Byggahus.se

Portabel AC - köra ut frånluften i tillluftsventil?

1. electroluxaren
    Medlem · - · 9 510 inlägg
    Nä det är rätt uppfattat

2. J
    Medlem · 122 inlägg
    Ja men isåfall borde ju den principen fungera som jag tänkte med både in och utluft genom ytterväggen?!

3. electroluxaren
    Ja ja om du bygger en huv till inloppet och en slang/trumma med samma diameter igenom ytterväggen
    Vad är inloppet 20*20cm?

4. J
    Medlem · 122 inlägg
    Jag hade såklart räknat med att gå ner i dimension till kanske 160 ... Jag vet att den troligtvis skulle dra tjuvluft, men bara att den tar 20% luft utifrån är ju en vinst, eller hur?

Skit samma, principen borde fungera. Dock är det inte aktuellt då jag helt enkelt gjorde som rek och drog ut slangen och inget mer.

5. S
    Medlem · skåne · 201 inlägg

stiga_villa

Medlem
    Jag har en billig anslut från jula. Har "draperi" som tätar runt balkongdörren. Draperiet bågnar inåt pga tryck när jag kör ac:n trycket släpper om jag öppnar ett fönster men då släpper jag ju in värmen.... Har ventilation ovanför fönstret öppet men bågnar ändå. Bor i lägenhet. Hur ska jag göra för att det ska bli bäst ska jag ha ett fönster lite på glänt? Sista bilden visar hur det bågnar
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210616_202920.jpg
    20210616_202920.jpg
    20210616_202900.jpg

6. electroluxaren
    hela vitsen med att denna typ av AC är att man tar in luft som AC´n blåser ut
    du uppnår inte fullgod funktion om du inte får in tillräcklig med luft i rummet

• Laddar…
  7. S

stiga_villa

Medlem
    Ok ska jag ha ett öppet fönster då? Då borde ju inte frånluften vara så viktig heller att det är tätt

8. electroluxaren
    kan du styra / bygga så att tilluften går till insuget på ACn är ,det bra

• Laddar…
  9. S

stiga_villa

Medlem
    Har aldrig sett en portabel ac som varit påkopplad på tilluft men kanske finns lösningar för det

10. electroluxaren
    Nä det blir hemma snickrande

11. B
    Medlem · 129 inlägg
    Finns annan tråd om en som byggt om AC så att han tar tilluften utifrån.

12. N
    Medlem · Stockholms län · 68 inlägg

Nybörjarnybyggare

Medlem
    Jag hittar den inte, har du länk?

13. S
    Besserwisser · 205 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    Du ska ta in varm luft från rummet och köra den genom ACn. Ännu varmare luft går ut genom röret och kallt in i rummet. Du har öppet fönster, helst tätat där du leder ut den varma luften. Om du inte tätar får du in varm luft och pollen utifrån, så du får lägre effektivitet.

Själv har jag plexiglas med hål för slangen fäst på fönstret och tätar runt den på övre planet. Och på nedre planet vid dörr satt på liknande det som fanns i bilden ovan ("draperi"), med trädgårdsslang längst ner för att köra i läget avfuktning som drar mindre ström än kyla.

Beroende på vad du har för ventilation i huset kanske det går att ha öppet fönster, men de allra flesta har väl undertryck och du vill inte få in luft utifrån.

• Laddar…
  14. B
    Medlem · 129 inlägg
  15. A
    Medlem · Skåne · 10 inlägg

afem

Medlem
    Om man är flexibel i sinnet och inte behöver ta hänsyn till vad tillverkaren (och många andra) vet, så skulle jag gått till VVS avdelningen och tittat ifall något av PVC-rören hade rätt diameter. Min känsla är att det borde finnas ett avloppsrör med ungefär rätt storlek.

Montera det i väggen med ett galler på utsidan samt plugga det på vintern med en frigolitplugg och fogmassa utmed kanten. Om det ändå skall täckas med långa gardiner så kanske det funkar att sätta hålet bredvid fönstret i höjd med fönsterbrädan. Kanske strax över eller under?

Men detta är bara hur jag tänker, och jag tenderar att gilla annorlunda lösningar med hög funktionalitet. Ofta får jag fnula och pula några varv innan det blir helt bra, men det är en del i processen att utveckla en cool, personlig och funktionell lösning.

Lycka till.

PS själv är jag inne på att ansluta min mammas AC till frånluftdonet i hennes sovrum. Hon bor i en relativt nyproducerad flerfamiljshus med ”vridfönster” som öppnas utåt i underkant. Undrar hur mycket detta kommer att påverka grannarna …”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.