Ville duscha av det smutsiga elementet som jag fick och sen anbvända det
Jag testade ju oljelementet innan så det funkade och röda diodlampan lyste
Även om det fick torka upp i flera dagar så såklart så slog automatsäkringen ifrån på centralen när jag anslöt elementet i uttaget 230 V. Kabeln till elemetet är jordat och det finns 2 jordpunkter i höljet ochså inkl att ja autosäkringen löste ut ev inte jordfelsbrytare

Iaf så lossade jag panelen och potentialmätte - kontinutetmätte med voltmeter och det går ju fram kontakt på samtliga sammankopplade kablar (tror jag) Tänkte att det kanske ingår nån form av överhettningsskydd eller kortslutningsskydd i elementens enheter eller så .. eller är elementet totalbränt ?

Bilden med den svarta lilla dosan är typ termostaten low, medium, high, Bilden med själva steglösa vredet - effekten är strömbrytaren är andra bilden

Tacksam för alla sätt att rädda elementen

• Otydligt foto av en elektronisk anordning, troligen en kontakt eller brytare, med kablar och kontakter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex mekanisk enhet, elektriska anslutningar, metallkomponenter, vajrar, rosa isoleringsdelar, teknisk inblick, delvis otydlig bakgrund.
    Skapa konto
  • Elektrisk komponent, sannolikt en säkringshållare, med anslutna kablar och synlig korrosion eller oxidation på metall.
    Skapa konto
Redigerat:
Alltså elementet är ju stendött nu om det inte framgick

• Gilla
tille1
  • Laddar…
Om du inte ser någon uppenbar kortslut, försök koppla ifrån värmeelementet så att du kan mäta enbart på det. En kortslutning L-N är lite ovanligt. Du bör kunna mäta en resistans på 25-75 ohm beroende på märkeffekten.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Menar du att du ställde ett elektriskt element i duschen och sprutade på vatten?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du inte ser någon uppenbar kortslut, försök koppla ifrån värmeelementet så att du kan mäta enbart på det. En kortslutning L-N är lite ovanligt. Du bör kunna mäta en resistans på 25-75 ohm beroende på märkeffekten.
Du menar att jag ska skruva ur typ "doppvärmaren" som är inskruvat med en stor gänga i elementet i den geggiga värmeoljan ? Såklart är det bortkopplat ifrån strömmen när jag potentialmätte iaf.. Tror du inte bara sk "kortslutningskyddet" är toast (bränt)? Tex i den här videon visas det :

MultiMan MultiMan skrev:
Menar du att du ställde ett elektriskt element i duschen och sprutade på vatten?
Absolut .. drivs av elektrisitet som värmer ett totalt slutet system med olja i
Handlar om väldigt få elektriska grejer som kan suga åt sig vatten eller ens ta in vatten dvs att de absorberar vatten alltså

Nej, bara koppla loss anslutningarna så att du kan mäta enskilt på patronen.

Okej tack får prova det ..

MultiMan
K Kentaclinta78 skrev:
Absolut .. drivs av elektrisitet som värmer ett totalt slutet system med olja i
Handlar om väldigt få elektriska grejer som kan suga åt sig vatten eller ens ta in vatten
Termostaten och alla anslutningar sitter på utsidan, helt oskyddade. Det lär vara orsaken till att det slutat fungera. 230V i en termostat + vatten är en dålig kombination.

Jag avråder dig att vattenbegjuta elektrisk utrustning som inte är klassad för att tåla sköljning.

Om det inte redan är försent så hade jag sökt felet internt i termostat eller överhettningskydd, det lär finnas vatten kvar där. Kan även finnas vatten i kablarna (mellan isolering och koppartråden) som leder strömmen på fel vägar

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Termostaten och alla anslutningar sitter på utsidan, helt oskyddade. Det lär vara orsaken till att det slutat fungera. 230V i en termostat + vatten är en dålig kombination.

Jag avråder dig att vattenbegjuta elektrisk utrustning som inte är klassad för att tåla sköljning.ag vet jag var på fyllan och ville spola av elementets flänsar som var grovt skittiga med fett damm och annan dynga
MultiMan MultiMan skrev:

Jag avråder dig att vattenbegjuta elektrisk utrustning som inte är klassad för att tåla sköljning,
Jag vet, jag var på fyllan och elementets flänsar där det är lite bökig å komma åt med trasor å så var grovt skitiga och oljiga och dammiga och jag ville helt enkelt skrubba in det i tvättmedel och sen skölja av det men hade i god åtanke att låta det torka i olika lägen under 3 dygn men tog ingen extra värmefläkt som kunde hjälpa till att torka det

MultiMan MultiMan skrev:

Jag avråder dig att vattenbegjuta elektrisk utrustning som inte är klassad för att tåla sköljning.

Om det inte redan är försent så hade jag sökt felet internt i termostat eller överhettningskydd, det lär finnas vatten kvar där. Kan även finnas vatten i kablarna (mellan isolering och koppartråden) som leder strömmen på fel vägar
Jag tackar för hjälpen , ba dra ut lite kabelklämmare ochså och kablar och torka upp rubbet i porerna och i anslutningsbleck mm och i isoleringsstrumpor mantel typ

Jag tackar för all hjälp hittills av alla.. Jag ska mäta och se över sakerna ni rekommenderade, jag återkommer med svar lite senare om nån dag.. Elementet är på en annan plats kan man säga än i bostaden så..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.