Jag kollade flera olika alternativ, men liner måste vara billigast.
En annan grej jag var inne på är att ta en container som stomme och klä den. Det borde fungera.
Som sagt, det är helt vad man är ute efter. Jag säger inte att det är dåligt, jag säger bara att man kan inte jämföra äpplen och päron. Med ditt resonemang så blir man lika blöt i en grop med regnvatten som man lagt lite sopsäckar i.
Själv är jag imponerad av TS och hans sätt att få sin pool till låga kostnader och till nöje för honom och hans familj.
Andra vill kanske ställa sig i regnet för att bli blöta eller bygga svindyr pool för pengar de har eller inte har, vad andra gör är oviktigt för mig, huvudsaken är väl att de själva trivs med sina val.
TS är nöjd, då kan väl också vi glädjas med honom, eller hur?
Inte för att låta negativ....men att säga att bygga en pool inte är så dyrt är som att säga att det inte är så dyrt att bygga ett hus. Det är ju helt och hållet vad man är ute efter. Man måste jämföra äpplen och äpplen och inte äpplen och päron.
Ett trähus med krypgrund är billigare att bygga än tex ett hus med gjuten platta och betongväggar.
Köper man allt det billigaste så blir det billigt. Men hur länge håller det och vilken kvalitetskänsla får man? Är en viss känsla att smälla igen dörren på en Mercedes S-klass och att göra samma sak på en Fiat Uno...
Kanske att folk tänker "lågprisbygge" när dom ser poolen, men den duger till mig. Jag skrev rubriken så eftersom det verkar vara någon allmän sanning att just pool alltid är jättedyrt, vilket det inte behöver vara.
Här kommer ett tips på ekonomisk pooltäckning, då det verkar vara idén i tråden. Jag var intresserad av ett Walu pooltäcke med ribbor men inte lika intresserad av att betala för det. Bad en kappel/press tillverkare göra en pressening med mina mått. Köpte alu rör på meter av en lokal smed,(kommer inte ihåg dimensionen tyvärr). Köpte sedan en billig upprullare (utan täcke)på Blocket. Fäste rören underifrån med popnitar och brickor. Går hur bra som helst och har inte böjt sig än (5 år). Har plåtar på vintern så har aldrig fått någon snö. Totalkostnad om jag kommer ihåg rätt låg på under 6000 kr. Typ 1000 för upprullaren, 1000 för rören, ca 4000 för pressen. Lite popnitar. Ser faktiskt inte ut som det hemmsnickrade täcke det är
Hittar man en tjock press i rätt kvalite storlek och färg så kan man nog använda den, det pressmakaren gjorde var att att sätta hål och avrinningshål, och de har jag aldrig använt.
Red: Detta går ju bara om man som jag inte har någon sarg runt, med sarg får man tänka lite längre.
Här kommer ett tips på ekonomisk pooltäckning, då det verkar vara idén i tråden. Jag var intresserad av ett Walu pooltäcke med ribbor men inte lika intresserad av att betala för det. Bad en kappel/press tillverkare göra en pressening med mina mått. Köpte alu rör på meter av en lokal smed,(kommer inte ihåg dimensionen tyvärr). Köpte sedan en billig upprullare (utan täcke)på Blocket. Fäste rören underifrån med popnitar och brickor. Går hur bra som helst och har inte böjt sig än (5 år). Har plåtar på vintern så har aldrig fått någon snö. Totalkostnad om jag kommer ihåg rätt låg på under 6000 kr. Typ 1000 för upprullaren, 1000 för rören, ca 4000 för pressen. Lite popnitar. Ser faktiskt inte ut som det hemmsnickrade täcke det är
Hittar man en tjock press i rätt kvalite storlek och färg så kan man nog använda den, det pressmakaren gjorde var att att sätta hål och avrinningshål, och de har jag aldrig använt.
Red: Detta går ju bara om man som jag inte har någon sarg runt, med sarg får man tänka lite längre.
[bild]
Det där ser ju köpt ut! Jätte fint. Ska kolla på den lösningen.
Här är originalet från Walu , kostar typ 15-30 papp beroende på storlek...[bild]
Jag tänker beställa ett Walu från Tyskland. Det jag behöver kostar ca 22 i Sverige och 15 i Tyskland. Skall även beställa pump, filter, robot mm från Tyskland så jag frakten blir dyr oavsett.
Skall man räkna på kr/bad misstänker jag att vi kommer att få betalt då jag tror marknadsvärdet på huset kommer att öka mer än de 150k jag budgeterat med.
Vet inte om det tagits upp då jag inte läst hela tråden. Men en vän till mig har en utdragbar "kupål" så att man kan nyttja växthuseffekten för kyligare dagar. Väldigt fiffigt och det blir bra mycket billigare att hålla vattnet varmt
Det är jättebra, men kostar extremt mycket. Hade jag haft råd så hade jag skaffat det direkt!
Måste ju gå att bygga själv
Men ja, budgeten (vilket jag förstår var central i ämnet) lär ju sprängas!
Jag har funderat på olika lösningar. En som inte är supersnygg kanske men effektiv borde ju vara att hitta ett tunnelväxthus att sätta över. Då kan man ju säkert bada i oktober om man vill.