Byggahus.se

Plötsligt dåligt flöde från borrad brunn?

1. N
    Medlem · Halland · 117 inlägg

NightRider

Medlem
    Har en borrad brunn sedan ca 30 år tillbaka samt en hydrofor (minns inte hur djupt pumpen sitter, vill minnas 30m om det låter rimligt). Normalt sett brukar pumpen gå igång någonstans vid 2-2.5 bar och sedan gå upp till 3.5-4 bar, vilket brukar ta några minuter (uppskattar det till ca 2-3 min normalt sett).

Idag spolade jag en massa vatten med trädgårdsslangen, och när jag sedan kom in och skulle tvätta händerna så var det fasligt dåligt tryck. Sprang ner och kollade på hydroforen, ca 1.4bar! Kollade säkringar, tryckte på/av några gånger på motorskyddet men det verkade inte hjälpa. Skruvade av locket på tryckbrytaren och kollade så den slagit till, vilket den hade. Det var också 400V på alla faser både ut och in. Stod och kliade mig i huvudet och tittade på mätaren på hydroforen, då såg jag att den rörde sig sakta sakta sakta - 1.4 till 1.5 bar tog några minuter!

Var ut och kollade vid brunnen, man hör ju att pumpen går och även där var det 400V överallt. Vad kan ha hänt? Är pumpen helt enkelt slut?

Pumpen byttes ca 1998-2000, eftersom den gamla blev igensatt av järn då backventilen inne vid hydroforen slutat fungera (kan också ha varit så att det inte ens fanns någon backventil då, minns inte riktigt). Numera finns iallafall en backventil och allt har fungerat bra i 16-18 år.

Det jag blir mest ställd av är att pumpens kapacitet verkar ha sjunkit så väldans drastiskt - för några månader sedan fyllde den med normal hastighet (brukar fylla på luft i hydroforen några gånger om året då trycket i den sjunker av sig själv av någon anledning, och då kollar jag alltid på mätaren när pumpen går). Eller kan det vara så att spolningen med trädgårdsslangen helt enkelt blev för mycket under för lång tid, så att vattennivån sjönk i brunnen och pumpen då fick jobba hårdare? Kommer givetvis hålla koll på den under helgen och sen får jag nog ha hit någon som kikar på pumpen nästa vecka, men det vore intressant med teorier om vad som kan vara fel!

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 259 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Förutom det du själv nämnt, torrt i borrhålet och/eller havererad pump kan slangen ha spruckit.

3. R
    Medlem · 2 632 inlägg

RoBo

Medlem
    Vattnet tog väl slut. Man måste vara försiktig så att uttaget av vatten inte blir för stort när man har egen brunn.

4. N

NightRider

Medlem
    Kan vara så, får hålla koll på pumpen de närmsta dagarna. Har aldrig under de 30 år brunnen funnits varit med om att vattnet tagit slut förut, men det kanske är ovanligt låg grundvattennivå just nu... Har iofs den gamla grävda brunnen precis bredvid, och där är ju fortfarande vatten (använder den till djuren). Kanske skulle kika ner och kolla nivån.

5. R
    Medlem · 2 632 inlägg

RoBo

Medlem
    Borde komma tillbaka efter någon timme. Kan ju även vara något som gått sönder.

6. N

NightRider

Medlem
    Som RoBo misstänkte var det nog dåligt med vatten i brunnen, ett dygn senare verkade pumpen pumpa med normal hastighet igen. Skönt att slippa mecka med den!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.