3 162 läst · 38 svar
3k läst
38 svar
Portabel arbetsbänk
Ja. Jag har alltid pallbänkarna stående med benen monterade. Ofta ute i ur och skur på lite olika ställen, ibland under tak. Då är den alltid nära till hands och ganska lättflyttad vid behov. Speciellt om man tar pirran till hjälp.K Kanelbullen123 skrev:
Men visst. Ska bänken fällas ihop och stuvas undan mellan användningarna så finns det säkert smidigare lösningar.
Triton super jaws är perfekt om man ska göra något projekt, t ex bygga ett plank där det inte finns bra arbetsbord eller om man ska kapa en hög med reglar/grenar etc. Det första jag använde min till när vi väl kom till hus var att bygga ett arbetsbord för utomhusbruk..
sedan dess har har jag använt den till grenkapning .
Ska jag iväg och fixa något hos någon annan som jag vet inte har arbetsbord kommer den däremot att åka med (igen).
Vad gäller arbetsbänkar för inomhusbruk så funderar jag fortfarande på att sätta en klaff ellerr två på mitt "montagebord" (två hurtsar, fyra hjul och en osbskiva överst). Det får inte plats mer bordsyta men ibland skulle det vara trevligt med något tillfälligt. Jag har dock lite större verkstad än TS, med drygt 11 kvadrat så jag har några kvadratcentimeter mer att laborera med.
sedan dess har har jag använt den till grenkapning .
Ska jag iväg och fixa något hos någon annan som jag vet inte har arbetsbord kommer den däremot att åka med (igen).
Vad gäller arbetsbänkar för inomhusbruk så funderar jag fortfarande på att sätta en klaff ellerr två på mitt "montagebord" (två hurtsar, fyra hjul och en osbskiva överst). Det får inte plats mer bordsyta men ibland skulle det vara trevligt med något tillfälligt. Jag har dock lite större verkstad än TS, med drygt 11 kvadrat så jag har några kvadratcentimeter mer att laborera med.
Om du nu kollat på kreg’s bord (såg förresten ett sådant i lager på rubank häromveckan) så kolla även Kregs track horse dvs deras extremt stabila pallbock. 800 bred och tar gissningsvis lika många kilo styck. Kommer med en enhandstving som passar i spåret och är gjorda för att bygga arbetsbänk ovanpå med hjälp av de beslagen man sätter på respektive sida (notera dock att även om dessa beslags påstås vara för en 2”x4” på högkant så är enligt amerikansk standard så detsamma får plats är en planhyvlad 38x90)
Ah! Bra input!M myrstack skrev:Om du nu kollat på kreg’s bord (såg förresten ett sådant i lager på rubank häromveckan) så kolla även Kregs track horse dvs deras extremt stabila pallbock. 800 bred och tar gissningsvis lika många kilo styck. Kommer med en enhandstving som passar i spåret och är gjorda för att bygga arbetsbänk ovanpå med hjälp av de beslagen man sätter på respektive sida (notera dock att även om dessa beslags påstås vara för en 2”x4” på högkant så är enligt amerikansk standard så detsamma får plats är en planhyvlad 38x90)
Det faller lite på storlekarna där måste jag säga. Att kunna ta godtycklig regel var ett bra argument dom hade så länge det hade fungerat.
Såg att holzman har en riktig budget mft som heter flex01, men som tyvärr saknar spåren på sidan.
Att kunna köra tvingar på sidan likt Mft och Metabo är inget jag kommer tumma på
https://www.conrad.se/sv/p/holzmann-maschinen-flex01-arbetsbordmobel-15-kg-3219035.html
Att en standard regel inte funkar var lite surt men samtidigt så är en standardregel från brädgården så dålig så jag inte skulle vara nöjd med denna ändå så för mig så hittade jag perfekt 38mm bred planhyvlad limfog från Lundbergs för acceptabla pengar. Mer surt då är att bocken är 800 bred så att en standard 800x1200 mft-skiva inte kan ligga ovanpå reglarna. Har lite samma platsutmaning som du och i mitt fall kör jag på två av dessa bockar och en mft-skiva från https://www.sautershop.com . Lurar på om jag ska sätta en kantprofil från kreg med t-tracks längs ena långsidan med
Glad du är nöjd! Kräkemojin var för att skoja till det lite för övriga läsare om mina känslor för bänken, inget riktat mot dig förstås.K Kling 1 skrev:
Har du provat att spänna fast ett lite längre stycke på den? Blir bananform.
Jag har också begränsad verkstadsyta men carport eller ute om vädret tillåter så i praktiken gör jag jobb halva året med skrymmande projekt. Jag har två Kreg KWS500 och Wolfcraft 1600 som båda ger stabila bord med lite olika applikationer och portabla.K Kanelbullen123 skrev:Hejsan!
Har fastnat i ett lite jobbigt problem tycker jag själv, som är att hitta en bra arbetsbänk.
Bra är såklart relativt, och varierar från person till person. Drömmen vore en fin Sjöbergs men det det faller tyvärr på att den inte är portabel, och även priset är lite högt.
Jag har min ”verkstad” i källaren, som är ca 2x3m så inget större utrymme, men väl där ryms ändå bord, och skåpsyta längs alla väggar, samt en Gersåg och mindre bänkborr.
Hade tidigare en bordssåg, men den var i princip omöjlig att köra på den begränsade ytan, så därför gjorde jag mig av med denna.
För att komma ner i källaren är det en svängd trapp, vilket också gör att större material är en omöjlighet att få ner vilket ytterligare ökat mitt behov av en portabel arbetsbänk.
Det jag söker är alltså något som är relativt enkelt att plocka fram, och som går att transportera genom en trång trapp.
Hyfsat stabil att arbeta med, och kunna spänna fast saker. Gissar att jag kommer komplettera med bockar och liknande för större saker.
Främst kommer arbetsbänken användas för diverse hus-fix, dvs allt från panel, reglar etc men även till visst skivmaterial. Har en ambition om att bygga egna stommar till tvättstugan tex.
När jag var yngre hade farsan en ”workmate” som jag kommer ihåg som fantastisk, men efter att ha klämt på nya modeller på HORNBACH/ Bauhaus är jag inte längre så imponerad.
Kvar är då en massa alternativ online, som därmed kan se bra ut på papper men där jag faktiskt inte vet.
Vad jag kikar på hittills:
Kreg mobile projekt center kws1000 (verkar inte produceras längre)
[bild]
Ser på pappret ut som en smidig produkt, och många verkar hyfsat nöjd med den.
Dock produceras den ej längre och man kan såklart undra varför.
Bora centipede
[bild]
Stor yta, påminner om Mft men betydligt med portabel. Kräver dock en helt plan yta, vilket kanske fungerar på altan men inte gräsmattan.
wolfcraft master work 1600
[bild]
Billig kopia av Festool Mft, lite blandade recensioner
Triton superjaw
[bild]
Lite annorlunda ”bänk” men som många verkar hylla.
Självklart finns även Festool Mft med i kalkylen, men om billigare alternativ finns drar jag gärna åt det hållet.
Är det någon som har erfarenhet av bänkarna ovan, eller har några bra insikter?
Hur jobbar ni som har begränsad verkstadsyta, och saknar garage?
https://www.byggahus.se/forum/threads/hopfaellbara-sagbockar.416777/post-4218640
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ju kanon ut!P poba53 skrev:
Då va en METABO bänk beställd, slutade på 301 eur inklusive frakt. Bara en lång väntan på leverans kvar.
Tycker att den såg ut som ett bra alternativ till Festool Mft till en bråkdel av priset.
Alla benen är individuellt justerbara, samt att den har skenor på sidan för tvingar.
bara att hoppas att den är lika bra som den ser ut
Tycker att den såg ut som ett bra alternativ till Festool Mft till en bråkdel av priset.
Alla benen är individuellt justerbara, samt att den har skenor på sidan för tvingar.
Kul! Skriv gärna hur du upplever den här så småningom! Om plånkan räcker ska jag göra ordning vad som ska bli min verkstad nästa sommar (eller nej, jag ska ha semester och något proffs ska fixa det åt mig för jag är trött på att jobba istället för att umgås med det käraste jag har, min lilla familj)... och där skulle en eller ett par såna här bänkar passa utmärkt tror jag.K Kanelbullen123 skrev:Då va en METABO bänk beställd, slutade på 301 eur inklusive frakt. Bara en lång väntan på leverans kvar.
Kolla YT och sök på "Peter Millard Metabo MFT" och hoppa in 6.30 i videon så ser Du lite egenheter med detta bord trots en OK specD Den ofrivillige klåparen skrev:Kul! Skriv gärna hur du upplever den här så småningom! Om plånkan räcker ska jag göra ordning vad som ska bli min verkstad nästa sommar (eller nej, jag ska ha semester och något proffs ska fixa det åt mig för jag är trött på att jobba istället för att umgås med det käraste jag har, min lilla familj)... och där skulle en eller ett par såna här bänkar passa utmärkt tror jag.