Hej!

Första tråden här, men har genom åren läst med stort intresse!

Sedan en månad tillbaka är jag radhusägare strax norr om Stockholm. Huset ifråga är från 2013 av Sköna Hus (som oskönt nog inte svarar på mail...). Har jag förstått det hela rätt är vi fjärde ägarna av just detta hus, men grannarna desto mer långbodda.

Nu när värmen slog till på allvar försökte jag få ut markisen men noterade att den inte fungerar vilket föranledde en allmän genomlysning av elen utomhus och noterade att även eluttagen (motorvärmaruttag, uttag i altantak samt vanliga exteriöra vägguttag på baksidan också är strömlösa (inne samt i utvändiga förråd funkar allt felfritt).

Kontaktade tidigare ägare som meddelade att de laddade bilen i motorvärmaruttaget dagen före vårt tillträde. De hade också markisen ute när vi var på husesyn i maj, så den har åtminstone fungerat i närtid. Andra bekymmer vi haft har tidigare ägare hanterat prickfritt, så jag har ingen anledning att inte tro denne.

Sedan vi flyttade in har vi avlägsnat larmkomponenter från 2 skilda system, ett Verisure-system (mestadels batteridrivet eller kopplat till uttag) dels ett för oss okänt system med fast anslutning (ett antal tunna ledare, 12 V?) samt satt in ett lamputtag i taket (kablarna hängde ur dosan, kan svära på att tidigare ägare hade en taklampa och inte nakna kablar hängandes där...). Utöver det endast ytskikt, spackling och målning interiört.

Felsökningen har bestått av:
  • Kontroll i invändig elcentral visuellt OK
    • Test JFB - OK
    • Enligt grannarna existerar endast en elcentral. De har dock inga exteriöra uttag vad jag ser, så detta verkar vara en av de tidigare ägarna som lagt till
      • Styrks av att de inte finns upptagna på grupplistan (bifogat) Översikt av elcentralens grupplista med specifik användning för olika eluttag och apparater i ett hus.
        Inloggade ser högupplösta bilder
        Skapa konto
        Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontroll matarskåp med voltpenna (vet att dessa inte är populära, men det var vad jag hade tillgängligt)
    • 3-fas, samtliga säkringar hela
  • Eftersök av eventuella reläer, men hittar inget i elcentralen
  • En jävla massa geniknölsgnuggande, läsande här och chat-GPT...
Försökt följa matningen till vad jag tror är markisen (kan också vara motorvärmaruttaget) som går från en strömbrytare belägen precis under matarskåpet (se bild nedan) och där delas i två, ena kabeln går till ett astrour, nästa försvinner in under huset. Elcentral med mätarskåp och säkringar monterad på vägg; under denna finns en vit strömbrytare med elledningar och kopplingsdosa.
Skapa konto
Schema i elskåp visar anslutningar och kretsar. Etiketter som "GIM-1", "GUM-1", "INK. SERVIS" och "UTG" syns.
Skapa konto

Snälla fräls oss - börjar bli knäpp nu...

Redigerat:
RoTe
Att mäta är att veta och det gör man inte med "penna".

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Att mäta är att veta och det gör man inte med "penna".
Tack för snabbt svar! Kan du tänka dig att utveckla för en glad amatör? Hur hade du lagt upp felsökningen? Kan absolut tänka mig att investera i en multimeter, om jag bara kan få lite tips på vad och var jag skulle mäta för att komma vidare.

• Gilla
Arvid Klint och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man saknar en del mätutrustning som är bra att ha, och /eller vana och kompetens, så brukar jag rekommendera att börja med att byta samtliga mätarsäkringar (huvudsäkringarna) om man har sådana här fel.
Bara för att tidigt kunna utesluta ett sådant fel, så man inte lägger tid på en massa felsökning i själva anläggningen först.

Finns det någon sak som kan kolla resistans eller förbindelse så är det ju lika OK att mäta upp säkringarna och sätta tillbaka om de är hela.
Men tyvärr går det inte riktigt att lita på "pluppen", den sitter ibland kvar och ganska hårt, även om säkringen har brunnit.
Och elpennan detekterar spänning i form av bakmatning.

• Gilla
TCG och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man saknar en del mätutrustning som är bra att ha, och /eller vana och kompetens, så brukar jag rekommendera att börja med att byta samtliga mätarsäkringar (huvudsäkringarna) om man har sådana här fel.
Bara för att tidigt kunna utesluta ett sådant fel, så man inte lägger tid på en massa felsökning i själva anläggningen först.

Finns det någon sak som kan kolla resistans eller förbindelse så är det ju lika OK att mäta upp säkringarna och sätta tillbaka om de är hela.
Men tyvärr går det inte riktigt att lita på "pluppen", den sitter ibland kvar och ganska hårt, även om säkringen har brunnit.
Och elpennan detekterar spänning i form av bakmatning.
Tack för svaret!

Låg faktiskt en kartong med säkringar i skåpet, så jag misstänkte att det skulle kunna vara något där... hade två nya säkringar som jag testat att byta (lämnar då självklart en "gammal" säkring). Kan testa att köpa en ny uppsättning och byta allihop, inga pengar i sammanhanget.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju också dra slutsatsen av att kika på gruppförteckningen att skulle en mätarsäkring ha gått, så borde diverse saker inomhus ha slutat fungera samtidigt, då det är ganska väl utspritt på alla faserna.

Men oavsett, så brukar jag ändå börja med att det är bra ifall alla tre säkringar vid mätaren byts, så man helt kan utesluta fel där.

Förra året var jag på en sådan felsökning, och fick tyvärr lägga en anings för mycket tid, då det visade sig att felet låg hos nätägaren, det var strömlöst in en av faserna i kabeln till huset.
Nåja, det var inte så något mycket extra tid, det är bara det att detta felet är som typ det sista man tänker på. Och sen till detta lite telefonerande, men de kom väldigt snabbt ut sen.

• Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju också dra slutsatsen av att kika på gruppförteckningen att skulle en mätarsäkring ha gått, så borde diverse saker inomhus ha slutat fungera samtidigt, då det är ganska väl utspritt på alla faserna.

Men oavsett, så brukar jag ändå börja med att det är bra ifall alla tre säkringar vid mätaren byts, så man helt kan utesluta fel där.

Förra året var jag på en sådan felsökning, och fick tyvärr lägga en anings för mycket tid, då det visade sig att felet låg hos nätägaren, det var strömlöst in en av faserna i kabeln till huset.
Nåja, det var inte så något mycket extra tid, det är bara det att detta felet är som typ det sista man tänker på. Och sen till detta lite telefonerande, men de kom väldigt snabbt ut sen.
Allt annat fungerar, och det här är en väldigt liten delmängd av helheten så jag tänker inte heller att det ska vara relaterat till dessa säkringar, men nu är jag desperat så det är klart vi ska testa det.

Strömbrytaren (bortmonterad) direkt under matarskåpet ser ut så här, Här är det strömlöst vilket bekräftas av att det står "NÄT-FEL" på astrouret (samt den sedan tidigare utdömda voltpennan). Oklart var dessa ledare tar vägen, annat än att de går "uppåt" efter hålet - in i husets ytterväg i riktning mot matarskåpet. Kan det vara så att det är kopplat inuti skåpet? Känns väl osannolikt....
Bortmonterad strömbrytare med exponerade elkablar monterad på en vit träväggsfasad.
Skapa konto

Det är ett radhus, så jag tänker att om det varit på nätägarens sida borde väl sannolikt även grannarna haft problem, om det inte är i matarskåpet, eller?

• Gilla
MrKylen
  • Laddar…
Det sitter i princip alltid servissäkringar (knivsäkringar) i el-skåpet ute på gatan. Varje hus sina egna servissäkringar. Händer att sådana löser ut men det är väldigt ovanligt om det inte varit en större skada på serviskabeln.

På elmätaren i displayen kan man avläsa om det finns spänning på samtliga L1, L2 och L3.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det verkar vara en kamstrup-mätare.
Jag har nog inte stött på dem IRL, men visst borde även de ha en indikering av ström på faserna.

Men oavsett, skulle mätarsäkring eller servissäkring ha gått så borde det ju märkts ganska väl inne i huset, att vissa lampor inte tänds eller lyser svagare än de ska.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det sitter i princip alltid servissäkringar (knivsäkringar) i el-skåpet ute på gatan. Varje hus sina egna servissäkringar. Händer att sådana löser ut men det är väldigt ovanligt om det inte varit en större skada på serviskabeln.

På elmätaren i displayen kan man avläsa om det finns spänning på samtliga L1, L2 och L3.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkar vara en kamstrup-mätare.
Jag har nog inte stött på dem IRL, men visst borde även de ha en indikering av ström på faserna.

Men oavsett, skulle mätarsäkring eller servissäkring ha gått så borde det ju märkts ganska väl inne i huset, att vissa lampor inte tänds eller lyser svagare än de ska.
Kamstrup stämmer fint! Tack för insikterna bägge två, det hade jag faktiskt ingen koll på att man kunde utläsa ur displayen, men visst finns där indikatorer. Tolkar bilden som att det är i sin ordning så här långt? Innebär detta också att de tre säkringarna är OK?

Elektrisk mätare av märket Kamstrup visar 14269 kWh förbrukning på displayen.
Skapa konto

Samtliga tre symboler för L1, L2 och L3 lyser så då ska säkringarna vara ok fram till ingående sida på el-mätaren.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hqt skrev:
Tolkar bilden som att det är i sin ordning så här långt? Innebär detta också att de tre säkringarna är OK?
Så tolkar jag också bilden, utan att som sagt grejat med Kamstrups mätare (men däremot kommer jag komma i kontakt med en nästa vecka, då en kompis till mig ska få laddbox, och de har sådana här, det var därför jag kände igen den, han håller som bäst på och "bråkar" med sin nätägare att få en kommunikationsport installerad och aktiverad).

Och på kopplingsschemat i din tredje bild syns det att mätarsäkringarna sitter före elmätaren, så då ska även de vara hela.
Och det är ju standardkopplingen för mätarskåp av denna årsmodell, säkringar före mätaren, huvudbrytare efter mätaren.
Ett decennium eller så, innan det här huset byggdes brukade både säkringar och HB sitta innan mätaren, men nu med de fjärravlästa mätarna vill man inte längre ha det så.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hqt skrev:
Kan det vara så att det är kopplat inuti skåpet? Känns väl osannolikt....
Det finns en plåt högst upp i skåpet, men den syns inte i bild, finns det något annat där än en strömbrytare?

• Gilla
  • Älska
d3katja och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Samtliga tre symboler för L1, L2 och L3 lyser så då ska säkringarna vara ok fram till ingående sida på el-mätaren.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så tolkar jag också bilden, utan att som sagt grejat med Kamstrups mätare (men däremot kommer jag komma i kontakt med en nästa vecka, då en kompis till mig ska få laddbox, och de har sådana här, det var därför jag kände igen den, han håller som bäst på och "bråkar" med sin nätägare att få en kommunikationsport installerad och aktiverad).

Och på kopplingsschemat i din tredje bild syns det att mätarsäkringarna sitter före elmätaren, så då ska även de vara hela.
Och det är ju standardkopplingen för mätarskåp av denna årsmodell, säkringar före mätaren, huvudbrytare efter mätaren.
Ett decennium eller så, innan det här huset byggdes brukade både säkringar och HB sitta innan mätaren, men nu med de fjärravlästa mätarna vill man inte längre ha det så.
Tack för hjälpen bägge två! Då tolkar jag det som att allt fungerar OK fram till matarskåpet.

Visst är det högst osannolikt att detta skåp matar utomhusuttagen direkt? Antar att elen går från matarskåpet till centralapparaten (där samtliga säkringar ser OK ut) och att elen fördelas vidare därifrån.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns en plåt högst upp i skåpet, men den syns inte i bild, finns det något annat där än en strömbrytare?
Nej, bara en brytare. Se skåpet i sin helhet här. Elskåp med mätare och strömbrytare, inklusive lösa kablar och emballage.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.