57 973 läst · 33 svar
58k läst
33 svar
poppa popcorn på induktionshäll, vad är kruxet?
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
För ungefär ett år sedan frågade vi på biografen vad som gör deras popcorn så goda. Då fick vi veta att de använder kokosolja. Sedan dess poppar vi alltid med kokosolja från kung markatta och det blir mycket godare jämfört med att poppa med olja.perkaby skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på bilden så har vi ingen induktionshäll. När vi renoverade köket för 12 år sedan tyckte vi att de var för dyra. Men en induktionshäll står på vår önskelista.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Följdfrågan blir ju då i vilken hylla man normalt hittar man kokosolja?
ICA - Willys - Coop?
Bredvid sockret? Bredvid all annan olja? Eller i "thai-hörnan"?
Eller man kanske ska stanna hemma istället för att leta i denna påsk-trängsel-stress som nu råder i butikerna!
ICA - Willys - Coop?
Bredvid sockret? Bredvid all annan olja? Eller i "thai-hörnan"?
Eller man kanske ska stanna hemma istället för att leta i denna påsk-trängsel-stress som nu råder i butikerna!
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
På kvantum där jag handlar står kokosoljan vid linfröolja, olivolja, rapsolja m m.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Misstänkte starkt att det svaret skulle dyka upp, men jag blev ju allt lite nyfiken och tankarna rusade i skallen...Alfredo skrev:
Men det blev alternativ B för mig idag. Go-popcornen får vänta på sig. Hemma med en öl och kopplar lite rör istället!
Ja, kokosfett/kokosolja är helt klart överlägset att poppa i. Vill man inte köpa den lilla glasburken med kokosolja, så brukar det finnas större silverfärgade förpackningar i samma disk som margarin och smör. Det står "Cocos" på dem med stora bokstäver.
Eftersom vi precis skaffat induktionshäll så var jag tvungen att testa popmetoden jag själv länkade till tidigare, och jag måste säga att dom blev perfekta.
Alltså:
1. Ha ner olja eller kokosfett och 3-4 kärnor i kastrulen
2. Slå på värmen och vänta tills dom poppar
3. Ta av kastrullen från värmen (eller stäng av plattan om induktion) och häll i resten av kärnorna
4. Vänta 30 sek
5. Sätt kastrullen på värmen igen och låt popcornen poppa. Skaka gärna kastrullen lite.
Märkte dock att högsta värmen på hällen var lite väl högt, så man får väl exprimentera lite så att man inte kör för hett.
Eftersom vi precis skaffat induktionshäll så var jag tvungen att testa popmetoden jag själv länkade till tidigare, och jag måste säga att dom blev perfekta.
Alltså:
3. Ta av kastrullen från värmen (eller stäng av plattan om induktion) och häll i resten av kärnorna
4. Vänta 30 sek
5. Sätt kastrullen på värmen igen och låt popcornen poppa. Skaka gärna kastrullen lite.
Märkte dock att högsta värmen på hällen var lite väl högt, så man får väl exprimentera lite så att man inte kör för hett.
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Marlens mamma gör också jättegoda popcorn men hon kör med smör och bränner popcornen lite grand.
Jag hoppas hon fixar sådana lite senare ikväll.
Jag hoppas hon fixar sådana lite senare ikväll.
Då ska jag provaperkaby skrev:Ja, kokosfett/kokosolja är helt klart överlägset att poppa i. Vill man inte köpa den lilla glasburken med kokosolja, så brukar det finnas större silverfärgade förpackningar i samma disk som margarin och smör. Det står "Cocos" på dem med stora bokstäver.
Alltså:
4. Vänta 30 sek
Hahaha! Inte varje dag man lär sig att poppa popcorn på byggahus.se.
Mitt tips: Släng kastrullen och skaffa en varmluftspopcornsmaskin. Kostar sådär 150 spänn (jag köpte min på ÖoB) och ger perfect resultat varje gång. Kan dessutom poppa helt utan fett om man vill det (det vill jag ibland, eftersom jag använder dem som godis till mina tamråttor).