Byggahus.se

Portugisisk kalksten vs öländsk

1. H
    Medlem · Halland · 24 inlägg

Håkis

Medlem
    Skulle just beställa öländsk kalksten för 1300:-/m2 då jag fick veta att de slutat med villakvalité av dimensionen 30*fallande. Alternativet var antingen att välja 20cm bredd eller att köpa terminalkvalité för 1700:-/m2. Vill verkligen ha 30-bredd, men det känns sådär att betala 1700/m2. Jag googlade lite och ringde upp ett stenföretag i skåne som hade ölandssten. Säljaren rekommenderade dock att köpa portugisisk Azul Valverede framför öländsk, då den ska vara lika snygg men betydligt billigare, 850:-/m2. Säljaren menade också att det inte skulle vara några kvalitetsskillnader mellan denna och öländsk, åtminsone inga som man skulle märka av.

Jag har sett inlägg där någon har gett rekommendationen att köpa svensk kalksten framför utlänsk, dock utan konkret motivering. Någon har också hävdat att många utlänska kvalitéer ska vara mer porösa än svenska och därför lättare bli fula.

Är det någon som har erfarenhet från kvalitén på portugisisk kalksten eller skillnanden mellan ölänsk och portugisisk?

2. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem
    All kalksten måste man ju ytbehandla för att få en yta som tål spill och slitage så jag tror inte att slutresultat kommer att skilja sej så mycket. All kalksten är porös och mjuk.
    gaia

3. H

Håkis

Medlem
    Om man vänder på frågan då, varför köper man svensk kalksten som är dubbelt så dyr som portugisisk? De ska ju vara ganska lika i utseendet vad jag förstår (åtminstone Azul Valeverde jämfört med vissa svenska gråa varianter).Är det för att den svenska kalkstenen är vackrare eller är det bara att det anses finare med svensk kalksten, eller är det för att man absolut vill ha ett svenskt golv?

4. S
    Medlem · Gotland · 72 inlägg

skerfe

Medlem
    Du har inte kikat på gotländsk kalksten? Det finns två fabriker och 4 stensorter som kan fås i en mängd olika behandlingar. Riktigt snygg om man gillar fossiler... www.slitesten.se och www.stenfabriken.se
    Kostar runt 1000:-/m2. Beroende på hur mycket du köper kan man få lite rabatt.

5. H

Håkis

Medlem
    Jag har faktiskt inte tänkt på gotlänsk kalksten, men den verkar ju också fin. Norrvange känns ganska lik de grå öländska varinter jag kollat på. Vet du om det finns återförsäljare utanför gotland för dessa eller är det att åka dit om man vill kolla på den live?

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 242 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Stencentum i Mölndal har en fin utställning av all svensk sten.

7. H

Håkis

Medlem
    Det var där jag skulle köpa stenen som hade utgått. När jag var där och skulle kolla på kalksten visade de bara de öländska varianterna, man tycker att de borde ha nämnt den gotländska ifall de även hade den. Jag ska kolla med dem i morgon, det hade ju varit smidigt!

Ingen med erfarenheter av portugisisk kalksten?

8. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Hmm. Jag hade tänkt köpa Norrvange där om ett tag. Menar du att de skall sluta sälja denna?

För övrigt har svensk kalksten svenska färger. Jag vet inte vad det är, men man ser direkt om det är utländsk sten. Kanske det skandinaviskt blonda som tittar fram i stenen...

9. H

Håkis

Medlem
    Nej, stenen som de ska sluta med är ölänsk kalksten av sk villakvalité i bredden 30cm. Denna har de numera bara i bredden 20cm, eller som den dyrare terminalkvalitén om man som jag absolut vill ha 30-bredd.

Om du sett Norrvange där så finns den säkert fortfarande. Hoppas de har den i 30 x fallande i så fall! De kanske till och med har portugisisk så att man kan se på skillnaden mot de blå-gula...

10. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Ok, bra! Jag läste tråden igen och ser nu vad du skriver. Ring Stencentrum och kolla. De har massor av kalkstensprover precis innanför entrén. Det finns mycket Kinnekullekalksten också.

http://www.sten.se/stenkat/kalksten.html

11. S
    Medlem · Gotland · 72 inlägg

skerfe

Medlem
    Norrvange säljs bara av Slite stenhuggeri (tror jag). Har för mig att de dragit in återförsäljarna. Men det kan man ju ringa och kontrollera. Norrvange säljs som fallande längder, vilket i praktiken innebär 40-70cm långa bitar. Den går att få i praktiskt taget vilka bredder som helst. 20, 30 och 40 cm bredd är standard. Vill man ha smalare eller bredare kostar det extra. Men man kan blanda 20, 30 och 40 bredderna som man vill utan prispåslag. Är någon intresserad av en "hemma hos" bild med Norrvange Antikborstad kan ni pm:a.

12. M
    Medlem · Ramlösa · 229 inlägg

margareta7

Medlem
    Några dagar se besökte jag Onestone i Malmö som har stor urval av granit och kalkstenar. Vi snakade lite och han sa att svensk kalksten är mycket hårdare, fastare än utländsk, alltså bättre kvalitet. Inte bara utseende på stenar ska avgöra köpet.

13. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Det där med kvalteten och hårdheten går även att läsa pa www.sten.se . De är naturligtvis partiska, men dessa fakta går ju att belägga.

14. H

Håkis

Medlem
    Jag var på stencentrum förra veckan och kollade lite. De har ju mycket riktigt massa olika kalkstensvarianter, bl.a. Norrvange. Denna var dock betydligt gulare än jag trodde från vad jag sett på bilder, vilket gör mig stärkt i att absolut inte köpa något som jag inte sett live. Tyvärr landar i stort sett all deras kalksten på ca 1700:-/m2 förutom vissa gula varianter som är något billigare. Den portugisika stenen som jag funderat på, Azul Valverde, avrådde de dock starkt ifrån då de hävdade att den vittrar sönder och inte lämpar sig som golvmaterial. De hade en Portugisisk kvalité som hette något med Azul också som de menade var ganska bra, men som dock inte var billigare än svensk.
    Jag funderade lite på ljusgrå borghamn efter att ha varit där. Frågan är dock om det bara är att inse att man måste betala 1700:-/kvadrat om man ska ha grå kalksten.

Sten.se som du tipsade om Johan, var förresten en riktigt bra sida!

15. H
    Medlem · 302 inlägg

H

Medlem
    Vet du att man kan beställa direkt från kalkbrotten på Öland? Vet iofs inte om det är billigare men du kan ju kolla.

Ett erkänt bra kalkbrott där dom även förädlar stenen finns i Mysinge.

Finns även ett strax söder om Borgholm, tror det heter Sjöströms.

I Sandvik ligger ett annat.

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.