Hej,
Som amatör har jag nu i princip färdigställt 110 m2 altan i två nivåer i vinkel runt huset. Mina erfarenheter:

1. Om du inte har en altan <20 m2 så är det bättre att gjuta fast fäste för stolpe/bärlina än att gräva plintar. Att gräva plintar är ett helvetesjobb och blir inte rakt.
  2. Låt altanens mått helst styras av lämpliga avstånd mellan plintar/bärlinor/reglar. Ex: Det blir krångligare att bygga en 6 m djup altan jämfört med en som är 5.40, då 5.40 är vanlig maxlängd på bärlina/regel.
  3. Rita allt innan, ex i Sketchup.
  4. Om du skall ha fris måste du anpassa för detta tidigt med korrekt regelavstånd.
  5. Om du har bärlina fäst i stolpar så är det vanligt att stolparna utmed utsidorna släpps upp och får fungera som räckesstolpar. Dessa stolpar sätts bäst på insidan (!) av den yttersta bärlinan.
  6. Om du fäster den yttre bärlinan med ex vagnsbult i stolparna blir det snyggt och du kan avstå att klä in med kjol för att dölja fula skruvskallar etc. Kjol kan ge ett väldigt massiv totalintryck.
  7. Att jacka stolpar är krångligt och onödigt. Gjorde det på vissa ställen men jacket torkar så bärlinan hänger ändå i luften en stor del av året. Bara bult funkar lika bra. Om du bygger under sommartid kommer du kunna efterdra ordentligt efter 2-3 v.
  8. Alla trallbrädor kommer i multiplar av 60 cm. Om du lägger vanligt 28x120 så är regelavstånd 60 cc kasst eftersom du kommet behöva renskära ändarna på trallbrädorna och du får mkt spill. 55 cc är bättre, mindre spill och stabilare.
  9. Köp alla trallbrädor i en omgång. Reglar/bärlinor kan inhandlas. separat.
  10. Nya blöta trallbrädor kan justeras lätt. Torra är mkt svårare. Jag byggde med svetshjälp ett hävarmsverktyg som underlättade.
  11. Avstånd mellan brädorna? Smaksak, men så här tycker jag: Ingen borde vilja ha en helt tät altan vintertid. Så utgå från värsta scenariot och testa din bräda genom att sänka en bit i vatten 5 dygn. Då vet du hur den kommer att se ut i nov-dec. Kanske når du 126 mm efter svällning. Om brädan innan mätte 122 måste du lägga minst 5 mm mellanrum om du skall få 1 mm när det har regnat länge.
  12. Mät varje bräda individuellt när du lägger, sskt om det torkat en tid. Brädorna kommer skilja och du vill ha samma bredder i skarvarna - annars fult. De översta brädorna i högen kommer vara torrare och den änden brädorna som legat mot sol kommer vara smalare.
  13. Nytt tryckt kan sannolikt läggas kloss an men kan ge stora glipor om det är väldigt vått. Mitt hade torkat en vinter och lades under sommaren 2018 med 2 mm springa. Nu i dec är det 100% tätt, vilket är kasst. Samma virke lades i sept i en andra omgång med 3 mm springa. Virket låg i mellantiden skyddat men bara högre luftfuktighet gjorde skillnad. På denna del är det nu 1-2 mm glipa.
  14. Vinkeljärn i 2, 2,5 eller 3 mm funkar bra som distanser.
Har säkert en del andra erfarenheter om någon undrar.

Mvh

• Nybyggd tvånivåers träaltan runt ett mörkt hus i kvällsljus med tända lampor inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
Det är precis det här man letar efter i uppstarten av ett bygge man inte gjort förut! Tydliga och många erfarenheter utan krusiduller. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.