Polisen varnar för bluff när man adressändrar

389 läst  9 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 6
  2. D
    Medlem · Nivå 10
    Jag är skeptisk. Fenomenet finns på andra ställen. Syftet är vad jag förstår att ta betalt för en ”tjänst” som de tillhandahåller. Vill man ha tag i personnummer och adress finns det lättare sätt. Det är inte hemlig information.

3. Daniel - visst har du rätt i att personnummer ensamt inte är "unikt", men tänk efter igen.. plötsligt har du berättat för dem från vilket datum du inte vill ha post till din gamla adress - de kan själva skicka in en ändring till adress de förfogar över, utan att du saknar post, eller åtminstone inte reagerar under en tid att den inte kommer..

Och de har kontroll över bekräftelsemeddelanden eller kan verifiera med postutsända verifieringskoder mm. för lån mm.

Riktigt ila och mycket sårbart..
    //Peter

4. useless
    Självbyggare · Nivå 12
    Det är väl lika enkelt för 'skurken' att skicka in en ändring till en adress de förfogar över utan att först lura in mig på en falsk hemsida?

5. D
    Medlem · Nivå 10
    Polisen varnade väl även för ett utskick om positionsbestämning som de sa var i liknade syfte, det visade sig att det var polisen som skickat det. Så de verkar inte direkt bry sig om att verifiera sina påståenden. Jag vet att det finns en mängd liknade tjänster för att söka visum till USA. Säkert en massa ”andra ”tjänster” också. Dessa ”tjänster” fungerar. Den enda skillnaden är att det blir mycket dyrare än att gå direkt till myndigheten. Det kan vara samma sak här. Man ska givetvis inte använda dessa.

6. Du missar poängen här.. Det är "DU" som söker dig till sidan - betalar en massa pengar för något som dem sedan KAN endera välja att utföra på den sidan du egentligen skulle ha använt och är gratis .. eller så har du berättat under vilket tidsfönster som du inte förväntar dig att få post (eller iaf inte blir förvånad om allt inte går som det ska). "skurken" KAN då välja att adressändra dig till låntbortistan istället, ragga en massa strunt, lägga beställningar i ditt namn, ta lån etc. bekräfteler och "motringningar" går då till den nya adressen som du inte har en aning om förrän det har gått en tid..
    DÅ...blir du ledsen i ögat och undrar varför Polisen inte hjälper dig..bildligt talat.

//Peter

7. "Polisen varnade".. varningar kommer från individer eller enheter och det är klart att det finns enskilda personer inom Polisens 28 000 anställda som borde lära sig att uppdatera sig ordentligt innan de försöker berätta "hur det ligger till" och det kommer en och annan olycklig anka från det hållet.
    Men nu kommer varningen från chefen för NBC, Polisens Nationella BedrägeriCenter - lita på den!

Men om du trots allt inte litar på denna varning så råder jag dig till att göra dina egna efterforskningar kring vem som står bakom de aktuella sidorna - jag står först i kö att få dina råd efter det!

//Peter Forsman

8. D
    Medlem · Nivå 10
    Det kom från samma källa den gången.

9. Nu missade jag incidenten, men det kan jag inte läsa mig till här iaf.
    https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisens-varning-for-falska-smsen/

Men oavsett hur, om och vem, så finns det Polisanställda som är lite för "trigger happy", även när det gäller enter-knappen. Men det här (adressändringssidorna) är inte ett av dem fallen..

//Peter Forsman

10. D
    Medlem · Nivå 10
    Har du någon information som bekräftar påståendet? Om de var ute efter information skulle de knappast ta betalt för att ta emot den.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: