Byggahus.se

Portabel AC - köra ut frånluften i tillluftsventil?

1. J
    Medlem · 122 inlägg
    Har införskaffat mig en portabel AC som jag tänkt köra i gång i helgen. Min tanke är att montera in en typ Fresh tillluftsventil (100mm) nere vid golvet i sovrummet. Slangen på ACn är 150 och jag kan då med en 100-160 adapter få det att passa genom att plocka bort innerdelen på ventilen under sommaren och köra adapter och AC, sedan på höst,vinter och vår använda den som det är tänkt, som tillluft.

Någon som ser nått hinder i denna lösningen? Kommer strypningen bli ett problem när jag går från 150 -> 100 mm ? Jag tycker inte det borde vara nått problem då det är så kort sträcka, och hålet kommer vara mer eller mindre dikt an bakom AC, så slangen kommer ju vara väldigt kort innan den försvinner in i väggventilen.

Åsikter? Tips? Ideér på andra lösningar?

• Laddar…
  2. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 471 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Ser egentligen inga nackdelar alls. Möjligen kommer det bli lite kyligt på golvet vintertid beroende på om du har mekanisk frånluft eller ej. Inte värre än att det går att lösa genom att stänga den då.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Stockholm · 13 inlägg

Johan Matsson

Medlem
    Jag har under några år gjort exakt så. Jag har dock inför denna sommar ordnat en fast installation av AC då jag tröttnade på den mobila. Min uppfattning är att det funkar att leda ut luftavloppet genom en ventil även om man får ha en övergång som minskar slangens diameter. Detta sänker dock effekten på AC aggregatet något och slangen blir hyfsat varm. Jag provade ett tag med en liten kanalfläkt i ventilen för att öka luftflödet men märkte ingen större skillnad. Anledningen till att jag gick över till fast installerad AC var främst att min portabla AC hade ganska hög ljudnivå.

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Västerås · 243 inlägg

aekeberg

Medlem
    Provade precis detta men med Fresh 80 ventiler. Dessa har en innerdiameter på 75mm och därmed passade ju ett avlopps rör som handen i handsken! Röret ut från AC:n ligger på ca 120mm innerdiameter.Med lite silvertejp och packning så fick jag dit en reducering 110->75 snyggt o prydligt. :cool:

Tyvärr sjönk effekten på AC:n markant och tub+avloppsdetaljerna blev rejält varma. Fick avbryta och återgå till att hänga ut frånluftsröret direkt genom fönstret... Detta gav betydligt snabbare avkylning av rummet. :sweat:

Arean på röret minskar ju med kvadraten på radieminskningen dvs man stryper flödet ganska kraftigt genom att gå ner från 120 till 75mm som i mitt exempel. Antar att detta är anledningen till den reducerade effekten och värmealstringen..

Sammanfattningsvis så får jag helt enkelt överge idén att köra ut frånluft genom tilluftsventilerna. Tyvärr!

• Laddar…
  5. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Varför nere vid golvet?
    slangen räcker till en ventil närmare taket.

6. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Blir en lång slang som värmer.:sweat:

• Laddar…
  7. Jarlingar

Jarlingar

Allvetare
    Påverkar minimalt och kommer fungera Rolex iaf.
    Kommer se katastrof ut med en ventil vid golvet.. Iaf om du frågar mig.

8. J
    Medlem · 122 inlägg

En ventil vid golvet som går att dölja med långa gardiner och således inte syns alls. På sommaren står AC framför och gör den även då osynlig. Då jag redan har en tillluft uppe vid taket så kan jag med gott samvete "döda" denna vintertid

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 122 inlägg

Ett annat alternativ är ju att göra hålet 160 och trycka i en spiro med galler på utsidan, och ett bortagbart spjäll på insidan. En nackdel är ju att plåten leder in kylan effektivt på vintern och det kanske inte är så rockigt.

10. J
    Medlem · 122 inlägg
    Ja, samt har jag den vid golvet så kan längden på slangen minskas till ett minimum, det borde kompensera den klenare tillluftsventilen lite antar jag?

• Laddar…
  11. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Det är nog bästa alternativet. Men sedan tycker jag dom portabla funkar skitdåligt.

• Laddar…
  12. Jarlingar

Jarlingar

Allvetare
  13. J
    Medlem · 122 inlägg
    Nu har jag ändrat lite i planen. Kommer att plocka ur ett av fönstren, bygga ett nytt enkelt i plywood och plexi, göra hål för frånluft och tillluft. Kommer 3d Printa en "adapter" över insuget på AC och prova att ansluta slang för att kunna mata AC med luft utifrån. Principen blir jäkligt bra, och borde i terorin höja effekten på AC då den bara behöver jobba med inneluften och inte kyla och skicka ut luften den redan kylt. Bara hoppas luftflödet blir tillräckligt men man vet ju inte innan man testat :)

14. electroluxaren
    Medlem · - · 9 510 inlägg
    Vad du gör är ju att kyla bara inkommande luft med hjälp av din adapter
    Dvs acn jobbar bara med uteluften och dess temp.
    Dvs kan acn kyla intagsluften 5C vilket är normalt så kommer luften ut ur din ac vara utetempen minus 5C.
    Det är utgående luft som kyler komdensorn tillsammans med det kondenserade vattnet från förångaren.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · 122 inlägg
    Om jag tittat på hur min ac ser ut så är det ju två stället den tar in luft. Via ett galler drar dem in luften som kyler maskinen, och på ett annat stället ett filter där den drar in luften för kylning. Men jag kanske tolkar funktionen fel?

Hur som helst, jag ändrade min plan och borrade hål genom väggen och anslöt frånluften där istället :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.