104 428 läst ·
630 svar
104k läst
630 svar
Pojkvännen flyttar in
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 545 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 545 inlägg
Halva månadskostnaden. Löpande renoveringar 50/50. Nyinköpta kapitalvaror 50/50 efter han har flyttat in. Förbrukningsvaror inkl. mat. 50/50. Mobiltelefon, klockor, personliga produkter t.ex. klockor, parfym, kläder, betalar var och en. Att han flyttar in när ni har utrustat lägenheten tycker jag inte att han ska betala för, han har inte varit med och valt heller.rataxes skrev:
Förtydligar: Löpande renoveringar, menas med målning, tapetsering, allmänna förslitningar av golvytor.
Redigerat:
Varför ska han bidra med något i något som inte är hans, av välvilja? Var är din välvilja?
Vet du ifall han uppskattar de färgval, bestickval som ni gjort?
Hur är det med bil? Har pojkvännen bil och ska isåfall dottern betala mer än ev. halva soppakostnaden?
Vet du ifall han uppskattar de färgval, bestickval som ni gjort?
Hur är det med bil? Har pojkvännen bil och ska isåfall dottern betala mer än ev. halva soppakostnaden?
Verklighetsfrånvänt - om ett nytt kök installeras för en halv miljon ska han alltså betala 250' för en lägenhet han inte har något ägande i? Tänk liteH HEM2121 skrev:Halva månadskostnaden. Löpande renoveringar 50/50. Nyinköpta kapitalvaror 50/50 efter han har flyttat in. Förbrukningsvaror inkl. mat. 50/50. Mobiltelefon, klockor, personliga produkter t.ex. klockor, parfym, kläder, betalar var och en. Att han flyttar in när ni har utrustat lägenheten tycker jag inte att han ska betala för, han har inte varit med och valt heller.
För ett forum som gnetar över centimeter tomtgräns så verkar många inte förstå skillnaden mellan att ÄGA och att BRUKA
Inte ens dela på en hyra?FredrikR skrev:
Vill du ha ett juridiskt svar eller ett moraliskt?
Jag är ju sambo sedan länge, typ 24 år och jag har lägre inkomst. Hon står på huset och jag hanterar fordon och mat samt att jag har lättare att leta upp förslag om/när något lite större ska utföras.
Annars är det bra att se till att bägge parter har ett konto (om möjligt) där de sparar lite pengar för att de lättare kan hantera en trasig köksblandare eller vad som helst.
Nu har vi ingen aning om hur barnen ifråga ligger till ekonomiskt så det är en annan aspekt.
Samt vilka bidrag som kan sökas, bostadsbidrag för studerande exempelvis har ju vissa krav.
Jag är ju sambo sedan länge, typ 24 år och jag har lägre inkomst. Hon står på huset och jag hanterar fordon och mat samt att jag har lättare att leta upp förslag om/när något lite större ska utföras.
Annars är det bra att se till att bägge parter har ett konto (om möjligt) där de sparar lite pengar för att de lättare kan hantera en trasig köksblandare eller vad som helst.
Nu har vi ingen aning om hur barnen ifråga ligger till ekonomiskt så det är en annan aspekt.
Samt vilka bidrag som kan sökas, bostadsbidrag för studerande exempelvis har ju vissa krav.
Vi blandar inte hos i deras liv!A AndersS skrev:Livet är inte alltid helt rättvist, vilket verkar vara nyckelfrågan utifrån att ni vill att pojkvännen ska betala extra hyra. Men vi hade gjort som det skrivits tidigare, satt en månadskostnad och inte blanda oss i hur de unga fördelar sina kostnader, dvs "svärföräldrar" som blandar sig i deras liv.
Vi har investerat utöver bostaden över 50000kr för att dottern ska kunna ”leva” i lägenheten. Pojkvännen flyttar in utan att han spenderat ett öre….Han kommer att brygga kaffe, tvätta i tvättmaskinen, värma maten i mikro,mm! Förstår ni vart jag vill komma till?
Ja du vill inte att han ska äga nåt av det ni köpt, men gärna betala lite extra för nyttjandet.rataxes skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 545 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 545 inlägg
Du läste nog mitt inlägg lite fort, läs en gång till.G grovspacklarn skrev:
TS ställer väl frågan om hur andra skulle gjort?FredrikR skrev:
I min värld söt halva hyran och driftkostnader det normala..
Uppfattade ditt inlägg som att pojkvännen inte behöver betala något..
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 269 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 269 inlägg
Här blir det ju rätt så uppenbart att du är ute efter att tjäna pengar på hennes pojkvän, jag tycker du ska vara öppen med det inför honom så att han vet vad han ger sig in i.rataxes skrev:Hon kommer att stå för manadsavgi
Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
Jag tror att de flesta har missförstått mig!FredrikR skrev:
Jag menar generellt är hur mycket man skulle kunna tänka sig fråga pojkvännen för allt som vi har anskaffat. Allt som dottern o sambo skulle ha gjort annars tillsammans utan vi föräldrar.
Som många redan varit inne på:
- Dottern äger allt i lägenheten.
- Pojkvännen betalar hälften av de löpande kostnaderna. Inte mer.
När/om han flyttar ut äger hon lägenheten med det innehåll hon tog med.
Enkelt och rättvist, oavsett slitage.
- Dottern äger allt i lägenheten.
- Pojkvännen betalar hälften av de löpande kostnaderna. Inte mer.
När/om han flyttar ut äger hon lägenheten med det innehåll hon tog med.
Enkelt och rättvist, oavsett slitage.