Plötsliga har det blivit sprickor i den putsade murstocken

1k läst  20 svar

1. R
    Medlem Nivå 2
    Hej Forumet

Plötsliga förändringar som man inte förstår skapar obehag. Så har det senaste veckorna ibland låtit konstigt. Ett knäpp som vi hört men inte kunnat förstå. Igår upptäckte vi att det uppstått små tunna sprickor i putsen på murstocken både i källaren, bottenvåningen och övervåningen. Vi renoverade 2010 och det har varit helt fint sedan dess. Vissa partier putsades då och allt målades. Det är bara puts direkt på teglet. Inget annat mtr.

Vad tror ni förorsakar dessa sprickor som uppkommer nu? Och vad göra?

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Antingen kylan eller sättningar.
    Pågår några markarbeten i närheten?
    Har ni förändrat uppvärmningen så att murstocken blivit varmare eller kallare?

3. P
    Medlem · Nivå 6
    Hur ser murstocken ut på taket. Risk att fukt trängt in? Har sett en murstock där det hade lossnat en bit puts på taket så hela murstocken blev blöt på vintern (metallgrejer som stod på öppna spisen rostade). Antar att om det går in fukt kan det även frostspränga.

4. R
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt svar. Inga markarbeten förekommer i närheten. Huset byggdes 1930 och vi renoverade totalt 2010. Ny dränering, Tätade tre kanaler i skorstenen. Tog bort alla gamla golv och byggde upp nytt med golvvärme från ny bergvärmeanläggning.

När det gäller kylan så har det på sista tiden varit kallt - nu runt -10 grader. Men huset är helt uppvärmt med bergvärme och ibland med kamin men bara några korta för trevnad. Brandtillsynen kollade att allt såg ok ut på taket nu i höstas. För mig känns det inte som något onormalt.

När det gäller sättningar så är det svårare. I oktober hade vi en mindre översvämning när det regnade mycket och dagvattenpumpen gick sönder. 1-2 cm vatten över hela källaren. Blev en del reparation av gipsväggar som hann suga upp. Och ett trägolv som vi nu bytt till klinker. Och under några veckor hade vi en tork som gick och torkade ur. Vi har från 2010 värmeslingor i hela källaren så det hjälpte att torka upp oxå.

En undran är om förhöjd vattennivå vid kan ha påverkat under huset och under murstocken? Eller om den nya pumpen skulle ha en annorlunda nivå på start och stopp så att den sänker vattennivån under huset. Alltså jag famlar ....

5. R
    Medlem Nivå 2
    Som jag skrev i ett annat svar så var brandtillsynen uppe och kollade skorstenen på taket utan anmärkning. Tre kanaler är nyligen tätade. Och vi har värme i huset såsom tidigare. Och sprickorna som vi nu sett har inträffat på varje våningsplan där det är varmt så där kan det inte vara frostsprängning.

6. J
    Medlem · Nivå 19
    Kan du fotografera några av sprickorna? Sprickmönstret kan ge tydligt besked om orsaken i vissa fall.

• Laddar…
  7. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Ändrad grundvattennivå kan absolut ge sättningar.

Ändringen av värmesystemet borde ha gett problem redan för två år sedan när det var ordentligt kallt senast, men visst kan byte till bergvärme generellt ge sådana effekter då murstocken inte längre är uppvärmd.

En tanke är om det kommit mycket fukt i skorstenen nu (och inte gjort det förut), som frusit och orsakat spräckningen? En vild fantasi.

8. R
    Medlem Nivå 2
    Här går sprickorna vågrät i köket, mer lodrät i källaren och i en ring på övervåningen. Beklagar att bifogade bilder var svåra att få skarpa. Man måste zooma in för att se.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Sprickor murstock källare 1.jpg
    Sprickor murstock källare 2.jpg
    Sprickor murstock köket.jpg
    Sprickor murstock övervåning 1.jpg
    Sprickor murstock övervåning 2.jpg

9. G
    Medlem · Nivå 7
    Jag tror på kall februari - det är torrt så allt trä krymper, detta hänger givetvis samman med murstocken på ett eller annat sätt, den kanske lutar sig lite mot en regel som krympt eller så.

10. J
    Medlem · Nivå 19
    De diagonala sprickorna är typiska sk skjuvsprickor vilket är ett ganska säkert tecken på sättningar i själva murstocken. Du måste ner till den punkt där murstocken är grundlagd för att leta orsaken.

11. S
    Medlem · Nivå 11
    Det mest intressanta är ju vad ni putsade med? Är det typ cementbruk så är det ju alldeles för hårt för en skorsten i ett äldre hus som troligen rör sig ganska mycket.

12. R
    Medlem Nivå 2
    En del är gammal puts så där vet jag inte men det som putsats 2010 vid vår renovering är jag ganska säker på att det är bruk med kalkinblandning.

13. J
    Medlem · Nivå 19
    Om sprickorna är resultatet av sättningar i murstocken, spelar det ingen roll vilket putsbruk som använts. Hur är murstocken grundlagd?

14. R
    Medlem Nivå 2
    Och fundamentet under murstocken kommer man inte åt nu. Vi har nya golv i hela källaren med inbyggd vattenburen värme. Det som möjligen skulle påverka är att vi har en dräneringspump i en brunn (ett rör ca 40 cm diametern) under garagegolvet. Den tar emot överskott från en stenkista och pumpar upp till dagvattenavloppet. I höstas gick pumpen sönder och vi har fått en ny. Jag vet inte om den har samma inställda nivå för vattentömning. Främst ska den ju pumpa ur när det blir fullt i stenkistan. Men om den är öppen i botten så kanske den även påverkar grundvattennivån under huset. Känns lite långsökt men är ändå en fundering eftersom detta ändrades i oktober. Det har varit extra regnigt under hösten. Men nu har det blivit vinter och ingen nederbörd till stenkista eller mark. Min undran är om detta skulle kunna orsaka sättning av murstocken?

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Det kan det!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: