Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Politiker utpressar ägaren av den svartbyggda borgen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 188 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. T
    Medlem · 3 632 inlägg
    Varför skriver man inte vilket parti de tillhör?

3. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 752 inlägg

Elina Blom WestergrenPremiumikon: Hand

Medlem
    Aftonbladet har valt att anonymisera partitillhörighet och namnet på politikerna. Hur den diskussionen har gått framgår inte av deras rapportering, men antagligen har beslutet tagits med hänsyn till de pressetiska reglerna eftersom det vanligen är dessa som styr beslut om avidentifiering

4. T
    Medlem · 3 632 inlägg
    Ok. Då de är aftonbladet som tar upp partitillhörighet så lär det inte vara någon på vänsterflanken.
    Konstigt att de inte nämner det. De brukar vara snabba :)

5. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    Tänker att deras uppträdande är lika olämpligt vare sig de är Sverigedemokraterna eller miljöpartister. Varför är partitillhörighet viktig för dig att veta?

6. M
    Medlem · 268 inlägg

Masthugg

Medlem
    Det är viktigt med ansvarsutkrävande. Hade inte risk för publicering av partitillhörighet funnits hade inte dessa ombetts sluta utan man hade ”inväntat den juridiska processen” eller dylikt. Det här är riktigt korrupt och allt bör upp i ljuset.

7. T
    Medlem · 3 632 inlägg
    Nej jag bara undrar. Ville bara syna aftonbladet lite.
    I vanliga fall så brukar de inte "påminna" om en partitillhörighet alltid när det kan råka vara någon till vänster.

• Laddar…
  8. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    Jo, jag tycker också att det är korrupt. Väldigt olämpligt. Om det är straffbart vet jag inte. Hoppas att ägaren av huset gör en polisanmälan. Uteslutning från partierna som skett låter korrekt.

Men tänker ändå att det är individer som har gjort fel även om de är politiskt tillsatta. Är säker på att det inte är partistyrelsen som har uppmuntrat dem.

9. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 752 inlägg

Elina Blom WestergrenPremiumikon: Hand

Medlem
    Jag tror inte det handlar om att Aftonbladet vill dölja något på grund av redaktionschefens eller journalistens personliga partitillhörighet. Det är i dagsläget inte svårt att ta reda på vilka politikerna är och se att det mest troligt inte är så. Utan som jag skrev handlar det nog bara om att man följer de etiska reglerna:

15. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.
    16. Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig.
    17. Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som återger materialet.

Att namnpublicering, eller annan info som kan avslöja vem personen är, ibland sker och ibland inte beror på ganska många faktorer och det är inte helt konsekvent eftersom det är olika personer som fattar besluten beroende på vem som jobbar just då. Men rent krasst är det nog så att det vid publiceringstillfället inte fanns information på nätet om vilka dessa personer är, och därmed skulle Aftonbladets namnpublicering ha kunnat leda till skador på dessa människor. Vilket då måste sättas i relation till alllmänintresset som man då antagligen bedömde var lägre. Det är så diskussionen brukar gå.

10. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 854 inlägg

AXS

Medlem
  11. Fartland
    Medlem · 13 inlägg

Fartland

Medlem
    Får man länka flashbacktrådar här? Här finns det lite mer info: https://www.flashback.org/t3342186

Bildgooglar man "björns borg Drottningholm", kan man hitta några bilder. Det verkar vara ett häftigt bygge, med ett gott hantverk. Området är mer skogsområde än villaområde. 3-4 direkta grannar vars tomter ändå inte gränsar direkt till aktuell fastighet.

Bevara säger jag!

12. Julian Jay
    Medlem · 42 inlägg

Julian Jay

Medlem
    Makt korrumperar! Är man inte transparent då undangömmer man identitet. Snart skall de bestämma vår privata levnads sätt. Vi har tillfört de så mycket befogenheter och förtroende att det är nästan omöjligt och ändra det. Jag anser politikers lojalitet och intressen ligger inom partiet och inte folket.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · 381 inlägg
    Demokrati. Väldigt viktigt att veta vad man röstar på. Har man en samhällsbärande roll så skall man granskas.

14. Julian Jay
    Medlem · 42 inlägg

Julian Jay

Medlem
    Vi skall organisera oss och bilda fastigheternas parti. Villaägarna förbund är ett exempel.

15. richardtenggren
    Ingen-gör · Norrlandet · 5 638 inlägg
    Det här var ju lite oväntat! Trodde Aftonbladet tog varje chans de får att publicera negativa saker om partierna utanför rödgrönröra :)

Uselt beteende i alla fall!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.