Byggahus.se
Jag skulle ge mig på att plugga en radiator. Mätte (tydligen slarvigt) upp att det skulle vara R15, och såna lock hade jag.

När väl radiatorn var borta visade det sig att locken med R15 var precis för små. Säljare på Bauhaus sa att det skulle vara R16 för detta men det säljs bara hos storgrossister där privatperson inte kan handla. Men nånstans måste jag väl kunna få tag på en sån? Om det nu är R16 jag ska ha, har inte sett det förut.

Huset byggdes -74, vilken standard kan ha gällt då? Sidofråga: på detta våningsplan är det enrörsystem, då borde det räcka att bara plugga de två rören som går till radiator med lock, dvs ingen koppling emellan dem?

F fuselage skrev:
Jag skulle ge mig på att plugga en radiator. Mätte (tydligen slarvigt) upp att det skulle vara R15, och såna lock hade jag.

När väl radiatorn var borta visade det sig att locken med R15 var precis för små. Säljare på Bauhaus sa att det skulle vara R16 för detta men det säljs bara hos storgrossister där privatperson inte kan handla. Men nånstans måste jag väl kunna få tag på en sån? Om det nu är R16 jag ska ha, har inte sett det förut.

Huset byggdes -74, vilken standard kan ha gällt då? Sidofråga: på detta våningsplan är det enrörsystem, då borde det räcka att bara plugga de två rören som går till radiator med lock, dvs ingen koppling emellan dem?
Tar du bort en radiator på ett enrörssystem så måste du ha självklart ha en ”bygel” som ersätter radiatorn. Pluggar du bara så slutar alla element på den kretsen att fungera då det måste vara ett flöde genom systemet förbi den radiator du ämnar ta bort.
Tvårörssystem däremot är det bara att plugga igen.

GoC GoC skrev:
Tar du bort en radiator på ett enrörssystem så måste du ha självklart ha en ”bygel” som ersätter radiatorn. Pluggar du bara så slutar alla element på den kretsen att fungera då det måste vara ett flöde genom systemet förbi den radiator du ämnar ta bort.
Tvårörssystem däremot är det bara att plugga igen.
Nja, i ett 1-rörsystem blandas väl returvattnet med förbipasserande vatten. Dvs vatten länkas bara av från stammen, som fortsätter förbi radiatorn. Möjligtvis att sista radiatorn i slingan utgör den enda kopplingen mellan framledning och retur, men just denna radiator sitter mitt i. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Du måste ha ett förbigångsrör på 1rörs.
På ett-rörskoppel går en del av vattnet in in i elementet och en del går förbi. Du kan inte plugga någon radiator i 1rörs. Då slutar hela slingan att funka

F fuselage skrev:
Nja, i ett 1-rörsystem blandas väl returvattnet med förbipasserande vatten. Dvs vatten länkas bara av från stammen, som fortsätter förbi radiatorn. Möjligtvis att sista radiatorn i slingan utgör den enda kopplingen mellan framledning och retur, men just denna radiator sitter mitt i. Eller har jag fått allt om bakfoten?
Ja du har fått det om bakfoten.
Men du har inte visat hur du tänkt proppa.
Har du kvar radiatorkopplet och proppar det så fungerar det, men tar du bort det och proppar rören så slutar hela kretsen fungera.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja du har fått det om bakfoten.
Men du har inte visat hur du tänkt proppa.
Har du kvar radiatorkopplet och proppar det så fungerar det, men tar du bort det och proppar rören så slutar hela kretsen fungera.
Jag kom på att när köket gjordes så pluggade ett element där. Lyckades få in mobilen för en bild. Där är bara lock. Andra bilden är radiatorn jag tänkt ta bort. Det ser kanske ut som 2-rör, men jag minns att när rörmokaren som la GV i badrummet så funkade det inte först. Till slut kom han på att det var ett 1-rörsystem och då fick han det att funka. Att radiatorytan blir större och större utmed kretsen kanske också talar för det?

Men då det uppenbarligen funkar med lock, åter till huvudfrågan , kan jag som privatperson köpa lock med rätt gängdimension, och i så fall var?

• Slutet rör med lock i ett utrymme bakom kök, synligen del av ett 1-rörs värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängd radiator med lock på ett röranslutning under köksskåpet, indikerar ett 1-rörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du går till den lokala gamla rörfirman i byn där du bor och frågar om dom har.

T Tompafix skrev:
Tror nog att det är tvårörs du har. Aldrig hört talas om 16mm, det är inte 3/8” som är ca 17mm du har?
[länk]
Nej, det är inte 16mm.

Jag trodde att gängan var en 1/2" = R15 (eller G15 eller vad den nu heter). Men säljaren på BH sa att det skulle vara en R16 (aldrig hört talas om).
Mäter jag gängan så är yttermåtten (på den utvändiga gängan) 21,7 mm och stigningen är ca 1,5 mm. Så snäppet större än en 1/2". Är det typ 5/8"?

edit: 5/8" skulle tydligen ha 1,8 mm i thread pitch, men det kan falla inom felmarginalen för min mätning på 1,5 mm... :)

Redigerat:
Det lär väl vara M22x1,5.

• Gilla
fuselage
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
  • Gilla
Silver78 och 1 till
  • Laddar…
J jihe skrev:
Det lär väl vara M22x1,5.
Tack! Tänkte inte alls på fingängad M22, så måste det ju vara.

Krilleman Krilleman skrev:
R16, var fick säljaren den gängan ifrån?! :crysmile:

Vanlig radiatorpropp i dimension 10 bör passa kalas!
M22-gänga gissningsvis som redan nämnts ovan.

[länk]
[länk]
Ja, jag blev lite konfunderad, aldrig hört om R16, men han var så övertygad. "Nej, det är 16 på den, jag har inga såna lock". [han går vidare mot andra detaljer och letar en stund] "Nej, jag har inga övergångar mellan 16 och 15 heller, annars hade du kunnat använda ett 15-lock.".

F fuselage skrev:
Nej, det är inte 16mm.

Jag trodde att gängan var en 1/2" = R15 (eller G15 eller vad den nu heter). Men säljaren på BH sa att det skulle vara en R16 (aldrig hört talas om).
Mäter jag gängan så är yttermåtten (på den utvändiga gängan) 21,7 mm och stigningen är ca 1,5 mm. Så snäppet större än en 1/2". Är det typ 5/8"?

edit: 5/8" skulle tydligen ha 1,8 mm i thread pitch, men det kan falla inom felmarginalen för min mätning på 1,5 mm... :)
Aha jag som läste slarvigt. Haha komiskt att de t.o.m. säljer den :crysmile:

Säljaren hade nog hört att Cu rör är 12 eller 15 mm men att det förekom tidigare även 16 mm vilket är sällsynt idag. Eller så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.