaktpunkt.

Problemet med mejl är ju att det är så mycket billigare att spamma än att skicka vanlig direktreklam att en adress kopplad till ens personnummer eller folkbokföring skulle svämma över på nolltid. Kunde man lösa det skulle jag gärna skruva ner postlådan och bara ta emot mejl och liknande digitala kontakter.

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Jönköping · 22 inlägg

js6033

Medlem
    Tycker inte att PostNord skall ha rätt att kräva flytt av brevlådor. Varken i hyreshus eller villor. Posten är en samhällsservice som skall fungera till vars och ens hem utan långa gångsträckor. Jag anser att det är postens skyldighet att tillhandahålla denna tjänst.

15. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 350 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Om man ska börja flytta postlådor i vanliga, befintliga, villakvarter, vem ska stå för marken?

Jag hade ju inte velat upplåta en del av min lilla tomt för den samlingen lådor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.