Hej,
Har tänkt att renovera i hallen och har ett element som liksom är i vägen.
Tänkte att det borde man plocka bort under renoveringen men osäker på hur att gå till väga.
Har vattenburen värme så min fråga är kan jag plocka bort elementet utan att behöva tömma hela systemet?
kopplingarna till elementet ser ut som på bilderna.
Tacksam för svar och tips
Mvh/Mattias
Har tänkt att renovera i hallen och har ett element som liksom är i vägen.
Tänkte att det borde man plocka bort under renoveringen men osäker på hur att gå till väga.
Har vattenburen värme så min fråga är kan jag plocka bort elementet utan att behöva tömma hela systemet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kopplingarna till elementet ser ut som på bilderna.
Tacksam för svar och tips
Mvh/Mattias
Bästa svaret
I bild 1 lossar du locket, därunder finns en skruv (kan vara insex), genom att stänga den så stängs returen av.
I bild 2 skruvar du in termostaten till max, då stänger du av tilloppet.
Därefter ställer du en balja under returen och lossar det stora muttern mot elementet, när övertrycket är slut så öppnar du luftningsventilen och/eller lossa muttern på tilloppet, då rinner ”allt” vatten ut ur elementet.
Det finns risk att ena/bägge ventilerna läcker igenom så det är ingen nackdel att montera på två blindlock på både tilloppet & returen.
Edit: korrigerat autokorrigering (ena/bägge).
Därefter ställer du en balja under returen och lossar det stora muttern mot elementet, när övertrycket är slut så öppnar du luftningsventilen och/eller lossa muttern på tilloppet, då rinner ”allt” vatten ut ur elementet.
Det finns risk att ena/bägge ventilerna läcker igenom så det är ingen nackdel att montera på två blindlock på både tilloppet & returen.
Edit: korrigerat autokorrigering (ena/bägge).
Redigerat:
Tack för ett enkelt och tydligt svar.Demmpa skrev:
I bild 1 lossar du locket, därunder finns en skruv (kan vara insex), genom att stänga den så stängs returen av.
Det finns risk att ena/väggen ventilerna läcker igenom så det är ingen nackdel att montera på två blindlock på både tilloppet & returen.
När jag har plockar ner element för renoveringar har pluggar inte behövts. Någon gång har jag haft en glassburk för att fånga dropp.
Ser nu att jag skrev ett ord (max) som kan bli syftningsfel, ”I bild 2 skruvar du in termostaten till max”, det jag menar är att man skruvar in termostaten till 0 (alt. *), alltså sänka temperaturen till ”noll”.
När du lossar muttern på returen så ska det inte komma särskilt mycket vatten.
Det kan vara bra att notera trycket i värmekretsen innan du öppnar systemet, då går det att kolla om trycket sjunker.
När du lossar muttern på returen så ska det inte komma särskilt mycket vatten.
Det kan vara bra att notera trycket i värmekretsen innan du öppnar systemet, då går det att kolla om trycket sjunker.
Jag proppar alltid anslutningarna när jag plockar bort en radiator. Det finns alltid klåfingriga hantverkare eller ungar i närheten.
Dessutom skyddar dom gängorna mot färg och annan gucka som används vid renovering!
Billiga är dom också!
https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/
Dessutom skyddar dom gängorna mot färg och annan gucka som används vid renovering!
Billiga är dom också!
https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-10r/
Det var som ...krilleman_215 skrev:
Finns det sådana färdiga?
Staffan