316 658 läst · 1 957 svar
317k läst
2,0k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Jag brukade skriva in portkod i adressen, funkade allra oftast förutom ibland när de trodde att vi hade porttelefon och försökte använda den.tacho skrev:Ja, det där är standardförfarande även här i Västsverige. Sker väldigt ofta om man beställer från utlandet, eftersom de då verkar ha som rutin att leverera "direkt hem" (dvs. göra ett halvhjärtat försök att köra förbi och konstatera att det är portkod på dörren för att sedan skicka paketet till mitt ombud för uthämtning). Har ett paket på väg från England och det ser ut som vanligt när jag spårar:
2015-01-19 13:26 Leverans kunde inte ske eftersom porten var låst och mottagaren ej gick att nå
2015-01-19 08:45 Lastad på bil, utkörning påbörjad
2015-01-19 07:54 Försändelsen har ankommit distributionsterminal
Har inte hört ett knyst från någon på Posten idag. En lägstanivå på service hade varit att budet ringde i samband med utkörning för att höra om man är hemma och om det behövs en portkod. Ännu bättre hade varit om de ringde och bokade ett tidsfönster för leverans, vilket vissa bolag gör (t.ex. DHL, Schenker och DSV).
UPS har också varit hopplöst krångliga vid ett flertal tillfällen. Vägrar boka in dag för leverans förrän de varit ute flera gånger och misslyckats med att få tag på en.
Ja, de har ett liknande förfarande bortsett från att de verkar totalt ointresserade av att mottagaren får sitt paket.hsd skrev:
Man behöver ju inte vara extremt konspiratoriskt lagd för att misstänka att buden helt enkelt struntar i att försöka leverera till adresser där de vet att det krävs portkod. Det kanske t.o.m. är deras policy att inte ringa för att få tag på mottagaren.
De flesta bud verkar ju inte ha någon jobbmobil, så det är väl förståeligt om de har som policy att inte ringa.tacho skrev:Ja, de har ett liknande förfarande bortsett från att de verkar totalt ointresserade av att mottagaren får sitt paket.
Man behöver ju inte vara extremt konspiratoriskt lagd för att misstänka att buden helt enkelt struntar i att försöka leverera till adresser där de vet att det krävs portkod. Det kanske t.o.m. är deras policy att inte ringa för att få tag på mottagaren.
Det är förståeligt att de inte kan ringa om de inte har någon telefon, men det är inte förståeligt att Posten har så låg ambitionsnivå att de inte utrustar sina bud med telefoner.
Jag är, precis som trådskaparen, ganska trött på deras låga servicenivå. Med det sagt så tycker jag att Posten generellt är bra att ha och göra med, och de är ganska snabba i sin distribution. Tråkigt att sista länken i kedjan fallerar och förstör helheten.
Jag är, precis som trådskaparen, ganska trött på deras låga servicenivå. Med det sagt så tycker jag att Posten generellt är bra att ha och göra med, och de är ganska snabba i sin distribution. Tråkigt att sista länken i kedjan fallerar och förstör helheten.
Det där med att boka ett tidsfönster är tämligen värdelöst.tacho skrev:
Har nu i några omgångar fått vitvaror levererade med Bring.
Smidig avisering via SMS men kan bara ge ett tidsfönster mellan 09.00 och 15.00 :wow:
Inte ens när jag ringde samma dag 09.30 kunde jag få mer besked att "det blir någon gång efter 12.00".
Tydligen tror fraktbolagen att det bara är arbetslösa och pensionärer som utnyttjar hemleverans.
Det blir ganska dyrt för en som arbetar att stanna hemma i 6 timmar för en leverans som tar 5 min att lämpa av !!
Jo, det är naturligtvis krångligt för den som jobbar 8 till 17. Kan dock ha lite förståelse för att det skulle bli logistiskt svårt att boka in utkörningar med så exakta tidsfönster. Om man aldrig är hemma dagtid vardagar så är ju hemleverans kanske inte det bästa alternativet.
Men oftast körs det en bestämd runda med paketen och då vet chauffören ungefär vid vilken tid bilen passerar leveransadressen. Kan givetvis diff på en halvtimme beroende på om det är extra mycket till något företag på rundan.tacho skrev:

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 101 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 101 inlägg
det tror jag hänger på brevbäraren (ett tag skulle det heta postiljontacho skrev:Ja, de har ett liknande förfarande bortsett från att de verkar totalt ointresserade av att mottagaren får sitt paket.
Jag tycker nog jag får mina paket som de ska.
Dock så är det ju de där med de paketen från framförallt Tyskland som blir tokigt.
Tydligen finns det 2 olika "DHL" som de kallar det, ett som är DHL hela vägen och ett som byter till posten här hemma, de jag blir mest irriterad på är varför dessa inte skickas direkt till ombud istället för att det ska ta 1 extra dag för en hemleverans som i 90% av fallen inte blir av.
Dock så är det ju de där med de paketen från framförallt Tyskland som blir tokigt.
Tydligen finns det 2 olika "DHL" som de kallar det, ett som är DHL hela vägen och ett som byter till posten här hemma, de jag blir mest irriterad på är varför dessa inte skickas direkt till ombud istället för att det ska ta 1 extra dag för en hemleverans som i 90% av fallen inte blir av.
Kollade på Postens hemsida och där finns bara en produkt (vad jag kan se) där de kör hem till privatpersoner och det är Hempaket. Om man kollar i faktabladet så står det "Hempaket kan skickas till hela Sverige med undantag av mottagare med postutdelning via lantbrevbärare".anders07 skrev:
Om mina antaganden stämmer så är det de som du köper grejorna av som lovar mer än vad de har avtalat med Posten om.
UPS har inga tjänstetelefoner, vilket jag tycker är helt underbart sjukt.tacho skrev:Det är förståeligt att de inte kan ringa om de inte har någon telefon, men det är inte förståeligt att Posten har så låg ambitionsnivå att de inte utrustar sina bud med telefoner.
De har inte heller GPSer i bilarna.
Har råkat ut för att Posten inte leverare till villa i storstad. Det spännande här var att Postbilen måste varit en formeletbil och budet en jävel på att lasta ur. Från försök att lämna till paket var inregistrerat på terminalen igen var det 5 min. Bara resan tillbaka till tar 15min minst från min adress till terminalen.
Damen i postens information tyckte det har "helt normalt" när jag ringde och klagade.
Damen i postens information tyckte det har "helt normalt" när jag ringde och klagade.
Stämmer, det ena är DHL - DHL, medans det andra är DHL (Tyska posten) - Posten, då byter försändelsen kolli-id.Pumba skrev:Jag tycker nog jag får mina paket som de ska.
Här funkar posten ypperligt . Trots att jag bor lite utanför . Hemleverans sker bara om posten får tag i den som ska ha paketet enligt deras villkor. Vissa adresser körs inte hem till .
Dhl däremot har jag bara dåliga erfarenheter av. Får dom ej tag i mig och det är skrymmande leverans så körs fet till närmaste terminal. Vilket i mitt fall är~ 10 mil bort . Så jag försöker hålla mig undan från dhl.
Alla utlämningsställen oavsett fraktbolag får ej ta emot alla typer av gods pga miljö o hälsa. Så det gäller att kolla när man beställer vilket utlämningsställe godset avser komma till om det ej är hemleverans.
Det värsta jag varit med om är schenker som vid två tillfällen sagt att utkörning pågår men dom har bara scannat lappen och glömt paketet. Tog 3 och 5 dagar att få grejorna.
Dhl däremot har jag bara dåliga erfarenheter av. Får dom ej tag i mig och det är skrymmande leverans så körs fet till närmaste terminal. Vilket i mitt fall är~ 10 mil bort . Så jag försöker hålla mig undan från dhl.
Alla utlämningsställen oavsett fraktbolag får ej ta emot alla typer av gods pga miljö o hälsa. Så det gäller att kolla när man beställer vilket utlämningsställe godset avser komma till om det ej är hemleverans.
Det värsta jag varit med om är schenker som vid två tillfällen sagt att utkörning pågår men dom har bara scannat lappen och glömt paketet. Tog 3 och 5 dagar att få grejorna.