Byggahus.se

Plötsligt sinar brunnen

1. H
    Medlem · Dalarna · 229 inlägg

hans lindquist

Medlem
    Vår grävda gamla brunn (4 m djup) har skött sig oklanderligt i ca 80 år. Vi bor nedanför ett berg, Men nu rinner vattnet inte längre till, som det ska. Grundvattnet är ju lågt i år på många ställen i landet. Häromåret blev plötsligt vårt grundvatten istället för högt. En garagenedfart översvämmades och måste dräneras.
    Alltnog, vad gör man i akutläget, när man plötsligt står utan vatten? Mer än svär, väntar och ser.

2. L
    Husägare · Skåne · 3 774 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Passa på att rensa brunnen!
    Fördjupa lite, har du möjlighet att låna vatten, högtryckstvätta insidan
    Det är möjligt att fördjupa med tvätten.
    Låna en dränkbar pump på en byggfirma.
    Vänta på regn .:sweat:

• Laddar…
  3. H

hans lindquist

Medlem
    Var kanske lite förhastad i min TS när jag omedelbart drog slutsatsen att lågt vatten i själva brunnen är huvudproblemet.
    I min TS borde jag även ha nämnt följande:
    Hydropressen står och slår på med 15 sekunders mellanrum. Tryckmätaren pendlar upp till max och faller omedelbart tillbaka. Vattnet kommer stötvis ur kranarna. Vattnet tar dock inte slut ur kranarna.
    Är detta ett symptom på att vattnet når precis till inloppsrörets bottenventil nere i brunnen, så att pumpen hela tiden suger upp luft. Eller läcker bottenventilen hela tiden tillbaka vatten?
    Eller ska felet även sökas i tryckströmbrytaren?
    Ska jag köra i tryckluft i utrymmet bakom tankens gummimembran?
    Pumpen är ca 20 år gammal. Tryckkärlet max tio år.

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 033 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Slut på luft i hydroforen.

5. D
    Besserwisser · E · 18 002 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Så fel det kan bli när man inte presenterar relevant information. Det är absolut störst sannolikhet att det är hydropressen som är problemet.

• Laddar…
  6. L
    Husägare · Skåne · 3 774 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Stäng pumpen, öppna en kran så vattnet rinner ut.
    Fyll på med luft för att trycka ut allt vattnet. När det slutar att rinna vatten fortsätt tills du har 1,5 bar.
    Det är en vanlig bildäcksventil i hydropressen så använd en bilpump

• Laddar…
  7. H

hans lindquist

Medlem
    Varmt tack Leif, Daniel och Fotografen! Nu funkar vattnet, sedan jag följt anvisningarna och handpumpat upp hydropressens luftutrymme till 1,8 bar. Undrens tid är icke helt förbi!
    Bytte tanken för snart tio år sedan och har därefter inte gjort något alls med apparaturen. Är väl som med cykelringar att lite luft smiter ut med tiden.
    Underbart att ha kranvatten och fungerande WC igen! Tack ännu en gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.