plugga vattenkran tillfälligt?

393 läst  9 svar

1. T
    Medlem Nivå 6
    Igårkväll började vår sensorstyrda blandare i badrummet löpa amok och vattnet bara står och rinner. Även om jag byggt en del och pillat lite med det mesta så är vvs ett ganska okänt område för mig.

Tillverkaren hade stängt, rörmokaren hade semester, fick till slut ett tips att "plugga" igen tillsvidare. Hann precis till bygghandeln innan de stängde köpte några pluggar, gängtejp och lite av varje för att säkra upp. Första problemet uppstod när jag tog bort blandaren, varmt och kallt såg inte likadant ut. Lyckades till slut med lite olika delar få i ett par pluggar och dra åt. I första testet såg det tätt ut, men sen kom det en dropp och en sen två. Jag lade en handduk över och det tog några timmar innan den var genomvåt. Bytte innan jag gick och lade mig och även i morse var nattens handduk till stora delar blöt. Tyvärr finns inga ballofix någonstans, så för att ha vatten till disk, toalett och tvätt måste det fungera till rörmokaren kommer nästa vecka. Känner att risken är stor att det kan bli värre om jag försöker ändra något. Några tips från någon? Som jag hade förstått det skulle man lossa krananslutningen, sätta i pluggen, sätta tillbaka krananslutningen. Annars har man ju inget "lock" till pluggen. Pluggen bygger dock några milimeter vilket gör att locket inte kan ta gängor. Viss förklaring kan vara den packning som ligger i men jag antar att packningen är skillnaden mellan tätt och droppande läcka?

Tacksam för tips och råd. Just nu är jag på jobbet och har nära till de flesta bygghandlar och företag. Är det någonting jag bör köpa eller fråga efter som skulle göra livet lättare några dagar?

2. S
    Medlem Nivå 2
    Med den mängden jobb du utför kan du lika gärna byta blandaren själv eller åtminstone sätta ballofixer. Men jag tror att du kan få bättre hjälp om du fotar hur det ser ut. Jag är absolut ingen expert men brukar kunna köpa lite delar och skruva dit själv, ibland köper jag fel och får lämna tillbaka grejer.

Jag skulle nog handla på mig lite prylar och se till att jag får lämna tillbaka det som inte används.

3. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Av någon jäkla anledning tror många att man ska ha gängtejp i klämringskopplingar. Skulle gissa på att det är det som ställer till det för dig. Bara propp/plugg och mutter och dra åt lagom.

4. H
    Medlem · Nivå 3
    Ja ingen gängtejp vet jag av erfarenhet :)

Och instämmer med föregående, lika enkelt att byta kranen själv som det arbete du gjort. Det värsta som kan hända är att det droppar, och då får du helt enkelt göra om. Sätt in ballofix med!

• Laddar…
  5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Lägg upp några bilder påproblemet så får du mer raka svar!

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Är det inte lättare att stänga av strömmen till blandaren?

• Laddar…
  7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Magnetventilen kan ha knasat sig, då hjälper inte det alltid.

8. T
    Medlem Nivå 6
    vår version går på batteri, även utan batteriet fortsätter vattnet rinna, men blandaren är mindre än 1 år gammal så förhoppningsvis finns någon slags garanti, har dåliga erfarenheter av vattenkopplingar, vill inte att det ska läcka en endaste droppe så jag överlåter gärna ansvaret på proffs.. men fram till deras semester är slut så måste jag ha en tillfällig lösning. Eller låter det ok med att byta handduk en eller två gånger om dagen under tiden?
    http://www.fmmattsson.se/vara-produ...ed-temperaturvred-batteridrift-inkl.-batteri/
    enligt fm-mattson kunde det eventuellt vara en del av magnetventilen som bråkar. Jag köpte gängtejp, men har inte öppnat den, bara tagit bort, lagt på plugg, dragit åt. Men då bottendelen också är ditsatt på röret sitter det ju inte 100% fast så jag vill inte dra för hårt.

Sitter tyvärr på jobbet, har ingen bild med mig. Har dock nu efter era kommentarer googlat och insett att det ser annorlunda ut hos mig mot de flesta andra. På ena sidan, varmt? sitter det en dubbelhylsa ca 5 cm lång, det gör det inte på den andra. Skickar en bild i kväll.

9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det du kallar dubbelhylsa är nog bara en helt vanlig backventil. Men det brukar medfölja två...

10. T
    Medlem Nivå 6
    DSC_4259.JPG DSC_4260.JPG
    på bilderna från dubbelhandfatet syns dels den ena där jag provisoriskt pluggat, den andra som fortfarande fungerar. Pratade med rörmokare om man borde ha balofix eller inte, han var tveksam efter 10 eller 20 år är stor risk att de har kärvat ihop sa han. Hur tänker ni?

Taggar: blandare, plugg

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: