Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Plintar i TVÅ rör, ett för betong och ett för grus...

1. iLEZ
    Medlem · Dalarna · 91 inlägg

iLEZ

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hoMPrPh.jpg

Kan någon berätta för mig varför ovanstående idé är en dålig idé? Jag har grävt ner mig, både bokstavligt och bildligt. Jag har en grop på ca 6x4 meter, 1-1,3 m djup, det ska ner 10 plintar till en utbyggnad. Plintarna och hålet ska sedan förstås grävas igen. Frågan är hur jag får bra dränering runt plintar, och undviker markskjut vid frost. Det må vara totalt overkill, men kan man inte, som ovan, sätta ett till rör av mycket större dimension kring plinten och fylla det med grus? Det multnar förstås bort efter något år, men det håller gruset på plats när jag gräver igen det gigantiska hålet jag grävt.

Anledningen, för kaptenerna efterklok, till att jag inte grävde hål för bara plintarna är att marken är ofantligt stenig, och så fort jag tog ett spadtag så var jag tvungen att vidga hålet, och efter ett tag lånade jag en grävare av en bekant och började gräva, och då rasar ju hålen väldigt lätt om det är fot/medicinbollsstora stenar överallt i backen. Därav den swimmingpoolsstora avgrunden.

2. P
    Medlem · Stockholm · 300 inlägg

PerOF

Medlem

Ett rör räcker

Hej Inez! Man vet aldrig vad som väntar när man börjar gräva. Jag tror Sverige består till 90% av blandad sten, morän och lera. Så du har väl haft normal tur. Hursomhelst tror jag ett rör räcker gott och väl på plintarna. Möjligen kan man ha plintrör i plast, föra att frosten inte ka få grepp. Vet att det förekommer på bryggor, men har aldrig sett det på land. I så fall behöver röret skäras upp på längden, så det kan glida på plinten. Finns det nån som sett glidande rör på land? Allra enklast är att ställa dit färdiggjutna plintar med fötter, eftersom du ändå gjort en så gedigen utgrävning. Mvh; Per

• Laddar…
  3. F
    Medlem · Västra götaland · 7 392 inlägg

fsn

Medlem
    Skit i yttre röret och återfyll succesivt med kross eller makadam runt plintarna och med andra massor på övriga ytor.

4. K
    Medlem · Västernorrland · 3 058 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Skit i plintarna, dränera gropen, fyll med grus, padda allteftersom, gjut en platta till sist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.