Byggahus.se
F
Hep Hep skrev:
Om vi ska tävla i att ha sett "utlandet", tror jag att du ska akta dig för k*kmätning. Jag räknar snabbt i huvudet och får det till att jag har jobbat i åtminstone tolv länder och rest i ett antal till. I teamet närmast mig just nu i jobbet (som inte är i Sverige) ingår människor i fem olika länder. Ju mer jag ser och lär mig om och av andra folk och kulturer, desto mer ödmjuk och mindre tvärsäker känner jag mig. Det brukar gälla för de flesta som reser och rör sig mellan länder och folk.

Fast av det jag sett så finns det två undantag - Engelsmän och Svenskar bosatta på solkusten och Thailandssvenskar. De två grupperna verkar på något mystiskt sett bara bli mer och mer inskränkta var de än befinner sig.

Just du verkar tyvärr dessutom vara helt faktaresistent, som lyckas tolka diagrammet som visats i tråden till att dagens föräldrar är mindre uppmärksamma på vad deras barn gör för att det finns mobiltelefoner. Att du "valt bort" barn och bosatt dig på andra sidan jorden gör det dessutom helt irrelevant att diskutera vare sig föräldraskap eller svenska regler med dig.

Hoppas att du har det bra i värmen och att du inte är lika upprörd i det analoga livet. Jag släpper dig här då ingen av oss "vinner" på att vi fortsätter.
Instämmer - men till viss del.
Men att mobilen många gånger tar uppmärksamheten från vad barn barn gör och tillhörande risker är ett faktum.
Ett faktum som inneburit att man varit tvungen att "fostra" föräldern genom mobilförbud i vissa miljöer t.ex. badhus.
Kan man vara mer ansvarslös som förälder än att sitta och glo i en mobil när ens barn är i vattnet?? Eller SMS-ar när man kör med barn i bilen??

• Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
Ge inte upp, snart har ni övertygat Duckduck med er argumentation, kan bli en riktigt lång tråd men snart är ankan omvänd.

• Gilla
Gavialen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker fri fart låter som en bra idé. Jag gissar att du är felfri så du kommer nog kunna köra precis så fort du vill vid varje tillfälle utan att orsaka en olycka. Problemet är ju att det finns sådana som jag också. Jag klarar att framföra bilen rätt säkert i de hastigheter som gäller, men med fri fart så skulle jag köra alldeles för fort konstant, då jag inte kan bedöma sådant. Det spelar ju ingen roll, kör jag ihjäl mig så är det ju mitt problem, men tänk om jag råkar köra på dig eller någon du bryr dig om, gör det något, eller är det smällar man får ta?

Jag tycker att folk mer skall behöva stå för sina handlingar med diverse olika Mycket kännbara bestraffningar, dvs handling och konsekvens men myndigheternas ständiga "gullande/förlåtande" av lagförbrytare och andra idiotiska handlingar folk begår är skrämmande då de hela tiden sänker "ribban" för att anpassa den efter de sämsta individernas förmåga....

D DuckDuck skrev:
Jag tycker att folk mer skall behöva stå för sina handlingar med diverse olika Mycket kännbara bestraffningar, dvs handling och konsekvens men myndigheternas ständiga "gullande/förlåtande" av lagförbrytare och andra idiotiska handlingar folk begår är skrämmande då de hela tiden sänker "ribban" för att anpassa den efter de sämsta individernas förmåga....
Hur i helvete tror ni det hade funkat om vilket jävla puck som helst hade blivit antagen till låt säga en läkarutbildningen och ALLA blir automatiskt godkännda utan några som helst utförda godkända prov..

Enligt myndigheternas tankesätt att "alla skall med" och ribban skall sänkas så att ingen känner sig kränkt kan väl vi även införa detta på låt säga läkarutbildningen...

Fairlane
D DuckDuck skrev:
Så om jag kör ihjäl dig och eller någon du känner för så är det ok så länge jag straffas hårt?

Finns det ingen poäng alls i att folk inte straffas hårt för sina misstag?

Obs de flesta människor gör misstag, vilket är något helt annat än kriminella aktiviteter.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D DuckDuck skrev:
Hur i helvete tror ni det hade funkat om vilket jävla puck som helst hade blivit antagen till låt säga en läkarutbildningen och ALLA blir automatiskt godkännda utan några som helst utförda godkända prov..

Enligt myndigheternas tankesätt att "alla skall med" och ribban skall sänkas så att ingen känner sig kränkt kan väl vi även införa detta på låt säga läkarutbildningen...
Nu säger du ju emot vad du sagt innan....
Innan har du varit tydlig med att staten ska ge f.n att inskränka folks rättigheter, det viktiga är att man straffas hårt om man gör fel. Klart som fasen att staten ska hindra någon som vill att bli läkare, men gör de fel så ska de straffas hårt... :thinking:

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Och om jag väljer att anlägga en damm med näckrosor och guldfiskar? Måste det finnas staket/damm skydd då också..

Det värsta är att det blir bara värre och värre och folk bryr sig inte utan infogar sig i de mest idiotiska pålagor som myndigheterna påtvingar dom.
Ja, om den är djupare än 20 cm. I princip bör man väl inte ens ställa ut en badbalja fylld med vatten…

https://www.msb.se/contentassets/9d...be94fa8e/barnsaker-pool-och-tradgardsdamm.pdf

J Johan.Andersson.81 skrev:
Det normala är väl att man ställer frågor om man saknar kunskap och erfarenhet, inte berättar "hur saker och ting ligger till".
Jag tycker nog att man exempelvis kan framföra åsikten att det är försumligt att vara fixerad vid mobilen om man ansvarar för badande barn vare sig man själv har erfarenhet av barnuppfostran eller ej.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, om den är djupare än 20 cm. I princip bör man väl inte ens ställa ut en badbalja fylld med vatten…
Jag skulle säga att det beror på. Lagen säger "skall vara försedda med de säkerhetsanordningar som behövs med hänsyn till anläggningarnas belägenhet och beskaffenhet." Riktigt vad det innebär för en specifik guldfiskdamm tror jag är svårt att definiera generellt men "flacka stränder" kan i vissa fall vara ett acceptabelt alternativ till staket. För att krångla till det ytterligare gäller dessutom delvis olika regler för en fast pool och en lös badbalja.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog att man exempelvis kan framföra åsikten att det är försumligt att vara fixerad vid mobilen om man ansvarar för badande barn vare sig man själv har erfarenhet av barnuppfostran eller ej.
Absolut, åsikter kan man med fördel framföra. Men att framföra sina åsikter som fakta bör man fundera på att undvika anser jag.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:

Är du medveten om att du blir upprörd över och svarar på dina egna inlägg? :rofl:

/Krille

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Förtydligande: Jag som framförde åsikten om att det är oansvarigt/försumligt att fippla med mobilen istället för att ta ansvar för sina badande barn, HAR egna barn och HAR erfarenhet av barnuppfostran.

F frasen_36 skrev:
Förtydligande: Jag som framförde åsikten om att det är oansvarigt/försumligt att fippla med mobilen
Förtydligande2: :p
Jag syftade nog framförallt på @DuckDuck som upprepade gånger skrivit inlägg liknande det nedan:
D DuckDuck skrev:
bristfälliga föräldrar som INTE prioriterar uppfostring av sin avkomma utan hellre vill sitta med näsan i sina mobiler,
Men vare sig man har barn eller inte är vi nog alla rätt eniga om att det är dumt att konstant stirra i mobilen om man ansvarar för badande barn.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Förtydligande2: :p
Jag syftade nog framförallt på @DuckDuck som upprepade gånger skrivit inlägg liknande det nedan:

Men vare sig man har barn eller inte är vi nog alla rätt eniga om att det är dumt att konstant stirra i mobilen om man ansvarar för badande barn.
Ok. Ja det är dumt och mer än så. Det är totalt oansvarigt att inte kunna HELT låta bli mobilen under den korta tid barnet är i vattnet. En olycka i vattnet kan ske sekundsnabbt och utan att andra badande ser något. Det är inte som på film att den drunknande skriker på hjälp - det sker ofta tyst och omärkligt för andra. Det som gäller är konstant ögonkontakt. Jag har själv varit med om det när jag var barn och gick i simskola ute. En kille höll på att drunkna mitt bland oss barn utan att vi märkte något alls - enbart simläraren såg det och ingrep sen barnet sjunkit och kommit upp ett par gånger. På den tiden fick inte föräldrar vara med..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det får föräldrar fortfarande inte på simskolan här i alla fall.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.