Byggahus.se

Porlande radiatorer, hjälper ej att lufta.

1. D
    Medlem · 13 inlägg

Draggen79

Medlem
    Har två radiatorer på övervåningen (längst bort i systemet) som porlar rejält. Har luftat dem nu i veckor och det kommer ytterst lite luft varje gång, så luften verkar vara fast och inte ta sig till ventilen. Måste jag byta radiatorer? Kan radiatorerna sättas igen inuti så det skapas luftfickor?

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 638 inlägg

huggan

Medlem
    Har du fyllt på systemet med mer vatten? Annars kan du inte lufta mer när trycket försvinner.

3. Schwen92
    Renoverare · Gävle · 239 inlägg

Schwen92

Renoverare
    Har liknande hemma när temperaturen stiger ute och trycket sjunker, drar ned termostaten bara så slutar det så vrider jag upp det igen på hösten (y) det försvinner säkert om man byter ut elementen

• Laddar…
  4. D
    Medlem · 13 inlägg

Draggen79

Medlem
    Jadå, det har jag.

5. D
    Medlem · 13 inlägg

Draggen79

Medlem
    Ok! Kanske jag ska testa att öka trycket lite? Har det på 1bar nu.

6. A
    Byggveteran · Skåne · 539 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Det hjälper inte att byta elementen om det är för lite vatten i systemet.
    På vintern expanderar vattnet så då är där lite högre tryck i systemet och så sjunker trycket framåt våren när vattnet blir kallare så kolla och fyll på lite.
    Blir det för mycket så tömmer det sig själv till rätt tryck.

7. D
    Medlem · 13 inlägg

Draggen79

Medlem
    Men så länge luften är fast i radiatorn så kommer väl mer vatten bara ge högre tryck. Luften måste ju röra på sig till avluftningsventilen för att man ska få ut den?

8. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Hur högt är huset??
    Pannrum i källaren??
    Du måste ha tillräckligt tryck för att nå upp hela vägen till sista elementen.

9. J
    Medlem · 6 246 inlägg
    Stäng av pumpen, höj trycket till 1,5 bar , säkerhetsventilen kan öppna men normalt, vänta 10 min och lufta. Kolla så att inte elementet hänger snett, den del med luftnippeln får inte vara på lägsta punkten.

10. D
    Medlem · 13 inlägg

Draggen79

Medlem
    Suterräng med pumpen där nere i ena änden, de porlande radiatorerna där uppe i andra änden.
    Eftersom det sprutar vatten när jag försöker lufta, så borde ju trycket vara tillräckligt.

11. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Vilket tryck har du på pannan??

12. L
    Medlem · Sörmland · 1 370 inlägg

lat

Medlem
    Öppna även shunten helt.

• Laddar…
  13. L

lat

Medlem
    Vilken fart går pumpen på, normalt kan man köra på lägsta möjliga.

Börjar det porla på en gång?

14. D
    Medlem · 13 inlägg

Draggen79

Medlem
    Vet ej, har precis flyttat in, så jag har inte sagt mig in pumpen helt än. Den går iaf inte hela tiden tror jag, för porlandet upphör ibland. Men det kanske är normalt? Har haft alla element på max och sen ska väl pumpen reglera på utomhustemp. Nu börjar ju det bli varmare på dagarna, så nu har jag dragit ner på övervåningen. Nedervåningen är ganska mycket kallare och där blir vissa radiatorer inte lika varma som andra, trots att de står på max och ingen luft i.

15. L

lat

Medlem
    Nu börjar vi närma oss mitt favorit ämne, inreglering. När jag sitter vid datorn ska jag skicka dig ett dokument jag har.
    Pumpen ska gå på samma fart hela tiden, värmen regleras med shuntautomaten.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.