Hur hade dom gjort om det varit en hyresrätt...
I praktiken så hyr du ju ut ett färdigt boende..
Jag hade satt en rimlig månadskostnad och sedan är det deras problem hur dom delar den

• Gilla
Finnveden och 14 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Med renovering menar jag målarfärg, tapeter, mm. Allt som behövs fr golv till tak till en tom lägenhet.
Alla hushållsapparater i köket, porslin, bestick, mm.
Pojkvännen kommer med resväska och tandborste. Han bidrar inte med något t alls.
Begär att han ska stå för halva kostnaden för allt så kommer du förmodligen inte veta av honom något mer sen👍😂

• Haha
  • Gilla
Hjortmark och 9 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi blandar inte hos i deras liv!
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Både pojkvännen och din dotter flyttar in utan att ha spenderat ett öre.

Har dottern fått kaffebryggaren av dig eller är det din och du vill ha tillbaka den när hon flyttar från lägenheten? Om dottern fått den av dig så är det upp till henne. Även om det är din brödrost så tycker jag det är upp till dottern hur hon (och pojkvännen eller gäster) brukar det som står i lägenheten.

Varför har inte dottern själv skaffat inredningen?

Målarfärgen sitter fast i lägenheten som du äger så den är din och alla förändringar i värdet på läge tillfaller dig. Därför ska varken pojkvännen eller dottern betala för färgen.

• Gilla
Finnveden och 16 till
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
Halva månadskostnaden. Löpande renoveringar 50/50. Nyinköpta kapitalvaror 50/50 efter han har flyttat in. Förbrukningsvaror inkl. mat. 50/50. Mobiltelefon, klockor, personliga produkter t.ex. klockor, parfym, kläder, betalar var och en. Att han flyttar in när ni har utrustat lägenheten tycker jag inte att han ska betala för, han har inte varit med och valt heller.
H HEM2121 skrev:
Halva månadskostnaden. Löpande renoveringar 50/50. Nyinköpta kapitalvaror 50/50 efter han har flyttat in. Förbrukningsvaror inkl. mat. 50/50. Mobiltelefon, klockor, personliga produkter t.ex. klockor, parfym, kläder, betalar var och en. Att han flyttar in när ni har utrustat lägenheten tycker jag inte att han ska betala för, han har inte varit med och valt heller. Förtydligar: Löpande renoveringar, menas med målning, tapetsering, golvytor, allmänna förslitningar.
”Att han flyttar in när ni har utrustat lägenheten tycker jag inte att han ska betala för, han har inte varit med och valt heller”.
Han har inte brytt sig ! Dessutom hade han inte haft råd med det…19 år utan jobb

• Haha
  • Gilla
Tairon och 2 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Jag tror att de flesta har missförstått mig!
Jag menar generellt är hur mycket man skulle kunna tänka sig fråga pojkvännen för allt som vi har anskaffat. Allt som dottern o sambo skulle ha gjort annars tillsammans utan vi föräldrar.
Äger ni eller dottern lägenheten, jag vet inte om den frågan har besvarats?

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Nej, fortfarande inte, det är väl upp till dottern avgöra om det är hon som ansvarar för lägenheten och bestämmer vem som ska bo där? Det är väl med henne ni har ett "kontrakt"?
Hon har flyttat hemifrån, så släpp kontrollen.
Tycker Ni att hon, eftersom hon har en till i lägenheten, borde betala mer till er så höj hennes "hyra" så får HON posta här och fråga hur det är rimligt att de fördelar den hyran mellan sig.

• Gilla
JLKR och 5 till
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Äger ni eller dottern lägenheten, jag vet inte om den frågan har besvarats?
Vi äger den

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hoppas du har kollat med föreningen att det är ok. Som regel måste den som bor där vara medlem, vilket kräver delägarskap. Annars gäller villkoren för andrahands uthyrning, vilket varierar i olika föreningar. Vad det gäller renovering av ytskikt så faller det på ägaren. Lägenhetens marknadsvärde ökar sannolikt med motsvarande och är normalt inget som påverkar hyran.

• Gilla
Jjjonas5420 och 6 till
  • Laddar…
Jag tror alla förstår att ni har köpt allt, men i alla fall jag tycker fortfarande att det är helt orimligt att din dotter och pojkvännen skulle betala olika avgift till er. Jag vill hjälpa mitt barn i livet också, men att inte låta dem hantera det här själva är i mina ögon inte att hjälpa till.

• Gilla
Finnveden och 27 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
TS ställer väl frågan om hur andra skulle gjort?
I min värld söt halva hyran och driftkostnader det normala..
Uppfattade ditt inlägg som att pojkvännen inte behöver betala något..
Nej jag menar precis som du, att man delar på löpande utgifter. 👍

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
H
rataxes skrev:
Jag tror att de flesta har missförstått mig!
Jag menar generellt är hur mycket man skulle kunna tänka sig fråga pojkvännen för allt som vi har anskaffat. Allt som dottern o sambo skulle ha gjort annars tillsammans utan vi föräldrar.
Det är din dotters lägenhet, ni kan inte kräva något från pojkvännen. I så fall får han köpa in sig på halva lägenheten. Dvs. 50/50 ägande. Eller ett procentuellt ägande. T.ex. vid 20/80 betyder i sin tur att vid renovering av ett badrum pojkvännen betalar 20% dottern 80%.

A
M MickeMörkö skrev:
Hoppas du har kollat med föreningen att det är ok. Som regel måste den som bor där vara medlem, vilket kräver delägarskap. Annars gäller villkoren för andrahands uthyrning, vilket varierar i olika föreningar. Vad det gäller renovering av ytskikt så faller det på ägaren. Lägenhetens marknadsvärde ökar sannolikt med motsvarande och är normalt inget som påverkar hyran.
Vi delade br 90/10

Jag tror tyvärr att de 50.000kr är något som du får ta med dottern. Det är ju hon som är din part rent juridiskt. Är det du eller dottern (ev. med pojkvännen) som har inrett bostaden? Är pojkvännen också student? Hur hade du tänkt om dottern istället fick en pojkvän som flyttade in om två månader?

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är din dotters lägenhet, ni kan inte kräva något från pojkvännen. I så fall får han köpa in sig på halva lägenheten. Dvs. 50/50 ägande.
Nej lägenheten är ts, enligt tidigare svar.

rataxes skrev:
Vem står som ägare på bostadsrätten idag? Är det enbart ni föräldrar behövs styrelsen tillstånd för att dottern eller dotter plus pojkvän ska bo i lägenheten.

Du har egentligen bara 2 alternativ.
- Dotter och pojkvän bor i andra hand i bostadsrätten, med styrelsens tillstånd. De får tillsammans betala de faktiskta kostnaderna plus 10-15%. Kanske kan de behöva betala för räntekostnaden för bostadens värde också.
- Pojkvännen köper in sig i lägenheten så att du får tillbaka lite av dina pengar.

Eller ett tredje val finns och det är att du förbjuder pojkvännen att bo i din lägenhet. Med risk för att dottern flyttar ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.