Byggahus.se

Plugga vattenrör. Hur? Med vad?

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hur gör man egentligen när man pluggar ett vattenrör och exakt vilka delar behöver man?

Jag håller på att renovera radhuset jag bor i. Nu är det dags att byta golv, tapetsera om och göra några andra saker i vardagsrum + hall.
    I hallen har vi ett vattenburet element från när huset byggdes (1983) som är inte är speciellt snyggt. Tänkte först bygga ett elementskydd att ha utanpå och tänkte därför strunta i att riva ner den gamla tapeten precis runt om elementet, men sen blev jag lite sugen på att kanske byta elementet mot ett lite snyggare, slätt element.
    Var därför tvungen att ta bort elementet.

Kollade runt en hel det på nätet för att se hur man gjorde och vad man behövde.
    Som det verkade ska man ha en klämring.
    Ja, men sen då?

Tänkte att man måste ha någon sorts plugg också och mycket riktigt. Såg i någon tråd här någonstans att så var fallet.
    Klämring och plugg alltså...
    Bad en kompis som skulle till Clas Ohlson köpa en sån här:rörplugg

Tänkte att det borde funka. Hittade ingenstans om man behövde något mer utan tänkte att det säkert skulle lösa sig.

Stängde av inkommande varmvatten.
    Skruvade av muttrarna (?) och försökte samla ihop allt vatten som kom ur elementet och rören (hur gör man när rören kommer upp ur golvet, för att inte dränka hela nedervåningen?).

Konmstaterade ganska fort att jag fattades något. Hur skulle jag få dit pluggen?

Muttrarna (eller vad det kallas) som satt kvar på rören gick ju inte få ihop med pluggen.

Googlade fram att jag behövde något att täcka pluggen med. En muff?

Vattnet fortsatte rinna från "det kalla röret" och det slutade liksom aldrig. Började så smått få panik och fick till slut sätta tillbaka elementet.

Körde bort till Byggmax (den enda öppna butiken) och hann dit 5 min innan stängning.
    Han som jobbade där var inte till mycket hjälp så jag fick chansa.
    Köpte några saker som såg "rätt" ut.
    En sån här:
    https://www.byggmax.se/badrum/avlopp-inomhus/tillvatten-tillbehor/lock-metall-p31630
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    00002.jpg

Fast med utvändig gänga och utan packning.

Så snabbade jag mig på hem och plockade bort elementet igen. Nu riktigt sprutade det ut kallt vatten ur det vänstra röret:

0003.jpg

Det lugnade sig så småningom men det rann ändå en del.

Det visade sig att på det högra röret fick jag dit sakerna och det blev tätt, men på det vänstra gick det inte. Fick inte dit något. Dels då pluggen inte gick in i hålet men också för att gängorna inte gick ihop.

Plockade av allt och såg att det troligtvis satt en sån här på/i det högra röret:

00001.jpg

Fick sätta tillbaka elementet igen.

Så hur gör jag nu?
    Vad behöver jag och hur gör jag?

Ska åka till den lokala VVS-butiken imorgon bitti men tills dess så kanske min historia kan hjälpa någon annan (om det kommer något bra svar vill säga men det gör det ju alltid här tycker jag).

Trots att jag satte dit elementet igen fick jag inte helt tätt. Det rinner ut kanske... 4-5 droppar / minut så jag hoppas att det ska klara sig med en stor handduk runt till imorgon bitti.

Jag kommer troligtvis få byta gipsskivan bakom då den blev rätt fuktig nertill.
    På andra sidan väggen finns ett badrum som ska renoveras till hösten så reglarna bakom får klara sig tills dess.

2. K
    Medlem · Nivå 10
    På vänstra röret, om du skruvar av hatten på den del som sitter snett nedåt, innanför där är väl en stoppskruv som du kan skruva igen och tätar det röret?

3. A
    Medlem Nivå 7
    Kan tillägga att gipsskivor tål vatten, gips är inte vattenlösligt. Ingen anledning att byta skivan för det.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Gips är inte vattenlösligt men skivan blir rejält försvagad. Om den inte får torka finns också risk för mögel i pappret som håller ihop skivan. Det finns en anledning till att man numera sätter fibercement bakom våtrumsväggar.

5. A
    Medlem Nivå 7
    Gipsskivatillverkarna lämnar själva instruktion på att gipsskivor kan blötläggas en halvtimme om de skall sättas på svängd vägg. Om det förstörda skivan hade de knappast gjord det. Så enstaka tillfällen är alltså ok. Mögelpåväxt i en varm lägenhet vid ett element i torr vinterluft känns också helt orimligt.
    Det är väldigt stor skillnad på lite vatten en gång och 30 år i en badrumsvägg.
    Låt oss nu lugna TS, det känns som proppingen ställer till det tillräckligt.

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag funderar mest på om TS ahr ställt till det för sina grannar när h*n tappade ut vattnet ur elementet. Men radhus kanske har separata värmekretsar?

7. H
    Medlem Nivå 3
    Ja, det sitter någon slags skruv där.
    Jag trodde att jag skulle kunna tömma elementet på vatten där men hittade som sagt ingenting först, men sen ramlade det bort en liten bricka och innanför den, ett långt smalt spår, som säkert går att skruva på. Så den tätar alltså röret?

8. H
    Medlem Nivå 3
    Vi har separata kretsar.
    Varje hus har ett skåp i hallen, med 4 kranar. 2 till värmen och 2 till... ja vad heter det? tappvatten?
    Dom ska man kunna stänga av som man vill. Däremot... precis utanför huset, finns det en lucka i marken. Där stänger man av vattnet till X antal hus, men där antar jag att man inte får in och pilla hur som helst :p
    Fast det kanske inte var det du menade (?).

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Bra, då har du koll på läget - mest det som oroade mig :)

10. H
    Medlem Nivå 3
    När jag nu var borta i VVS-butiken sa dom något liknande.
    "Risken är att du har tömt grannarnas system också"

Han borde ju kunna sina saker men jag tänker att mitt system måste väl vara enskilt iom att varje hus har en egen avstängning? Och på så sätt borde jag inte påverka någon annan?

11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Enskilt är det ju inte, det sitter ju samman med övriga hus även om du kan stänga av din del av värmekretsen.

Eftersom du hällat ut X liter ur systemet måste motsvarande mängd fyllas på igen. Detta kan inte du göra utan görs i värmecentralen. Du kommer också tillföra luft till systemet som måste luftas ur, den mesta luften blir du troligen drabbad av själv men en del kan åka med ut i stammarna.

Ingår ditt hus i någon samfällighet eller förening? Isåfall bör du nog kontakta någon där och förhöra dig om vilka åtgärder som du får utföra själv.

12. H
    Medlem Nivå 3
    Så...
    Nu har jag varit och pratat med en man i den lokala VVS-butiken.
    Han tyckte att jag skulle köpa en sån här:

2015-01-27 12.51.55_resize.jpg

Det skulle gå att skruva på den utan gängtejp iom att det skulle vara koniskt där jag skulle sätta på den.
    Så jag åkte hem och plockade loss elementet igen.
    På vänster sida (där jag fick tätt redan första gången) gick det utan problem nu också, men på höger sida läcker det fortfarande.
    På den sidan är det inte koniskt utan det sitter något på utsidan av röret:

2015-01-27 13.19.44_resize.jpg

Hur gör jag där?

Jag har dragit gängtejp runt gängorna och dragit åt och nu blir det i princip helt tätt. Men som ni kan se på bilden kommer det fortfarande en droppe då och då.

2015-01-27 13.31.30_resize.jpg

Så kan det ju inte vara. Det här måste jag ju lösa, för uppenbarligen blir det inte bra med elementet på heller.

Så som sagt... Hur ska jag göra?

En tanke jag har är att såga av röret så det blir lika långt som på andra sidan, och sätta på en liknande "t-koppling" med tillhörande klämring. På så sätt borde det bli bra (?).
    Eller finns det någon smidigare lösning?

13. H
    Medlem Nivå 3
    Det är en bostadsrättsförening.
    Ja, jag får nog göra det.
    Fast det borde kunna vänta tills jag är klar?

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det är inte säkert att du får greja med värmen själv, så det är bättre att du riskerar en liten utskällning nu än en stor senare ;)

15. H
    Medlem Nivå 3
    Sant.

Jag återkommer ;)

• Laddar…