Fick inget svar på min fråga vad dottern betalar, men jag hade satt en avgift för lägenheten och sen får hon och pojkvännen dela på den eller göra upp hur de fördelar kostnaderna. Eftersom dottern flyttat hemifrån är hon väl stor nog att hantera det själv?

• Gilla
Auson och 21 till
  • Laddar…
Såg att du svarat nu.

• Gilla
Cua
  • Laddar…
A
B Backspegel skrev:
Vad betalar dottern? Det hade varit viktigt för mig att de betalar samma summa.
Månadsavgift bara

B Backspegel skrev:
... men jag hade satt en avgift för lägenheten och sen får hon och pojkvännen dela på den eller göra upp hur de fördelar kostnaderna. Eftersom dottern flyttat hemifrån är hon väl stor nog att hantera det själv?
Så hade vi också gjort, sätt en månadskostnad (storlek kan bara ni avgöra) och låt de unga hantera sin ekonomi.

• Gilla
Auson och 9 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Hon kommer att stå för manadsavgi

Det vet jag inte! Det är därför jag frågar hur ni skulle ha gjort i det fallet!
Vi har lånat till bostadsrätt, målat, tapetserat, stått för all inredning, möbler,mm. Allt tom handdukar, sängkläder!
Dottern tog med sig en resväska med kläder och smink när hon flyttade hemifrån.
Pojkvännen har bidragit med 0
Det är klart att han ska stå för 1/2 månadsavgift men utöver det vad kan man tänka sig för en ”extra” avgift?
Det är avtalsfrihet i det här landet så de kan avtala om vad som helst.

Men, om du vänder på det, Varför ska han betala för renoveringen av en lägenhet som någon annan äger?

• Gilla
Auson och 27 till
  • Laddar…
Frågan är varför ni sponsrar dottern? Jag hade inte gjort någon skillnad om det flyttat in en sambo. Samma kostnad men nu för två. Står ev i liknande situation inom några år. Har tänkt att äga del av brf men se det som en investering och möjlighet att låta barn ha råd att bo ok under studier. Hade inte tagit mer betalt om ngn annan bor där då det inte blir dyrare för mig.

• Gilla
A-Man_08 och 8 till
  • Laddar…
A
B Backspegel skrev:
Fick inget svar på min fråga vad dottern betalar, men jag hade satt en avgift för lägenheten och sen får hon och pojkvännen dela på den eller göra upp hur de fördelar kostnaderna. Eftersom dottern flyttat hemifrån är hon väl stor nog att hantera det själv?
Det är klart att hon är nog stor.
Vi föräldrarna har betalat för Allt. Med allt menar jag att från nyckelring till tvättmaskin och kaffesked tom :)
Det är ok för oss men jag tycker att pojkvännen kommer att få det väldigt lyxigt bättre än en all-inclusive med Tui.

• Gilla
itsnotyouitsme och 1 till
  • Laddar…
Fast det är ju samma för dottern. Det blir ju inte dyrare för er för att det bor en till i lägenheten. Men hade det känts lite för bra så sätt en högre hyra och låt dem göra upp själv. Att låta dem betala olika till er hade känts superkonstigt för mig. Som om man inte vill låta dem bli vuxna.

• Gilla
ricvip och 24 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Vi föräldrarna har betalat för Allt. Med allt menar jag att från nyckelring till tvättmaskin och kaffesked tom :)
Det är ok för oss men jag tycker att pojkvännen kommer att få det väldigt lyckligt bättre än en all-inclusive med Tui.
Livet är inte alltid helt rättvist, vilket verkar vara nyckelfrågan utifrån att ni vill att pojkvännen ska betala extra hyra. Men vi hade gjort som det skrivits tidigare, satt en månadskostnad och inte blanda oss i hur de unga fördelar sina kostnader, dvs "svärföräldrar" som blandar sig i deras liv.

• Gilla
vcx och 17 till
  • Laddar…
Satsuki
Så ni har lagt pengar och tid för att er dotter ska ha ett boende (under studier?). Dottern betalar hyra dvs endast månadsagift samt driftskostnader som el, värme vatten etc men inte amorteringar etc. Dottern har ingen ägandeandel i bostadsrätten om jag tolkar dig rätt? I praktiken är ni ”hyresvärdar”?

Varför skulle då pojkvännen betala för era räntekostnader eller det ni lagt ut på tapet och färg? Vill ni täcka detta får ni väl sätta en hyra och sedan förvänta er att denna delas rakt av mellan båda parterna. Ingen av ungdomarna kan ju förvänta sig någon vinst av försäljning. Varför skulle pojkvännen då täcka (delar av) era räntekostnader när dottern inte gör det? Får en distinkt känsla av att du inte gillar inte pojkvännen….

• Gilla
Kungen_283746 och 69 till
  • Laddar…
Istället för att dottern endast betalar avgiften så skulle jag låta henne och pojkvännen dela på alla löpande kostnader (ej amortering). Att ni fixat till det med färg osv hade jag inte orkat bry mig om.

• Gilla
Genoveva och 7 till
  • Laddar…
A
G grovspacklarn skrev:
Det är avtalsfrihet i det här landet så de kan avtala om vad som helst.

Men, om du vänder på det, Varför ska han betala för renoveringen av en lägenhet som någon annan äger?
B Backspegel skrev:
Frågan är varför ni sponsrar dottern? Jag hade inte gjort någon skillnad om det flyttat in en sambo. Samma kostnad men nu för två. Står ev i liknande situation inom några år. Har tänkt att äga del av brf men se det som en investering och möjlighet att låta barn ha råd att bo ok under studier. Hade inte tagit mer betalt om ngn annan bor där då det inte blir dyrare för mig.
Vi har sponsrat dottern för att hon behöver någonstans att bo som student och äger i princip bara kläder och iPhone:). Varför frågar jag vad man skulle kunna tänka sig utöver månadsavgift? Helt enkelt han kommer att flytta inte som en ”prins” utan att han bidragit med något. Han kommer tomhänt. Skulle man kunna tänka sig ta betalt för 1/2 inköp av allt i bostaden som vi skaffade ny? Dottern och sambo skulle ha betalat själva i vanliga fall som de flesta andra par 50/50 eller hur?

rataxes skrev:
Det är ok för oss men jag tycker att pojkvännen kommer att få det väldigt lyxigt bättre än en all-inclusive med Tui.
Men dottern har väl valt pojkvännen för att det är någon hon vill leva med? Hade det känts bättre om han hade bott i en skrubb på andra sidan stan och dottern ensam i lägenheten med sina (dina?) kaffeskedar?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Kungen_283746 och 37 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Men dottern har väl valt pojkvännen för att det är någon hon vill leva med? Hade det känts bättre om han hade bott i en skrubb på andra sidan stan och dottern ensam i lägenheten med sina (dina?) kaffeskedar?
Låter som att TS hade tyckt det 😀

• Gilla
  • Haha
MorpH och 13 till
  • Laddar…
rataxes skrev:
Pojkvännen kommer med resväska och tandborste. Han bidrar inte med något t alls.
Samma som dottern alltså. Då kan de dela på månadsavgiften.

• Gilla
luemun och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.