Byggahus.se

PLUSHÖJD?

1. A
    Medlem · 14 inlägg

A-M+J

Medlem
    Plushöjder skall ju finnas med i bygglovet sa kommun.
    Vad innebär det? Ordet inom ramen av bygglov mm finns ej att finna på nätet eller i ordlistan.

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: PLUSHÖJD?

Kan det handla om uppfyllnad av tomten? Uppfyllnader högre än 0,5 m vill jag minnas är bygglovspliktiga och ska framgå av situationsplanen(?).

3. J
    Medlem · 78 inlägg

joakim

Medlem

plushöjd är, på ett bygge märker utsättaren ut en plushöjd för att man skall veta vilken höjd saker ska sitta på ex färdigt golv. i ditt fall är det utomhus och man har sett när mark killar kollar höjder med instrument och mätsticka och dom tar säkert ut en plushöjd för att veta hur högt grushögen som huset skall stå på ska vara.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · 210 inlägg

Edvin

Medlem

Står inte höjderna på nybyggnadskartan eller ??
    Det gjorde det iallafall på vår. Vår karta kallas dock "förenklad nybyggnadskarta med höjder".
    Jag är INTE säker på att höjderna ingår på en "standard" nybyggnadskarta, men vi betalade 1700:- för kartan inkl. uppmätning av 20-25 höjdpunkter på tomten+sockelhöjden på grannfastigheter.

5. A
    Medlem · 14 inlägg

A-M+J

Medlem

Jag hörde med en på byggnadsnämnden på kommun (Mölndal) att det var höjd över havet, vad detta nu har med mitt bygge att skaffa? Jag skall fråga vidare efter fler svar.....

6. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Huset skall ju mätas in i både X, Y och Z led, det är ju liksom tredimensionellt.

Höjdangivelsen används som referens dels för hur högt du bygger huset (det finns ju ofta begränsningar för detta i planbestämmelserna) samt hur mycket du bygger om tomten med utfyllnader / schaktning.

Bygglovet gäller inte bara huset utan i viss mån tomten också.

7. H
    Medlem · 388 inlägg

hasse_f

Medlem

Från vilken referenspunkt mäts byggnadshöjden? Bygger man inte på en fotbollsplan kan ju höjden variera avsevärt! Räknas höjden på en ev. källare in (delen ovan jord alltså)? Jag har förstått att det är höjden till takfoten som räknas.

8. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Jag fick lite olika svar på det där beroende på vilken handläggare jag pratade med. Eller för att vara mer exakt, första svaret var lika från alla "man utgår från markens medelhöjd runt huset".

Följdfrågan , hur definieras medelhöjd, fick lite olika svar.
    Om man läste mellan raderna så framgick det att på en kuperad tomt är det ganska svårt att få fram en exakt medelhöjd. Det går ju inte att mäta varje liten avvikelse, dessa går ju dessutom att justera med lite fyllning, men gör en hyfsad uppskattning så funkar det nog. Husfirmans arkitekt bör kunna hjälpa till med detta.

I princip ska du alltså räkna på markens snittnivå runt huset och upp till punkten där ytterväggen skär igenom taket, det är bygghöjden. Höga socklar (källarväggar) räknas in i bygghöjden.

Allt detta finns säkert att få från kommunen, fråga hos bygglovsenheten och ta en diskussion med dem så att ni pratar samma språk från början.

9. A
    Medlem · 14 inlägg

A-M+J

Medlem

Så här tar man fram en exakt medelgrundshöjd:
    Bygg vattentät mur runt om, fyll på med kontrollerad mängd vatten, tappa ur halva den volymen och vips....
    Inte ens all datakraft i världen kan räkna ut exakta medelhöjden på en grund med varierande marknivåer.
    Plus höjd är nu enligt senaste utsagan från byggnadsnämnden: Nedre plans GOLVYTAS HÖJD ÖVER MEDELHAVSYTAN. Om havet stiger 10 cm framöver måste ni rita om alla era kartor! ;)

10. E
    Medlem · Stockholm · 2 318 inlägg

Eld

Medlem

I Stockholm räknas plushöjden med nedre slusströskeln i Karl Johans slussen som nollnivå. Den följer med landhöjningen(?) så här ritar vi inte om några kartor ;D

Det viktiga är inte varifrån plushöjden räknas i olika kommuner utan att man talar om hur högt huset ska stå och sedan häller sig till det.

11. E
    Medlem · 317 inlägg

emyran

Medlem

I vår kommun var de tydligen helt oinresserade av plushöjden i bygglovsansökan :-/

Jag däremor tjatade och tjatade på vår KA/hustillverkare och ville veta plushöjden på färdigt golv. Tillsist stod vi och måttade med ögonmått och "höjdmätningsverktyget" och spikade höjden.
    Därefter gjöts grunden å kommunen har ingen aning vilken höjd vi valde eller rättare sagt de struntar nog i det ;)

Mao det skiljer nog en heldel mellan olika komuner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.