Medlem
· Stockholms Län
· 62 inlägg
Hej
Har monterat en stående 2"4 regel mot en lättbetongvägg. Har borrat 12mm hål med korrekt plugg samt skruv som totalt är något längre. Betongen är frisk och hålen blir runda och bra men inåt väggen fick borren lite ojämnt motstånd. Hålet kan ha blivit för djupt. Kanske är det hålsten en bit in. När regeln belastas så släpper pluggen.
Då jag inte ser pluggen när jag skruvar (sexkantsskruv) misstänker jag att pluggarna tryckts in med skruven. Fick tipset på Beijers Bygg att trycka in PL400 sen pluggen och låta det härda. Sen skruva.
Försvinner inte själva iden med pluggen om gör så? Den kan ju inte gärna expandera om den härdat med PL400?
Är tipset fungerande eller finns det något alternativt sätt att lösa problemet?
Tacksam för tips//PC
Har monterat en stående 2"4 regel mot en lättbetongvägg. Har borrat 12mm hål med korrekt plugg samt skruv som totalt är något längre. Betongen är frisk och hålen blir runda och bra men inåt väggen fick borren lite ojämnt motstånd. Hålet kan ha blivit för djupt. Kanske är det hålsten en bit in. När regeln belastas så släpper pluggen.
Då jag inte ser pluggen när jag skruvar (sexkantsskruv) misstänker jag att pluggarna tryckts in med skruven. Fick tipset på Beijers Bygg att trycka in PL400 sen pluggen och låta det härda. Sen skruva.
Försvinner inte själva iden med pluggen om gör så? Den kan ju inte gärna expandera om den härdat med PL400?
Tacksam för tips//PC
Du har nog rätt i att pluggen inte kommer till sin rätt i härdat pl400. Jag brukar blåsa ur hålet ordentligt och trycka i pl400 och plugg, och skruv i direkt. Sedan låta det härda utan belastning. Då fyller limmet ut alla håligheter. Är det väldigt poröst kan man låta det härda några timmar innan skruven ska i, så att inte pluggen snurrar.P Plaincollar skrev:Hej
Tacksam för tips//PC
Klokt.J Jocke Best skrev:Du har nog rätt i att pluggen inte kommer till sin rätt i härdat pl400. Jag brukar blåsa ur hålet ordentligt och trycka i pl400 och plugg, och skruv i direkt. Sedan låta det härda utan belastning. Då fyller limmet ut alla håligheter. Är det väldigt poröst kan man låta det härda några timmar innan skruven ska i, så att inte pluggen snurrar.
Medlem
· Stockholms Län
· 62 inlägg
Jag använder dels 12:ans nylonplugg med 10 skruv dels 10 plugg och 8 skruv. Borrade 12 resp 10. Blev säkert för stort. Kan vara ett av problemen. Följde dock bara anvisningarna på förpackningen. Den enda skruv de hade med sexkantshuvud var fransk träskruv. Märkt att den har lite svårt att bita tag i nylonpluggen. Drog nyss i PL400 i hålen och tryckte dit pluggen. Då sitter de åtminstone kvar och kommer inte att snurra med. Kommer inte åt grejerna på några dagar så jag hoppas att BBygg inte var ute och cyklade helt. Men pluggeffekten lär ju utebli. Ska bli spännande och se hur det blir i skruva i och hållfastheten. I värsta fall får jag borra nya hål, då med mindre borr!
Hur lagar man i sådana fall gamla fula hål? Betongspackel?
Otroligt krångel för några skruvar i en vägg...
Hur lagar man i sådana fall gamla fula hål? Betongspackel?
Otroligt krångel för några skruvar i en vägg...
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Konstigt att du har såna problem. Viktigt är att ha bra stenborr som inte fladdrar och gör hålet stör än vad det är tänkt. Man ska inte borra mindre hål än pluggen heller för då förstörs pluggens form när du hamrar in den. Pluggen ska kunna slås in med en liten pen-hammare (120 g eller så)
Och köp inte blliga pluggar!
Jag har aldrig hört tgalas om att man ska använda lim för att en plugg ska hålla!
Och köp inte blliga pluggar!
Jag har aldrig hört tgalas om att man ska använda lim för att en plugg ska hålla!