4 355 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Pooluppvärmning med värmeväxlare.
Har du kollat intallationshandboken?
https://www.nibe.se/assets/documents/23347/031432-8.pdf
https://www.nibe.se/assets/documents/23347/031432-8.pdf
Det stod förklarat i dokumentet. Det är för att givaren på framledningen ska ge rätt information även när den interna pumpen matar värmeväxlaren. Så tolkade jag det i alla fall.
Förstår ändå inte riktigt. Varför ska man ha 2 pumpar på samma krets? Kontaktade min nibe återförsäljare men dom hade inte tid förrän i slutet på augusti så vill verkligen ha igång skiten nu.D Daniel 109 skrev:
Växelventilen styr ju om flödet till värmeväxlaren. Radiatorsystemet är då inte i samma krets.
”Under pooluppvärmning cirkuleras värmebäraren mellan värmepump och poolväxlare med hjälp av värmepum- pens interna cirkulationspumpar. En extern cirkulations- pump (GP9) cirkulerar värmebäraren mellan poolväxlaren och poolen.
Den externa cirkulationspumpen (GP10) cirkulerar vär- mebärarvattnet i klimatsystemet och tillsatsvärme kan kopplas in efter behov samtidigt som den externa fram- ledningsgivaren kontinuerligt känner av husets värme- behov.”
”Under pooluppvärmning cirkuleras värmebäraren mellan värmepump och poolväxlare med hjälp av värmepum- pens interna cirkulationspumpar. En extern cirkulations- pump (GP9) cirkulerar värmebäraren mellan poolväxlaren och poolen.
Den externa cirkulationspumpen (GP10) cirkulerar vär- mebärarvattnet i klimatsystemet och tillsatsvärme kan kopplas in efter behov samtidigt som den externa fram- ledningsgivaren kontinuerligt känner av husets värme- behov.”
Men växelventilen leder ju om vatten från radiatorsystemet till värmeväxlaren. Det är kopplat i samma system för returen går in i radiatorslingan. Pooldelen har en pump ute vid poolen. Måste även den då kopplas in i styrkortet för pooltillbehöret? När växelventilen leder om till värmeväxlaren så går ju vattnet samma väg förbi samma interna pump som radiatorvattnet. Men man måste då montera ännu en pump till värmeväxlaren trots att värmepumpen redan har en till det vanliga radiatorsystemet? Det låter krångligt och ologiskt.D Daniel 109 skrev:Växelventilen styr ju om flödet till värmeväxlaren. Radiatorsystemet är då inte i samma krets.
Har du läst dokumentet? Det står där.
Trodde att jag missat något när jag läste tråden, men insåg sedan att det inte berör mig.
Jag har en Pool40 installerad till en F1255 men ej i drift ännu (har inte hunnit bygga poolen).
Men i principschemat för inkoppling av Pool40 till F1255 så behövs ingen extern cirk.pump (GP10) på radiatorkretsen.
- Vad är skillnaden som gör att det krävs en extern cirk.pump till de andra värmepumparna...? Har det att göra med att F1255 har en inbyggd beredartank?
Jag har en Pool40 installerad till en F1255 men ej i drift ännu (har inte hunnit bygga poolen).
Men i principschemat för inkoppling av Pool40 till F1255 så behövs ingen extern cirk.pump (GP10) på radiatorkretsen.
- Vad är skillnaden som gör att det krävs en extern cirk.pump till de andra värmepumparna...? Har det att göra med att F1255 har en inbyggd beredartank?
Har jag förstått det rätt så är det för att få cirkulation i kretsen även om växelventilen matar poolen värmeväxlare. Man ska även ha en extern tempgivare BT25 på returen för att pumpen ska kunna korrigera och ge radiatorkretsen mer vatten om det behövs. Men om jag förstått det rätt så är det inget egentligt krav för att det ska fungera. Problemet du får är att om det skulle bli kallt ute och du kör poolsvärmen så kommer inte vp ställa om automatiskt till radiatorkretsen utan du får manuellt slå av pooltillbehötet. Även f1245 som jag har har inbyggd beredartank.M McStewart skrev:Trodde att jag missat något när jag läste tråden, men insåg sedan att det inte berör mig.