Byggahus.se

Positivt förhandsbesked om bygglov från kommunen

1. R
    Medlem · 33 inlägg

Rille99

Medlem
    Vad menas med det? Om jag köper en tomt med positivt förhandsbesked betyder det att jag får bygglov?

Jag har hittat en tomt som skulle kunna vara nåt men man vill ju veta om man får bygglov..... Många frågor men jag börjar här.
    Rikard

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Positivt förhandsbesked om bygglov från kommun

Japp, kommunen är bunden av det positiva förhandsbeskedet i två år, så under den tiden kan de inte säga nej till bygglov (dvs du kommer få bygga på platsen, men naturligtvis kommer det finnas restriktioner för hur huset får se ut).

3. R
    Medlem · 33 inlägg

Rille99

Medlem

Tack för snabbt svar! Det låter ju bra! Bara att kolla upp när förhands beskedet är daterat alltså.

4. K
    Medlem · 39 inlägg

Krister_L

Medlem

Jag och min flickvän tänker bygga ett hus på en tomt vi fick av min far. Den är överlåten på oss, vi har röjt på gården för huset, huset är beställt och ändrat efter våra behov, lånet taget och en del av huset är betalt och ritningarna visade för kommunens byggnadsinspektör som sagt vid fyra olika tillfällen att han ser inte några som helst problem med huset.

Så idag, två dagar före byggnadsnämnden skall ha möte och ge byggnadslovet, gör han en kovändning och säger att han inte kan förorda givande av byggnadslov eftersom takets lutningsvinkel är för stor... Till saken hör att båda grannhusen har takvinklar som överstiger gränsen i området (och som godkänts av samma inspektör) samt att takvinkeln alltid varit med på de ritningar han principiellt (men inte på papper) gokännt.

Så här står vi nu med lånet lyft, huset delvis betalt, ingen möjlighet att göra nödvändiga ändringar på huset och tomten röjd. Suck...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.