2 454 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Plocka russinen ur kakan eller köpa i klump?
Sida 1 av 2
Jag funderar just nu på att göra antingen det enkla, att köpa allt från en köksleveratör (HTH, Marbodal eller dylikt). Alternativet är att upphandla en firma för montage, köpa ikeastommar, fronter och täcksidor och annat lull-lull från snickeri. Har förbud från frun att fixa köket själv. Därmed är hantverkare ett måste.
Jag tycker det är konstigt att det inte finns mer korrekta jämförelser av olika kökstillverkare online. Dels bör man kunna räkna ut kostnaden för en erfaren hantverkare att montera ett ikeaskåp (stomme + lådor etc.), för att få en jämförbar siffra med en färdigmonterad stlmme.
Fronter är ju fronter, och det kommer skilja även från samma leverantör. Sedan är det ju inte svårt att mäta hur styv och hållbar för vikt ett färdigmonterat kök är, vilket såklart är av intresse. En fristående stomme är ju helt meningslös att testa?
Någon som har erfarenheter att dela med sig av gällande att köpa allt i klump eller uppdelat? För- och nackdelar.
Jag tycker det är konstigt att det inte finns mer korrekta jämförelser av olika kökstillverkare online. Dels bör man kunna räkna ut kostnaden för en erfaren hantverkare att montera ett ikeaskåp (stomme + lådor etc.), för att få en jämförbar siffra med en färdigmonterad stlmme.
Fronter är ju fronter, och det kommer skilja även från samma leverantör. Sedan är det ju inte svårt att mäta hur styv och hållbar för vikt ett färdigmonterat kök är, vilket såklart är av intresse. En fristående stomme är ju helt meningslös att testa?
Någon som har erfarenheter att dela med sig av gällande att köpa allt i klump eller uppdelat? För- och nackdelar.
Såvida ni inte har en väl tilltagen budget och en tajt tidsplan, att köket ska förnyas på ett dygn eller två, är mitt råd att du tillsammans med frun gör jobbet själva med att skruva ihop stommar, lådor och luckor samt ställa dit och hänga upp dem.
Ta en vecka ledigt om ni kan, lämna om möjligt eventuella små barn hos farmor/mormor och gör köksbytet i lugn och ro som ett gemensamt projekt. Har ni bara respekt för varandra när ni jobbar kommer det att gå bra.
Även om ni inte gjort nåt liknande förut så är det inte raketforskning att montera ihop ett Ikea-kök och installera det.
Tillfredsställelsen efteråt, att ni lyckats ro i land ett stort projekt, är väl värt jobbet. Och en del av pengarna ni sparar på att göra jobbet själva kan ni lägga på en belöning åt er själva för ett bra jobb tillsammans.
Ta en vecka ledigt om ni kan, lämna om möjligt eventuella små barn hos farmor/mormor och gör köksbytet i lugn och ro som ett gemensamt projekt. Har ni bara respekt för varandra när ni jobbar kommer det att gå bra.
Även om ni inte gjort nåt liknande förut så är det inte raketforskning att montera ihop ett Ikea-kök och installera det.
Tillfredsställelsen efteråt, att ni lyckats ro i land ett stort projekt, är väl värt jobbet. Och en del av pengarna ni sparar på att göra jobbet själva kan ni lägga på en belöning åt er själva för ett bra jobb tillsammans.
Jag va kanske lite orättvis mot henne, vi är nog rätt överens om att hennes önskan är rimlig. Har blivit mycket fokus på att fixa huset på sistone och för lite tid för annat. Så hantverkare blir det. Men jag tänker om det ändå ska hantverkare till kanske är värt att köpa från en med stommarna monterade redan vid leverans. För gällande stommarna tror jag som sagt inte det är någon kvalitetsskillnad som vi bryr oss om. Men det kanske det finns?Åsa Lund skrev:
Givet att den totala mängden fritid som går till detta blir densamma får det nog bli hantverkare. Jag jobbar rätt mycket som det är.Keiller skrev:
Såvida ni inte har en väl tilltagen budget och en tajt tidsplan, att köket ska förnyas på ett dygn eller två, är mitt råd att du tillsammans med frun gör jobbet själva med att skruva ihop stommar, lådor och luckor samt ställa dit och hänga upp dem.
Skulle ni prioritera en renodlad kökstillverkare om ni inte skulle göra det själv? Om ja, varför?
Jag skulle förmodligen anlita Ikea. Främst på grund av priset av själva köket. De har ju en tjänst att i samarbete med lokala hantverkare montera och installera köket man beställt men om det i slutändan blir billigare och bättre än att låta någon annan kökstillverkare montera och installera sina kök vet jag inte.Okarlsson skrev:
Fast om man planerar allt i förväg och begär offerter med pris och slutdatum från de köksbyggare som finns i närheten kan man ju välja utifrån det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Antingen är det i en byggahus-artikel som det har stått, eller så är det några i forumet som har skrivit, att det har blivit billigare när de har köpt färdigmonterade stommar än att låta hantverkare montera ihop Ikea-stommar.Okarlsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Vi har gjort den här jämförelsen: https://www.byggahus.se/jamforelse-specialbyggda-luckor-till-ikeastommar-vs-helt-platsbyggt-kok
Intressant! Det framgår inte av artikeln Marlen länkade till, men det känns ju inte orimligt att det bör vara i samma härad i slutändan. + kostnaden för högre kvalitet då.BirgitS skrev:
Var idag runt på Ballingslöv, Marbodal och Puustelli, och måste säga att det känns väldigt likvärdigt, och tyvärr alla tre helt utan "känsla". När alla sedan använder Blum-lådor och beslag och MDF i fronter försvinner många argument att det skiljer i kvalité tycker jag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Det bör faktiskt vara lite snabbare och billigare att montera ihop skåpen i en fabrik än att en hantverkare sitter och gör det hemma hos dig.
Det skiljer sig en del i stommarna där Ikea har porösare stommar. När det gäller målade fronter kan det skilja hur många lager färg det är som exempel.
Se tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...00kr-och-ballingsloev-10-000kr.396028/page-10
Det skiljer sig en del i stommarna där Ikea har porösare stommar. När det gäller målade fronter kan det skilja hur många lager färg det är som exempel.
Se tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...00kr-och-ballingsloev-10-000kr.396028/page-10
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Annars är ju Ikea-stommar pissenkla att montera, kanske 5-10 min per stomme när man fått upp farten,
Men då bör det ju också vara pissenkelt för en snickare att montera dom. 100:- per stomme ca. Jag förstår det dock som att med de "andra" kökstillverkarna så är det montage av även låda, front etc. I det som levereras.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Även lådor & luckor skåpsinredning etc är pissenkelt att montera från Ikea.
Vill man dra ner på antalet timmar man betalar hantverkare och inte har bekymmer med att offra en liten stund på enkla uppgifter så kan det vara idé. Annars inte.
Vill man dra ner på antalet timmar man betalar hantverkare och inte har bekymmer med att offra en liten stund på enkla uppgifter så kan det vara idé. Annars inte.