Fairlane Fairlane skrev:
Fast du får problem att man kan senare ändra sig och bo någon annanstans större delen av tiden, exempelvis på vardagarna är, och bara använda bostadsrätten på helgen. Man har då uppfyllt kravet för att bli medlem.

Det är skillnad på att att kräva att vara folkbokförd på platsen och att ha som avsikt att bosätta sig i lägenheten.
Ja det blir kanske knepigt men följer han inte stadgarna så kan man avhysa honom. Visst det blir säker ett fall för hyresnämnden och hur det slutar där vet man inte

K kortis skrev:
Det beror väl på om han betalar hyra till lilla pappa då är han per definition andrahandshyresgäst hos honom.
Lägger han pengar till dotter utan hyreskontrakt är han inneboende.
Det spelar väl ingen roll till vilken av ägarna hyran betalas till, både pappan och dottern är ägare av lägenheten.

Men jag vidhåller ändå att det inte är ett andrahandshyresförhållande, eftersom han inte får självständig tillgång till hela lägenheten.

Eftersom en av ägarna bor i lägenheten samtidigt blir det en inneboende, inget annat. Tämligen viktigt att förstå skillnaden eftersom reglerna är helt olika, det ena kräver tillstånd, det andra inte. Det ena ger besittningsskydd, det andra inte.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
K kortis skrev:

Du ska vara folkbokförd där du bor​

Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.
[länk]
Notera att är man bosatt på annan ort kortare tid än ett år behöver man inte ändra sin folkbokföringsadress (den upplysningen står i samma info som du delade).

K kortis skrev:
Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover.
I förmiddags citerade jag den lagparagraf denna information baseras på så vad du försöker säga mig nu förstår jag inte...

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och där man är bosatt ska ska man ju vara skriven
Och där kom det fram hur du har missförstått allt. Man ska vara skriven där man spenderar mestdels av dygnsvilan och man kan bara vara skriven på en bostad samtidigt som man kan vara permanent bosatt i flera bostäder samtidigt.

• Gilla
Renovatorus och 3 till
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Låter jättebra. Så gjorde jag. Det funkade absolut INTE. Logik funkar inte. Hon är kär. Min dotter sade upp bekantskapen med mig och vi har nu 13 år sedan ännu inte träffats och jag har aldrig träffat mitt barnbarn.
Jag skulle göra likadant om mina föräldrar skulle kräva att min sambo skulle amortera på lägenheten de köpt!
Hur svårt kan det vara?
Skriv ett avtal där dottern ska ha lägenhet vid en separation!?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kent Henell skrev:
Jag skulle göra likadant om mina föräldrar skulle kräva att min sambo skulle amortera på lägenheten de köpt!
Hur svårt kan det vara?
Skriv ett avtal där dottern ska ha lägenhet vid en separation!?
Det handlade inte om amortering, enbart ca en tredjedel av totala räntan och månadsavgiften. Dottern amorterade inget utan betalade bara motsvarande 1 r o k fast vi köpt 2 r o k (dvs ca två tredjedelar av totalkostnaden). Vid den tiden kostade en etta 600 000kr och en två 900 000kr i samma område. Resterande räntan stod vi föräldrar för och hade sagt att om hon flyttade ihop med någon (sambo eller studentkompis) så fick hon stå för hela kostnaden och dela upp den som hon tyckte var lämpligt mellan henne och den andre.

Amortering är ingen kostnad. Det är ett sparande.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MargaretaF skrev:
Jag köpte en bostadsrätt till mina barn där de bott antingen själva alt med ett syskon el kompis/flickvän. De som bott där har stått för månadsavgift till föreningen, bredband och el. Dessa kostnader har delats lika mellan de som bott där.
Jag har stått för renoveringar och räntekostnader. Ev vinst tillfaller mig vid försäljning framöver.
Jag har bara varit glad att kunna ge mina barn med ev kompisar/flickvänner möjlighet att bo bra en tid i livet. Se ert inköp av bostadsrätt inkl räntekostnader för lånen samt renovering som en investering och gläds med er dotter som kan dela sin kostnad med någon.
Det innebär respekt för varandra, de samboende, och för pengar att göra en uppdelning av bostadskostnaderna. En bra start på vuxenlivet tycker jag.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
B
rataxes skrev:
Självklart att hon bestämmer! Min fråga är om man ska tänka sig fråga en slant från en oengerad pojkvän som har bara vänta på att vi fixade (köp) en tom bostad, renoverat, köp allt från tvättmaskinen tom kaffesked. Han visste från början våra planer. Han har till exempel varit ointresserad av val av tapeter eller annat. Jag tänker så hade ungdomarna bestämt att flytta ihop och letat o skaffat en lägenhet hade de behövt skaffat allt tillsammans och betalat en hel del själva eller hur?
Skulle blivande svärsonen kommit med krav på tapeter i vardagsrummet hade det alltså varit bättre? Kan förstå att han legat lågt här.. hade jag med gjort.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Det handlade inte om amortering, enbart ca en tredjedel av totala räntan och månadsavgiften. Dottern amorterade inget utan betalade bara motsvarande 1 r o k fast vi köpt 2 r o k (dvs ca två tredjedelar av totalkostnaden). Vid den tiden kostade en etta 600 000kr och en två 900 000kr i samma område. Resterande räntan stod vi föräldrar för och hade sagt att om hon flyttade ihop med någon (sambo eller studentkompis) så fick hon stå för hela kostnaden och dela upp den som hon tyckte var lämpligt mellan henne och den andre.

Amortering är ingen kostnad. Det är ett sparande.
Åter igen, varför ska han betala för något han inte köpt?
Tar ni betalt när någon åker med i er bil som är belånad?
Jag är övertygad om att er dotter och hennes blivande sambo skulle vara lika lyckliga i en hyresrätt.
Ser ni inte själv hur ni resonerar?
Ni har gissningsvis köpt den här lägenheten helt frivilligt och utan några påtryckningar från den blivande sambon?
Enligt min uppfattning så är 50/50 av månadsavgiften det enda skäliga alternativet.
Sälj lägenheten så slipper ni våndas över den här icke frågan.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
K Kent Henell skrev:
Åter igen, varför ska han betala för något han inte köpt?
Tar ni betalt när någon åker med i er bil som är belånad?
Jag är övertygad om att er dotter och hennes blivande sambo skulle vara lika lyckliga i en hyresrätt.
Ser ni inte själv hur ni resonerar?
Ni har gissningsvis köpt den här lägenheten helt frivilligt och utan några påtryckningar från den blivande sambon?
Enligt min uppfattning så är 50/50 av månadsavgiften det enda skäliga alternativet.
Sälj lägenheten så slipper ni våndas över den här icke frågan.
Det här var 13 år sedan. Lägenheten sålde hon och de flyttade in i annan bostad. Hon har kickat ut honom för flera år sedan.

Jag hade skrivit lägenheten som enskild egendom. Den ska vara enskild egendom som inte ingår i giftorättsgods. Beroende på om ni har fler barn eller ej hade jag även lagt till att det inte ses som förskott på arv. ( Om ni vuxna separerar och det kommer in någon ny i leken)

Annars tycker jag att de unga får dela upp ekonomin som det passar dem., För mig är det viktigast att säkra att ingen annan kan göra anspråk på mina barns egendomar. Om den ene betalar mer hyra och den andra mer mat, blir säkert jämt på sista raden.

J Jotre skrev:
Jag hade skrivit lägenheten som enskild egendom. Den ska vara enskild egendom som inte ingår i giftorättsgods. Beroende på om ni har fler barn eller ej hade jag även lagt till att det inte ses som förskott på arv. ( Om ni vuxna separerar och det kommer in någon ny i leken)

Annars tycker jag att de unga får dela upp ekonomin som det passar dem., För mig är det viktigast att säkra att ingen annan kan göra anspråk på mina barns egendomar. Om den ene betalar mer hyra och den andra mer mat, blir säkert jämt på sista raden.
Det funkar inte så när det är barn med i bilden. Då är det den med störst behov som får lägenheten vid separation. Men den personen får lösa ut den andre om det är dennes egendom.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Det funkar inte så när det är barn med i bilden. Då är det den med störst behov som får lägenheten vid separation. Men den personen får lösa ut den andre om det är dennes egendom.
Hur menar du nu?
Enskild egendom är enskild egendom vid separation oavsett sambo, gift eller vilka behov som finns.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jotre skrev:
Hur menar du nu?
Enskild egendom är enskild egendom vid separation oavsett sambo, gift eller vilka behov som finns.
sambolagen § 22

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.