Plywood och nytt massivt trä på befintligt golv

897 läst  23 svar

1. A
    Medlem Nivå 12
    Väger fram och tillbaka på vad ja ska göra med gamla plank golvet.

Det Finns en poäng med att höja nivån eftersom övriga golv är högre. Funkar det då att skruva på 12mm plywood på befintligt och sedan nytt 22mm golv i samma riktning som förra??

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Bör det göra.
    Lumppapp mellan lagren för att minska risken för knarr.
    Antar att det nuvarande golvet är friskt/bärande?

Med plyfaskivor så blir golvet betydligt ångtätare, men det bör inte ha ngn betydelse om det är ett mellanbjälklag.

3. A
    Medlem Nivå 12
    Ja det är friskt men det har gått isär lite väl mycket på många ställen samt att ja vill höja nivån. Men ska man inte limskruva skivan i golvet? Tänkte att ja först skruvar de brädorna som knarrar och sedan limskruvar skiva, papp och därefter golv

Kan iof köra med spån oxå men har läst att golvtillverkarna inte gillar att man skruvar massivt golv i spån..

Det är ju mellanbjälklag men om det blir tätt tätt så kanske det bildas kondens i bjälklaget mot ytterväggen? Lite väl nojjigt kanske:)

4. V
    Verktygstokig · Nivå 20
    Nej, du ska inte limskruva plyfaskivan mot gamla golvet. Det kommer inte bli bra. Gör som föreslagits ovan med papp emellan. Någon enstaka skruv här och där kan du dock kosta på dig.

5. A
    Medlem Nivå 12
    hmmm ok och när ja skruvar golvet då? då måste ja la dra genom hela kittet antar jag ner i bjälkarna?

Varför blir det inte bra att limskruva skivan? Gissar ju att det är för att det gamla golvet rör sig under året, Har dock läst att folk limskruvar spån på befintligt golv utan någon har varnat för det vilket såklart inte är samma sak som att det skulle vara bra :)

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    "...och när ja skruvar golvet då? då måste ja la dra genom hela kittet antar jag ner i bjälkarna? "
    Ja det är att rekommendera. Det blir förstås väldigt långa skruvar... Kanske går det lika bra att "bara" låta dem gå ner och fästa i de befintliga golvplanken, som då måste vara väl fastsatta i golvbjälkarna.
    Möjligtvis om det nya golvet är klent/tunt (<20 mm) så kanske det håller att bara skruva i plyfan.

Massiva trägolv/plank/brädor rör på sig med fuktigheten över året, år in och år ut. Det är därför det med tiden kan släppa i infästningarna och börja knarra. (Det rör sig också när man går på det, sviktar.) Det finns förmodligen även en risk att brädorna spricker om infästningen är för stabil. Kanske därför som man inte drämde i de grövsta spiken förr, utan tyckte att risken för lite golvknarr var ett bättre/mindre dåligt alternativ?

7. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Varför inte välja grövre trägolv och skippa plyfan?

8. A
    Medlem Nivå 12
    Jag ska upp ca 40mm från nuvarande trägolv så det skulle i så fall behövas skivor på 18mm och trägolv på 22mm. JAg vill dessutom ha golvet i samma riktning som nuvarande golv så det måste ju ligga nått mellan

Om det inte är en säker metod att lägga nytt massivt golv på gammalt med skiva mellan så får jag väll riva upp och höja bjälklaget... lite meckigare minst sagt

9. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Finns kanske 36mm massivt furugolv och ca 3mm lumppapp. Eller golvspån 22 mm plus papp och golv.

10. S
    Medlem Nivå 1
    18mm plyfaremsor och 22mm golv föreslår jag.

11. A
    Medlem Nivå 12
    Japp den tanken hade jag oxå, ska man fylla ut det lilla tomrummet med nått då?

12. A
    Medlem Nivå 12
    Men är inte problemet med remsorna att dom inte kommer ligga 100% mot undergolv ett? Det är ju inte helt perfekt, lägger man en skiva så fördelar man ju ut allt bättre. Det är ju inget stort golv så jag har råd med 18mm skivor över hela :D

13. L
    Medlem Nivå 6
    Går väl utmärkt att flytspackla upp till rätt höjd. Om du väljer ett lite starkare flytspackel kan du sedan hellimma trägolvet mot spacklet.

14. A
    Medlem Nivå 12
    Hmm flytspackla på befintligt golv?? Vad händer då med rörelserna i det gamla trägolvet ? Det kommer ju fylla ut alla springor i golvet mellan brädorna. Dessutom snackar vi en rejäl extra massa.

15. L
    Medlem Nivå 6
    Har svårt att tro att massan på spacklet är ett problem. Alternativt kan man väl limma golvgips på befintligt golv. Ardex har ett flexibelt lim för detta (m.f.l)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: