5 090 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Plintar eller?
Tjena.
Ska bygga altan på 5x5m+en del som är ca 2x9m längs med huset. Vilken typ av grund ska jag ställa den på. Det är pinnmo och sedan berg en bit ner i marken (vet ej hur långt men mer än 50cm ner). Funderar på att köpa färdiga betonplintar, eller ska jag bara ställa den direkt på lecablock? Villket avstånd ska man ha på plintarna, tänkte använda en ram bestående av 195x45 och reglar på 145x45 och trallvirke 28x120.
Ska bygga altan på 5x5m+en del som är ca 2x9m längs med huset. Vilken typ av grund ska jag ställa den på. Det är pinnmo och sedan berg en bit ner i marken (vet ej hur långt men mer än 50cm ner). Funderar på att köpa färdiga betonplintar, eller ska jag bara ställa den direkt på lecablock? Villket avstånd ska man ha på plintarna, tänkte använda en ram bestående av 195x45 och reglar på 145x45 och trallvirke 28x120.
Jag byggde två altaner förra sommaren. Båda på ca 20 kvm. Jag köpte plintar på Byggmax. Tror de kostade 69 kr/st. Jag körde 45X170 överallt i regelverket. Tar du 45X145 tror jag att du får gräva onödigt mycket alternativt ha fler lecablock. Försök sedan anpassa måtten på altanen efter måtten på reglerna. Jag har för mig att de kommer i 4.80 och 5.40. Ska du ha 5 m precis blir det en del onödig spill. Jag skulle satsa på plintar. Lite mer jobb med grävandet men det går fort om du inte har massa berg eller stora stenar på tomten.
Pinnmo är stabilt och bra så länge det är torrt, problemen är när det blir genomdränkt eller tjälen går ut. Jag skulle satsa på minst en rad plintar, möjligen då i kombination med lecca. 195 som bärlinor och 145 som golvreglar låter som en bra kombination så länge inte avståndet mellan bärlinorna överstiger 2 meter.
Många gånger är det enklare att välja en extra bärlina än att öka på dimensionen på golvreglarna, detta spar ju också en del i höjd (om avsåndet mellan mark och t.ex. balkongdörr är en begränsning).
Många gånger är det enklare att välja en extra bärlina än att öka på dimensionen på golvreglarna, detta spar ju också en del i höjd (om avsåndet mellan mark och t.ex. balkongdörr är en begränsning).
Liknande trådar
-
Ska regel fästas i husvägg eller ligga fritt på egna plintar?
Altan & Uteplats -
Plintar eller plattor till groventre? Kombination av de båda?
Altan & Uteplats -
Plintar eller stenar som grund för altan?
Grund & Markarbeten -
Bygga grund Plintar eller gjuta krypgrund
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Attefallshus, plintar, platta? Lösvirkes eller byggsats?
Fritidshus