Byggahus.se

Plywood inne i plåtreglar, hur sätta fast?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har reglat (plåtreglar, cc 30) upp väggar till nytt badrum i källare. Jag ska sätta enkelgips på detta. Först ska jag emellertid skruva dit kortlingar i trä (bakom skåp osv) och en del plyfa (bakom t.ex. blandare, på inrådan av vår röris) för att ha att fästa i. Jag har en aning om hur jag ska göra, men tar gärna råd från någon som redan gjort det eller är verksam i branschen.

1. Sätter man plåtreglar åt samma håll hela tiden (dvs bak- mot framsida), eller finns det praktiska fördelar med att göra på något annat sätt?

2. Som jag förstått det behöver inte kortlingen vara lika breda som plåtregeln, det blir mest bara jobbigt att såga spår i en 70's träregel och pressa in den i en dito plåtregel?

3. Funkar det med t.ex. 45*45 så nära som möjligt den sida på väggen man tänkt fästa saker i, som man skruvar i dels från kortsidan (i väggens riktning så att säga) och dels i långsidan (vinkelrätt mot regeln)?

4. Funkar samma princip som i fråga 3 med plyfa, trots att "kortsidan" bara blir 11mm?

5. Jag hade då tänkt förstärka med kortlingar på lämpliga intervall (säg cc 45) på de ställen där plyfabiten kan bli lång, t.ex. bakom duschstång eller handdukstork. På så vis kan man skruva plyfan i regeln också på den sida som bara fästs i "kortsidan" på plyfan, verkar det vettigt?

Tacksam för alla svar och tips!!

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    För att fästa plyfan kan man använda två 45x45 uppe och nere mellan reglarna.

Körde själv med 45x90 stående bakom blandaren till duschen.

Att borra de två hålen var det minsta problemet med det badrummet kan man ju lugnt säga ;) Fräste även spår i någon stående 45x90 och det var inga problem. Några drag med fogsvansen och några hugg med stämjärnet och du har ditt spår.

Jag har då träreglar men principen är ju densamma ändå då man bara skruvar från andra sidan av regeln.