Byggahus.se

Plintgrund direkt på berg! Hur gör man?

1. M
    Medlem · 4 inlägg

mats_hedman

Medlem
    Speckulerar på en tomt med mycket berg! Har fått för mig att göra en plintgrund för huset borde vara det billigaste, snabbaste och enklaste metoden. Men jag undrar om det kan finnas några nackdelar? Jag undrar också hur man gör om man ska bygga direkt på berg?

Tack på förhand för alla råd och tips!

2. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Re: Plintgrund direkt på berg! Hur gör man?

Ah, äntligen en plintfantast. Välkommen i klubben!
    Skönt att se att fler ser möjligheten att slippa spränga sig ner till löjliga kostnader och gjutaen nergrävd platta tillännu löjligare kostnader.

Plint på berg är fina grejer. Vad du måste se till är att ALLA plintarna står på berg, det brukar betyda att det ska grävas på vissa ställen. Är inte alla plintarna på berget kan det bli sättningar.

Sen är det bara att borra hål i berget där plintarna ska stå för att kunna sticka ner armeringsjärnen som dubbar, bygga form och gjuta. Ingen raketvetenskap direkt. :)

Tänk bara på bergets form så du inte får vattensamlingar under huset.

Enda nackdelen som jag kan se är att man får isolera 5 cm extra i bottenbjälklaget. Plus eventuellt det estetiska....själv tycker jag att det är fint.

3. M
    Medlem · 4 inlägg

mats_hedman

Medlem

Tack för ditt svar!
    Det låter nästan som att man själv kan klara av det! På tomten vi spekulerar på är det bara berg så det behövs nog inte grävas alls. Desutom håller jag med dig om att det inte alls är speciellt fullt med plintgrund, det beror på huset och omgivning. Ibland är det till och med mycket snyggare med plintgrtund!

4. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Klart du fixar det själv!
    Tänk bara på att berget ska vara rent och fint där plintarna ska stå så betongen får bra grepp mot berget.

Lycka till! :)

5. D
    Medlem · 78 inlägg

Daniel_s

Medlem

Mats,
    har du kollat hur mycket det kostar att fixa en torpargrund? Spekulerar själv på en bergig tomt och funderar på olika vägar för att ordna en bra och billig. Dräneringen kan ju inte vara ett problem om man står på toppen av tomten. Plintar är ju ett alternativ men i vårt fall är jag rädd för att det kommer se ut som huset står på en pedistal.

Daniel

6. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Utan att riktigt veta så gissar jag att vår grund kostade under 50'. Den är byggd på äkta svensk berghäll och är 60 meter i omkrets med ett hus i vinkel ovanpå. Formvirke - ca 5', Betong (m pump), armering - ca 25', Leca + bruk - ca 10 ', maskinhyror (inkl minigrävare en helg) - ca 5'.

Vi byggde alltså formen direkt på berget (välstädat), trappformad eftersom det lutar åt alla möjliga håll, gjöt därefter och murade sedan.

7. D
    Medlem · 78 inlägg

Daniel_s

Medlem

Coolt! Gjorde ni det i egen regi eller tillsammans med en entreprenör?

Daniel

8. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Väldigt egen regi. :)

9. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

Mitt lilla hus står nu på sin nya plintgrund (snitthöjd cirka 75 cm) med ALLA plintar på berget. I de skrevor och veck som fanns i mitten av de 12 plintarna hällde/blandade vi cement i lätt lutning för att ev regnvatten ska rinna ner i (den snart välisolerade) rörgraven med VA och el- och telekablar mm!

Plintgrunden är ju sedan lätt att "täcka" med en altan eller med mineritskivor eller spaljéer med växter, så det ser trevligt ut men ändå går lätt att krypa under och komma åt alla dragningarna i botten av huset.

Så gjordes grunden till mitt stora (? 69 kvm ?) hus och skälet var att det skulle (bli Bullandös högsta hus ;D ;D) byggas med högre grund, snitt cirka 2,5 mtr och då skulle det se konstigt ut med plintar. Fördelen var också att få ett källarförråd under huset!

Allt måste bero på det bygglov man får för sin sockelhöjd på bygget!

Helena med
    Nationalschabraket

10. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Äh.

11. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 129 inlägg

Immobil

Medlem

Bob! Vilken av kåkarna är din ???? Vad har du för filter i poolen ???? :D

12. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

;D

13. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

He, he, Bob, Du har rätt!

Naturligtvis ska jag använda de 12 gamla plintarna till att göra en pool, för där var en stor vattensamling under huset tidigare.

Det sluttar dessutom bra och djupet är cirka 1,50, så jag kan nog bygga en rutschkana från altanen ner till poolen, fniss, fniss

Helena med
    Nationalschabraket

14. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem

Val av grund verkar ju vara en väldigt omtvistad fråga. Plintgrund måste ju vara den billigaste varianten... Finns det några nackdelar med plintgrund jämfört med krypgrund/platta på mark. Är det någon som har priser på vad ca 100 kvm grund kostar för de olika allternativen? Vilka nackdelar/fördelar finns med de olika allternativen? (liksom Karl XII har jag fått för mig att plintgrund kräver något mer isolering för att vara jämnställd med de andra allternativen, krypgrund/torpargrund drabbas oftare av fukt och platta på mark är dyrast)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.