104 946 läst ·
630 svar
105k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
Nej, ser det inte och att ni ska ta betalt av pojkvännen med en extra hyra.rataxes skrev:
Jag hållet fast vid att ni ska sätta en månadskostnad för lägenheten och låta dotter/pojkvän hantera sina levnadskostnader när de nu valt att bo tillsammans.
Och med ert tänkta upplägg blandar ni er i deras liv!!
Så du är besviken över din dotters val av pojkvän helt enkelt. Om han inte har jobb så har han väl inte heller råd med halva hyran, så får han söka sig annanstansrataxes skrev:
Jag tycker det låter som att TS hade förväntat sig att pojkvännen stod där redo, dag 1, med penseln och spackeln i hand och en ny diskmaskin i bakluckan redo att renovera TS lägenhetJ J-banan skrev:
”Varför ska han bidra med något i något som inte är hans, av välvilja? Var är din välvilja?”FredrikR skrev:
Därför att skulle han (19år utan jobb) ha lämnat mamma pappa och velat vara vuxen skulle det ha kostat han pengar att bo någonstans.
”Vet du ifall han uppskattar de färgval, bestickval som ni gjort?”
Det bryr sig han inte. Han velat flytta hemifrån tidigare men inte haft råd med det.
Men nu allt kommer på en silverfat…
Hur resonerar din dotter kring detta, jag antar frågan har varit uppe?rataxes skrev:”Varför ska han bidra med något i något som inte är hans, av välvilja? Var är din välvilja?”
Därför att skulle han (19år utan jobb) ha lämnat mamma pappa och velat vara vuxen skulle det ha kostat han pengar att bo någonstans.
Det bryr sig han inte. Han velat flytta hemifrån tidigare men inte haft råd med det.
Att vara vuxen är mer än att betala för sig själv, eller är alla som får socialbidrag, föräldrapenning eller pension barn?rataxes skrev:”Varför ska han bidra med något i något som inte är hans, av välvilja? Var är din välvilja?”
Om din dotter ska få bli vuxen är det upp till henne hur hon vill lösa hyresfrågan. Vi är många som har ojämna inkomster även med barn. Det här är ett jättebra exempel på varför unga vuxna borde få börja i en hyresrätt och forma sitt eget liv ifred.
Jag har inga som helst svårigheter att förstå att man kan tycka mer eller mindre bra om sitt barns partner, men här får man agera vuxet och vilja i alla fall sitt barns bästa. Och det är att behandla dottern som vuxen och låta henne sköta det där själv. Om det är en lägenhet villkorad med att man har en kille med jobb annars blir det straffavgifter i boendet, då tycker jag man utövar makt, inte hjälper till.
Att dela 50/50 på månadsavgift är ok men en del av låneränta är sisådär ok.FredrikR skrev:
Hon håller inte med att vi föräldrarna tänker hos en engångssumma för allt som vi köpte ny till lägenheten och som båda 2 kommer att använda.
Självklart skall 50% av räntan på lånet också betalas av pojkvännen. Däremot inte av amorteringarna.rataxes skrev: