Byggahus.se

Plywood utanpå gipsvägg, hur?

1. M
    Medlem · 5 inlägg

maria0516

Medlem
    Hade tänkt sätta upp klättergrepp på väggen i sonens rum. Det är gipsväggar, och då står det i monteringsanvisningen att för att kunna sätta upp klättergreppen på gipsvägg måste man först montera upp plywood. Antar att gips inte tål allt för mycket tyngd. Jag är ingen byggkunnig typ alls, så min säkert mycket enkla fråga är hur man då monterar upp plywood på gipsväggen så att det håller sedan när barnen ska börja klättra på klättergreppen som ska fästas i plywooden, som då är monterad utanpå gipsskivan? :)

2. D
    Besserwisser · E · 17 958 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Sannolikt går det att montera i gips med molly. Nät jag gjorde det så tog jag ner gipsen och satte OSB bakom och sedan en renoveringsgips. Det blev för omständigt att sätta molly. Om du ska sätta plyfa utanpå bör du skruva i reglarna.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 823 inlägg

useless

Lök.
    Leta upp reglarna och skruva där med tillräckligt långa skruvar.

• Laddar…
  4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Är det meningsfullt med en "klättervägg" inne i bostaden?
    Står barnet på sin säng, så når han/hon väl upp till taket utan klättersteg?

5. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 893 inlägg

-RB-

Renoverare
    Det bästa är, som beskrivet ovan, att försöka hitta reglerna och skruva i dem. Men det kan vara knepigt. Näst bästa alternativet är mollyskruv, som Daniel 109 skrev.
    http://m.clasohlson.com/se/Skivexpander-M6-dubbel/Pr409225006
    är ett exempel på mollyskruv.

KoW: man kan klättra sidledes, bara hänga för att träna underarmsstyrka och är man t ex 125 cm lång så är det en bra bit upp till taket. Nu var ju inte TS fråga om det var vettigt eller inte utan hur man kan göra för att fästa en plywoodskiva på en gipsvägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.