Byggahus.se

Porös board i tak för stegljud?

1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 575 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Är i färd med att gipsa taket. Funderar på om man inte skulle kunna sätta ett lager porös board innan gipset på glespanelen för att på så sätt minska ljudöverföringen.

Tanken är då att den porösa boarden ska verka ljudabsorberande och fjädrande för att stegljuden ska höras mindre.

Vad tror ni?

Jag har genom att läsa andra trådar lärt mig att dubbla gipsskivor inte minskar stegljud i någon större utsträckning. Givervis kommer bjälklaget ljudisoleras mellan bjälkarna som sitter på cc30

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Gör varken till eller från , isolering dämpar i bjälklaget , men en del kommer via bjälkarna ,
    svårt att få bort allt ljud

3. K

Kallebo

Självbyggare
    Allt ljud kommer ju förstås inte att försvinna.. Det heter ju dock att en fjädrande upphängning av undertaket är det enda som hjälper mot stegljud.

Att köpa fjädrande metallreglar är dock inte aktuellt. Menar ni att ökad tyngd genom dubbelgips ändå skulle vara att föredra?

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 715 inlägg

justusandersson

Medlem
    Detta stämmer med vad jag har fått lära mig.
    I en av mina gamla handböcker hittar jag följande beskrivning av en metod för att förbättra stegljudsisoleringen i ett befintligt träbjälklag: Sätt först en tunn isoleringsmatta på bjälklagets undersida och montera sedan gipsskivor på ny läkt som fästs genom mattan. Dvs isoleringsmatta i stället för porös board.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Varför ska du ha dubbelgips , har inte sett något sådant i husen som jag varit , är inte det lite överkurs , angående skarvar så ligger dom på ströläkten och går inte isär , utom på kortsidan ,
    lämpligt då att bygga in mellan ströläkten så det blir stumt även där

6. K

Kallebo

Självbyggare
    Nu har jag ju redan satt läkt men tänker att jag fäster upp remsor av boarden på läkten genom vilka jag skruvar gipset med 40mm skruv..

Hade jag tänkt på det någon vecka tidigare hade det varit nimt att sätta boarden först

7. J

justusandersson

Medlem
    Måste absolut vara bättre än att skruva gipsen direkt!

• Laddar…
  8. K

Kallebo

Självbyggare
    Vi har högt i tak och tänker att någon cm inte spelar någon roll. Med dubbla skivor kan vi förskjuta skarvarna så att vi inte behöver tänka på att få dessa extra stumma.

Dessutom ökar brandmoståndet vilket känns bra inför en okänd framtid...

9. K

Kallebo

Självbyggare
    Vad ser ni för nackdelar med dubbla gipsskivor förutom vikt, kostnad och den mindre takhöjden?

10. J

justusandersson

Medlem
    Inga!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.