Hej!

Jag har köpt en portabel AC, Woods (https://woods.se/en/Produkter/airconditioner/woods-ac-cortina-silent-g/), och vill inte skicka ut den varma luften genom ett fönster utan genom ytterväggen. Hur gör jag det på bästa sätt med tanke på eventuell kondens?

Jag tänker att risken för kondens är minimal då luften som skickas ut från AC:n är varm och går genom en varm yttervägg, alltså bör det inte bli någon kondens här.

Värre är väl om jag ska använda den på vintern som värmekälla.

Jag vill alltså göra en kondenssäker genomföring genom yttervägg (Vägg= plywood+reglar+vanlig isolering+utvändig gips + luftspalt+fasadpanel)

Är det någon som har gjort detta på ett säkert sätt?

Ett annat litet irriterande problem är att röret för utblåset är 135 mm och inte anpassat för standardrör för ventilation. Det tycker jag är irriterande.

mvh Niklas

Jag köpte denna på Biltema.

VÄGGENOMF.M UTV.GALL+KALLRAS
Art. 87-396

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/vaggventiler/vaggenomforing-2000020666

Och körde med vanlig hålsåg rakt genom väggen, och sedan så fäste jag slangen på insidan med ett stort slangklammer bara, fungerar finfint.
Funderar däremot på att isolera slangen på insidan då den bygger nog så mycket värme, luften den släpper ut är drygt 40-60 grader.

• Gilla
kaneone
  • Laddar…
kaneone kaneone skrev:
Hej!
Jag pratade med luftbutiken.se och kom fram till att köra med vanligt 125 ventilationsrör genom väggen med en ytterväggshuv som har lågt tryckfall för att det inte ska bli ett trögt utblås. Viktigt enligt Woods.
[länk]
Jag är inne på samma bana. Hur gick det, är du nöjd? Har du nån bild på hur du dragit rör/slang inomhus (eller kopplar du helt enkelt på den slng som följer med?)

N Nybörjarnybyggare skrev:
Jag är inne på samma bana. Hur gick det, är du nöjd? Har du nån bild på hur du dragit rör/slang inomhus (eller kopplar du helt enkelt på den slng som följer med?)
Ja, jag kopplade på och ställde aggregatet vid väggen.

T TheeDude skrev:
Jag köpte denna på Biltema.

VÄGGENOMF.M UTV.GALL+KALLRAS
Art. 87-396

[länk]

Och körde med vanlig hålsåg rakt genom väggen, och sedan så fäste jag slangen på insidan med ett stort slangklammer bara, fungerar finfint.
Funderar däremot på att isolera slangen på insidan då den bygger nog så mycket värme, luften den släpper ut är drygt 40-60 grader.
Hej!

Funderar också på att göra på detta vis, dock är det 150mm diameter på ventilations-slangen från AC. Vet du om det finns ett bra liknande alternativ för 150mm?

kaneone kaneone skrev:
Ja, jag kopplade på och ställde aggregatet vid väggen.
Fungerade 125 mm till Woods Cortina alltså? Har inte den modellen 150mm diameter på vent-tuben? Beställt nyss den AC'n och ska nu lösa vägg-genomföring själv men undrar vad jag skall köpa.

J Jooolu skrev:
Fungerade 125 mm till Woods Cortina alltså? Har inte den modellen 150mm diameter på vent-tuben? Beställt nyss den AC'n och ska nu lösa vägg-genomföring själv men undrar vad jag skall köpa.
Jag är inte i huset nu på nån vecka. Kan återkomma med bild. Men väggenomföringen var garanterat 125 mm ventilationsrör.

kaneone kaneone skrev:
Jag är inte i huset nu på nån vecka. Kan återkomma med bild. Men väggenomföringen var garanterat 125 mm ventilationsrör.
Det vore verkligen otroligt uppskattat om du har tid!

kaneone kaneone skrev:
Såhär ser mitt hushåll ut som jag försöker få ordning på. Ritning av ett hushåll med markerade ventilationspunkter och planerat nytt hål för Spiro rör och AC-slang. Dusch, WC och skjutdörr av glas visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.